7 plaati
Erinevad esitajad
“Rogue’s Gallery. Pirate Ballads, Sea
Songs & Chanteys”
(Anti)
Visionäärist
produtsent ja folgi & rock’i raskekahurvägi vanaaegsete
mereinimeste töö- ja tavandilaulude kallal.
Ma pole
järjekordset piraadifilmi näinud. Kas peakski. Kuid see,
režissöör Gore Verbinski ja näitleja Johnny Deppi algatatud ja
ennegi kummaliste ideede poolest tuntud produtsent Hal Willneri koostatud plaat
rehabiliteerib minu jaoks ühe maailma, mis on olemas ka eesti
rahvamuusikas ja selle uuendatud, kuid tüütuvõitu untsaklikes
ilmingutes.
Idee ise on lihtne. Koguda kokku piisav hulk meremehelaule
(43!) ja sobivaid esitajaid ja korraldada nende pooljuhuslik kokkusaamine New
Yorgi, Los Angelese, Londoni ja Dublini stuudiotes. Ja kummalisel kombel on
meie ees üks uus maailm, täis rasket tööd,
vägivaldseid kapteneid, mereröövimist, sadamaprostituute,
obstsöönsust ja kärakat. Isegi džentelmen Bryan Ferry on pandud
midagi nii talle mitteomast laulma! Isegi Bono kõlab surevast meremehest
lauldes siiralt! Lou Reed oleks nagu lauldava laulu ise kirjutanud! Seaded
jäävad kuskile konservatiivsuse ja moderniseerimise vahele.
Veel
tähelepanuväärset: Nick Cave, igasugu Wainwrightid ja McCarthyd,
Pere Ubu David Thomase raskesti äratuntav “Drunken Sailor”,
Sting, Van Dyke Parks, Jarvis Cocker, lõpulaulu laulev
koomiksijoonistaja Ralph Steadman ja veel, ja veel...
Kusjuures materjali
olla ka järje jaoks. 9
Tõnu Kaalep
The
Mountain Goats
“Get Lonely”
(4AD)
Mõjuv folk armastatu poolt
hüljatust.
The Mountain Goatsi liider John Darnielle,
Ameerika omapärasemaid laulukirjutajaid, nimetatud ka parimaks
“mitte-hip-hop sõnasepaks”, on pärast pikki lo-fi ja
kassetiaastaid jõudnud juba neljanda “korraliku plaadini”
maineka 4AD märgi all.
Kuigi produktsioon aasta-aastalt paraneb, on
John õnneks jätnud oma loomingus olulisemad nurgad lihvimata.
Jätkuvalt on laulusõnad valusalt isiklikud ja uus album on juba
kes-teab-mitmes ühe läbiva teemaga plaat järjest. Kui 2005.
aasta meistriteos “The Sunset Tree” rääkis elust last
kuritarvitava isaga, siis nüüd on keskmes minategelase elu
pärast armastatu poolt hülgamist. John on mahajäetuga toimuva
nüansirikkalt lugudesse valanud, kirjeldades valusa tõega
toimetuleku etappe nii detailirikkalt kui poeetiliste kujundite kaudu.
Seejuures on tal õnnestunud osavalt vältida banaalsusi, kirjeldades
kõike ilukirjanduslikus võtmes, parasjagu jahedalt, isegi
kõhedust tekitavalt.
Seda seletab ehk ka tõik, et Darnielle
on tuntud kui suur death-metal’i (eriti Deicide’i) austaja. Plaadil
on aga kasutatud pille ja stuudiovõimalusi mitte palju rohkem kui
tekstide toetamiseks hädavajalik. Darnielle’i nasaalset tenorit
saadavad vaid akustiline ja basskitarr, sekka tšellot – lihtne aga
mõjuv folk. 7
Tauno Maarpuu
The Feeling
“Twelve Stops and Home”
(Universal)
Pretensioonitu rockmuusika heale
ilmale.
