Eestlane täitis oma eesmärgi: ta pääses Barcelona olümpiale. Maadles ka Atlantas. Aavik ütleb Filatovi kohta, et "ta oli hästi sõbralik ja on praegu ka, ei ole üldse muutunud".

Filatov põrus maletajana läbi, kuid teeb ilma ärimehena. Ajakiri Finans andis tänavu talvel talle Venemaa rikaste edetabelis 160 miljoni dollari ehk ligi kahe miljardi krooniga 222. koha.

Sama pulga peal on tema äripartnerid Nikita Mišin ja Konstantin Nikolajev - samuti 1971. aasta väljalaske mehed. Nad alustasid ühist äri Murmanski sadamas ekspedeerimisega. Praegu kuulub kolmikule pool Venemaa ühe suuremast transpordifirmast Severstaltrans. Teine pool on nn oligarhi Aleksei Mordašovi käes.

Eestlasele on Severstaltrans üks enam tuntud Vene ettevõtteid. Isegi kaitsepolitsei viitas kevadel ilmunud aastaraamatus sellele firmale - talle omaselt muidugi seoses julgeolekuriskidega. "Viimastel aastatel on Eestis transiidi valdkonnas majanduslikku haaret aktiivselt laiendanud [naftatreider - S.V.] Gennadi Timtšenko ja Severstaltransi tandem, kes püüavad suurendada oma osakaalu transiidiahelas ning teevad ärihuvidega seotud kontaktisikute kaudu lobitööd Eesti riigiametites ja poliitilistes ringkondades," seisab Kapo aastaruandes.

"Oi, see tekitas Moskvast elevust - üks firma ohustab riiklikku julgeolekut!" muigas Filatov reedel siinsele pressile antud lõuna ajal.

Konkurents on hindu langetanud üle kahe korra    

Rõõmustage, kaitsepolitseinikud: ka edaspidi jätkub teile jälitamise ja pealtkuulamise rõõmu, sest Filatovil ja tema kompanjonidel on Eestis suured plaanid. Nad tahavad oluliselt muuta siinse õlitransiidi toimimist.

Alates 1992. aastat, kui Endel Siff ja kadunud Aadu Luukas tegid Pakterminali kujul Muuga sadamasse esimese lääneliku õlipüttide firma, on siinne transiidiäri töötanud peamiselt kiiruse peale. Võidumees on see, kes suudab võimalikult kiiresti võimalikult palju naftatooteid rongidest tankeritesse ümber laadida.

Tasapisi sigines terminale juurde. Eurodek, E.O.S., Alexela Paldiskis, Trendgate jne. Konkurents kasvas ja viis hinnad alla. Kümnekonna aastaga kukkus naftatonni käitlemise hind kaheteistkümnelt dollarilt viiele dollarile. Olukorda võimendas veel samal ajal langenud dollari kurss.

Severstaltransi mehed peavad terminalide omavahelist rabelemist kahjulikuks. Mõttekam oleks terminalid liita ja siis spetsialiteetide kaupa ära jagada: näiteks üks püttide kompleks tegeleb bensiiniga, teine diiselkütusega, kolmas masuudiga jne. Mõistlik jaotamine võimaldaks hinnalanguse peatada.

Seetõttu ühendavad nad parajasti endale juba kuuluvad E.O.S-i ja Trendgate'i ning on teinud ülevõtmispakkumised Eurodeki ja Pakterminali ostmiseks. Sellise ühisfirma mahutipark ulatuks 900 000 kuupmeetrini.

"See oleks keskmist mõõtu Euroopa firma," ütles Filatov. "Ei saa olla kääbus, kui maailm on muutunud globaalseks."

Teiseks usuvad Filatov ja tema kompanjonid, et lähiajal kasvab terminaliä ;ris rongidest tankeritesse ümberpumpamise kõrval hoiustamise ja segamise (blending) tähtsus. See annab tulu juurde.

Venelastel on ülevõtmistega omajagu kiire, sest ilmselgelt jagavad muutused ära ka suured õlikauplejad, kes on seni hinnalangusest vaid võitnud. Severstal ostis Trendgate'ist välja küll Gunvori suuromaniku Gennadi Timtšenko, kuid hollandlaste Trafigura soetas endale osaluse Alexela Terminalis ja teine suur kaubandusfirma Vitol võitis hiljuti Läti riigi korraldatud Venstpils Nafta erastamiskonkursi. Osta soovijate seas oli veel üks toorainekaubanduse hiid, Glencore.

