Lõõgastuda sooviv saksa ohvitser seevastu laskis end autojuhil musta Mercedesega peole sõidutada. Pidu toimus mõne okupeeritud linna hubases hotellis või kenasti renoveeritud linnalähedases mõisas. Naised liikusid siin hästiõmmeldud elegantsetes kostüümides ja mehed mitte halvemini õmmeldud ega vähem elegantsetes mundrites. Mahorka asemel tõmmati filtriga sigarette, mis võeti graatsilise liigutusega hõbeportsigarist. Alkohol voolas ojadena ja kõike saatis mõni šlaager, tavaliselt “Lili Marleen”.

Lisaks olmetingimustele erinesid diametraalselt ka töökohad. Nõukogude ohvitseri staap kujutas endast tavaliselt kitsast blindaaži, kus tähtsaimaks rekvisiidiks oli alatasa streikiv välitelefon. Väjast kostvast kanonaadist tormas aeg-ajalt sisse räsitud käskjalg ning raporteeris kiiresti ja veidi närviliselt. Sõltuvalt aastaajast oli ta kas porist nõretav või külmast kange. Sakslaste staap oli piinlikult puhas, kõrgemate aukandjate puhul oli selleks mingi suurem või väiksem loss. Vaikust rikkus peamiselt kirjutusmasinate ja rautatud saapakontsade klõbin. Aeg-ajalt astus sisse sekretärineiu või pedantne adjutant, kes koera haukumist meenutavalt raporteeris.
Veelgi erinevamad olid ohvitseride töökohustused. Vene ohvitser juhtis tavaliselt kriisiolukorras rünnakut või kaitset ülekaaluka vaenlase vastu. Kuigi õhtuks oli võit enamasti käes ja võis kergendatult hingata, leemendas vaene mees higist ja oli oma mundri korralikult ära mäkerdanud. Saksa ohvitser sellist stressi taluma ei pidanud. (Kui mõni neist närvitseski, järgnes sellele peagi mahalaskmine või enesetapp.) Vägesid juhtis ta harva ning seegi kujutas endast hiiglasliku nooli ja numbreid täissirgeldatud Euroopa seinakaardi juures mõtlikku lõuasügamist. Tema töö seisnes peamiselt teiste omasugustega suhtlemises, mis toimus kuskil rindest eemal.

Vahel viskas ta frentši varna, päästis valgel särgil kraenööbi lahti, võttis sigareti hambu ja laskus lubjatud seintega keldrisse kedagi piinama. Mõnikord läks sakslane oma sõdurite eesotsas kellegi korterisse ja laskis selle hirmunud omaniku silme all pahupidi pöörata või tõmbas selga pika nahkmantli ning vestles kusagil pargis mõne kahtlase tüübiga. Halvimal juhul pidi ta päikeselõõsas, must munder seljas, teesulu juures passima ja üleoleva pilguga möödujaid jälgima. Kindlasti ei kaotanud ta kunagi stiilitunnet.
Tema idüllilises elus oli ainukeseks segavaks faktoriks ülemus, kes tihtipeale oli loll ja hüsteeriline. Viimast probleemi nõukogude ohvitseril polnud, ja kui oligi, lahenes see kohe ülemuse hukkumisega lahingus.
Sõja lõpul käis saksa ohvitseri elustandard järsult alla, mis kõigepealt väljendus harvemaks jäävas raseerimises. Ka Mercedest pesti ja vahatati ebaregulaarselt, halvemal juhul värviti see koguni moondamislaiguliseks. Pahatihti osutus sakslane ise argpükslikuks jätiseks. Kuigi too etapp oli filmis obligatoorne, võttis see enda alla tühise osa linateose kogumahust. (Tõtt-öelda ei erine ka lääne sõjafilmide tüüpiline saksa ohvitser eriti eespool kirjeldatust.) Kahtlemata loogiline järeldus, mille noor nõukogude filmihuviline nendest tegelikkusest eemal asuvatest stereotüüpdest teha võis, oli, et saksa ohvitseri elu oli igati cool ja tema puhul polnud tegu mingi pioneerijuhi tüüpi memmepojaga.

Kuigi sakslast näidati pahelise ja kõlblusetuna, tekitas loodud kuju ka aukartust ja kadedust. Teda mängida oli mõneski mõttes huvitavam kui punakomandöri. Sellised mängud polnud ka otseselt keelatud, nende vastu midagi ette võtta oli keeruline. Pedagoogid küll kurvastasid, et lapsed on unustanud Lenini sünnikuupäeva, ehkki mäletavad suurepäraselt kaks päeva varasemat Hitleri oma. Viimast on tänapäeva eurooplasel, kes veidigi uudiseid jälgib, raske mitte tähele panna, rääkimata kümnetest tuhandetest eri riikide politseinikest, kes peavad sel päeval ületunde tegema. Ja kuigi sel aastal ei juhtunud midagi jubedat isegi Venemaal, seisab ebameeldiv ületundidekohustus miilitsatel ees ka järgmisel kevadel.