The Feeling (isegi oma debüütplaadil) juba
tunneb ja teab, mida keset pop- ja rämpskultuuri elavale urbaanile vaja
on. Tsillida muidugi – ja eriti veel sellise kõrvupaitava
kvaliteetmuusika saatel, nagu seda sisaldab “Twelve Stops and
Home”. Õrnalt iroonilises võtmes laulutekstid
räägivad linlikult pinnapealsetest armusuhteist, muusikast kumab
läbi 70ndate poprockihelindeid. Kõik on armas ja täiuslik.
See on muidugi tõsi, et selliseid bände on s
ada ja miljon ja ega The Feeling massist kuidagi ei eristu. Samas võib
küsida, kas uuenduslikkus ongi just see esmane kvaliteet, millele sellise
muusika juures tähelepanu pöörama peaks. Ehk kõlbab
hoopis praktiline väärtus? Sest The Feelingu pretensioonitu,
sulgkerge kitarripop kõlbaks väga hästi näiteks bussiga
töölt koju sõitva linnainimese lihtsaks
rõõmuhetke tarbeks. Kujutage ette: Londoni sinikrae, klapid peas,
vaatab bussiaknast välja. Päike paistab, vihma sabistab ja üle
taeva laotub õrnalt The Feeling nagu vikerkaar. Kaksteist peatust (lugu)
ja kodu. Pastelne britpop parimal kujul, midagi muud ei ole ja pole vajagi.
7
Mart Kuldkepp
Missy Elliott
“Respect M.E”
(Atlantic)
Missy
parimad lood, absoluutselt.
Totaalne Missy. Missy ilmus
viimatisele MTV videoauhindade jagamisele kui amorfne must kollektor,
lõputult paisuv emaämblik lastedžiibis. Tulnukas Missy.
“She’s a B**ch” videos Tron Missy ja kärbes-Missy
kalliskividega, lisaks amfiibinimene Missy. Ja muidugi “Supa Dupa
Fly” Missy. Keelerewind Missy. Loo “Work It”, kokutus
(pum-pum-pum) ja rewind kirjeldavad erinevaid sotsiaalseid tüüpe
näiteks AdidasMissy, prostituut Missy, vanakooler Missy. Feminiinne Missy
– Issi Missy. Uuenduslik Missy. “Get Ur Freak On” kui 21.
sajandi huvitavamaid lugusid, sawago sawago. Mitmejaoline Missy, eriti videote
faasid, segipaisatud alguste ja lõppudega “We Run This”
või “Lose Control”. Siis veel õpetlik Missy, Jaxx
Missy, Timba Missy, sentimentaalne Missy, Yssim iTToille
põmm-põmm trummid. Kõige tüüpilisem Missy. Missy
Flamboyante lahti- ja kokkulõigatud Missy Minimalistiga. Bränd
Missy. Täielik tsirkus Missy, täielik best of tsirkus. Täielik
kino!
Parem oleks Missy, “Perspect M.E”. Meist ülevalpool
seisev misside galerii ja käskiv kõneviis, teeb siis kokku –
KissMissy – hollaaaa. 9
Aleksander T. Yostafa
Jurassic 5
“Feedback”
(Interscope)
Räppgrupp ilma Cut Chemistita.
Nii, põhiprodutsent Cut Chemist lahkus grupist ja see on Jurassic 5
esimene album ilma temata. Tühja kohta on tulnud täitma Salaam Remi
ja Scott Storch, aga enamik lugusid on teinud teine statsionaarne produtsent DJ
Nu-Mark. Ilma pikema jututa võib öelda, et tegemist on Jurassic 5
kõige nõrgema albumiga. Mitmed lood (“Radio”,
“Brown Girl”, “Work It Out”) on selle
smart-hop-kollektiivi kohta arusaamatu kommerts. Tundub, et Jurassic 5 on
teadlikult ideaalid aknast välja visanud ja hakanud raha peale
mõtlema, nagu seda tegid aastaid tagasi nende L.A.