Meie turg on kogu Läänemeri

Reedel teatasid Filatov ja Severstaltransi tegevjuht Aleksander Nazartšuk, et nende tegutsemiskava järgmine käik pärast Tallinna terminalide liitmist on teha ühinemisettepanek Ventspils Naftale.

Ventspils on kõige kõvem tegija Läänemere idakaldal: selle grupi kontrolli all on 1,5 miljonit kuupmeetrit mahuteid. Liites Tallinna ja Ventspilsi, saaks juba päris toreda ettevõtte.

Kas kahe firma omanike veregrupid omavahel sobivad, on iseasi. Kevadel käis Filatov Ventspils Nafta ühe suurema omaniku Oleg Stepanovsi jutul ning leidis oma suureks üllatuseks osa ettepanekutest peagi Läti ajakirjandusest. Võimalik, et Vene meestel oli seekord tahtmine saata Eesti meedia kaudu samal viisil mingi signaal Ventspilsi pundile.

Teiseks võivad sellisele Eesti-Läti ühinemisele käe ette panna mõlema riigi konkurentsiametid. Ventspilsi-Tallinna liit oleks liiga tugev ja hakkaks turgu dikteerima.

Kohalik konkurentsiamet võib isegi Tallinna ülevõtmistele käe ette panna, sest E.O.S + Trendgate + Eurodek + Pakterminal haaraks enda kätte 57 protsenti Eesti naftamahutite turust. See oleks võimsam tegija kui Hansapank kohalikul pangaturul. Samas tuletavad Severstali juhid meelde, et on mõttetu rääkida Eesti turust: tegelik turg on kogu Läänemeri Peterburist Taani väinadeni välja.

Kahe-kolme aasta pärast börsile

Talvest saadik on Severstaltransi mehed arutanud veel üht kava: teha Eestist oma transiidialaste ettevõtmiste keskus ja viia firma paari aasta pärast börsile. Üks loomulik võimalus oleks Tallinna börs, sest siin tuntakse ettevõtet kõige rohkem. Seetõttu rääkisidki venelased pressilõunal, et tahavad siin luua Tallinki tasemel firmat. Tallink on Tallinna börsi enim tuntud ettevõte.

Kuid Filatov ja Nazartšuk ütlesid Ekspressile, et mõtlevad ka teistele börsidele. "Miks mitte näiteks London?" küsisid nad.

Kui nad ühendaksid terminalidega näiteks oma suure veofirma BaltTransService, siis omandaks see kompanii sellise mahu, et võib ka Suurbritannias tähelepanu köita.

Võimalik, et Severstaltransi sidemed Eestiga oleksid veelgi tihedamad - näiteks investeeriksid nad siis otse, mitte Rootsi või Küprose kompaniide kaudu. Nad teevad seda põhjusel, et näiteks Rootsi ja Venemaa vahel kehtib vägagi kobe topeltmaksustamise vältimise leping. Eestil sellist lepingut Venemaaga pole. Aga see pole kivi ettevõtjate, vaid poliitikute kapsaaeda.

Filatov ja Nazartšuk deklareerisid, et Venemaal pole ärimeestel kombeks poliitikaga tegelda. Nemad kavatsevad seda joont hoida.

Aasta tagasi kirjutas Ekspress Toompeal ringelnud kõlakast, et Severstaltransi mehed tegi d Aadu Luukasele ettepaneku kandideerida Eesti presidendiks. Tookord ütles Luukas: "Minul ei ole sel teemal jutuajamist olnud. Severstaltransil ei ole Eestis sisepoliitilisi ambitsioone."

Nüüd tunnistas Filatov, et ta oli Luukase äripartneri Anatoli Kanajeviga kohtudes tõesti visanud nalja, et mis te Aaduga tülitsete, äkki saab temast veel tulevikus Eesti president. "Ja kahe päeva pärast oli see jutt Eesti ajakirjanduses! Hästi töötate," märkis Filatov.

Tegelikult olen mina Liivimaa kuningas!

Nafta ja naftatoodete terminalide mahud Balti regioonis
firmamaht, m³turuosa,%
Ventspils Nafta + Ventbunkers1 510 00030
Primorsk900 00018
E.O.S. + Trendgate427 0008
Klaipedos Nafta350 0007
Võsotks340 0007
Eurodek305 0006
PNT (Sankt Peterburg)274 0005
Alexela255 9005
Vopak (Pakterminal)251 0005
Sillamäe Õliterminal157 5003
Milstrand125 0002
Dekoil115 0002
Oiltanking78 5502
Kokku5 088 950100
Severstaltransi eesmärk: E.O.S. + Trendgate + Eurodek + Pakterminal983 00019
Allikas: Trendgate