võitluskaaslased Black Eyed Peas. Asi pole muidugi nii hull kui viimasel
juhul, aga eks see hinge müümise protsess võtab aega ka. Ja no
Dave Matthews Band? Mis toimub? Räpp-horror-kollaboratsioonide nimekirjas
on see tabeli tipus koos Nelly & Tim McGraw’ga. Kuidas ma ka ei
proovi, ma ei leia siit albumilt seda avasilmset optimismi ja
tegemisrõõmu, mida pakkusid näiteks Jurassic 5 varased EPd,
või “Quality Control”. Ainus, mis nüüd on
jäänud veel teha, on palgata atraktiivne naislaulja ja
järjekordne kommertslaip ongi sündinud. 4
Tristan
Priimägi
Cut Chemist
“The Audience’s
Listening”
(Warner Bros)
Produtsent ilma Jurassic
5ta.
Kui Jurassic 5st lahkunud Cut Chemist oleks telekokk, siis
selline, kes räägib teile pikalt ja laialt, mis nugadega ta mida
lõikab ja mis panniga praeb, ning demonstr
eerib oma suurepäraseid hakkimis-, lõikamis- ja segamisandeid, aga
lõpuks ei saa keegi aru, kas professionaalselt valminud toit on magus
või soolane. Siin on kaugelt liiga palju rabelemist, ning
võrreldes teiste instrumentaalsete hip-hop-maastike tootjatega, nagu DJ
Shadow või RJD2, pole siin piisavalt narratiivi – komponendid ei
moodusta tervikut ja tihti jääb mulje, et valmistamise protsess on
olnud olulisem kui lõpptulemus.
Plaat leiab korraks fookuse
neljanda loo “The Garden” ajaks, mis sõidab Astrud Gilberto
sämplil ja suudab bossanova värskelt kõlama panna (mis pole
sugugi lihtne ülesanne). Üldse sobivad sellele plaadile
mõtisklevad momendid rohkem: “Storm” koos Edani ja Mr.
Lifiga ühendab abtraktse teksti-jazz’i ja nõudliku elektro
ning “Spoon” on sügisene idüll, mis põhineb Poola
70. aastate bluesbändi Breakout lool. Lõpp läheb päris
heaks, aga kokkuvõttes tundub, et äkki veidi vara lasi välja
selle plaadi. 6
Tristan Priimägi
Growing
“Color Wheel”
(Rock Action)
Hästi
õnnestunud seisundiplaat (loe: post-rock helimaastikud).
Kui paar nädalat tagasi ilmus Tortoise’ilt nelikkogumik “A
Lazarus Taxon”, ei saanud ma peast välja kujutluspilti, et see ongi
post-rock’i massiivne hauakivi – “siin elas, undas ja
krõgises Post-Rock kunagi 90. aastate teises pooles, olgu aeg tema vastu
armuline”. Instrumentaalduo Growing tahab aga tõestada
vastupidist, ja pakub oma uuel albumil segu drone-rock’ist ja
post-rock’ist, äratades surnust üles mitmed nimed läinud
aegadest ja stiilidest. Avalugu “Fancy Period” algab vaoshoitud
kitarritransiga, mis meenutab ehk Stars Of The Lidi ja teisi Ameerika
plaadifirma Kranky artiste, ja kerib end siis kuskile käima ununenud
võrgumüra ja üksteist katkestavate sageduste vaikellu, mida
kuulates vilksavad peast läbi sellised nimed nagu Oval ja Nobukazu
Takemura. Sarnaselt avalooga jagab Growing end ka ülejäänud
albumi vältel kitarriuminate ja elektrooniliste pisidetailide vahel
– selge on see, et “Color Wheel” on seisundiplaat, mille
eesmärgiks on tekitada meeleolu, helimaastikke, mitte niivõrd
edastada konkreetset meloodiat. Kuue loo ja viiekümne minuti
vältel tuleb see neil minu meelest päris hästi välja.
8
Tristan Priimägi