“Saturday Night Wrist”
(Maverick)


Emotsionaalne ja rahutu metal’i laiendamine.

Kui emo esiisaks peetakse mingil (mulle pea täiesti arusaamatul) põhjusel Fugazit, siis tundub, et Deftonesile tundub see silt mõnikord palju paremini sobivat. The Cure’i fännist Chino Morenole pole võõras emotsionaalne harakiri ei sõnades ega laulumaneeris. Ilmselt tundus talle nu-metal ja metal üldisemalt veidi nende tunnete väljendamisel kitsaks jäävat, sest plaadist plaadini on Deftones otsinud võimalusi teha metal’i valemit kasutades progerokki, emot, post-rock’i ja kes teab veel mida muud.

“Saturday Night Wrist” küündib kohati oma kompromissituses kaugemale kui varem – vahel lõpevad need katsetused edukalt, vahel mitte. Hästi tunduvad toimivat lüürilised ja aeglased lood, nagu “Beware” või esimene singel “Hole In The Earth”, mis ei apelleeri ei metal’ile, ega mängitavusele, vaid keskenduvad atmosfäärilise helimaastiku laotamisele üle minutite. Siin on Smashing Pumpkinsit ja muud sellist kitarrimuusikat, mida esmajärgus metal’iga ei seostakski. “Cherry Waves” kõlab nagu industriaalne Codeine ja “Mein” võiks olla vana karvase Röövel Ööbiku pätt poeg.

Plaadi teine pool jääb veidi venima, ja “Pink Cellphone’i” antikliimaksist ei suudagi see album minu arvates välja rabelda, aga kokkuvõttes on Deftones täpselt seda tüüpi bänd, kelle rahutust on alati huvitav pealt vaadata.
7

Tristan Priimägi


The Who 

“Endless Wire”
(Universal)


Oops, don’t do it again!

Peaaegu veerand sajandit pärast oma viimast stuudioalbumit avaldas veteranbänd The Who järjekordse üllitise. Millegipärast ma ei imesta, et see algab nende ainsa geniaalse introga (laulust “Baba O’Riley”). Aga samamoodi nagu see rokkmuusika ajaloos väidetavalt esimene sündiluup on ka The Who ise pääsmatult oma luupi kinni jäänud... ega saa sealt enam kunagi välja.

The Who muusika (isegi tänaste lugude) paatos pärineb ajast, mil rokkmuusika oli iseenese vältimatu ettekääne ja õigustus; mil kitarri purustamine laval või mikrofoni vihistamine ümber pea vabandas välja ükskõik millise lameduse, mõttetuse ning isegi sügava muusikalise küündimatuse. Sest tegelikult oli The Who fenomen ju lihtsalt steroidide peal üles pumbatud Marshallide toore jõu, mitte muusika küsimus.

Mitmes mõttes kuldseid kuuekümnendaid veetvad Pete Townsend ja Roger Daltrey ei paista mõistvat, et meelelahutuslikkus on vahepeal muutunud vaat et kõige olulisemaks roki elemendiks. Kui rokkmuusika ei lahuta ka meelt, siis milleks see üldse? Sest kas tõesti on neil midagi sellist veel jäänud välja karjumata, mis ilmtingimata vajab elektrikitarri juhtme pistiku matšolikku toppimist võimendi vasksesse pesasse? Kui muusikud, kellele aastad ei ole aru juurde andnud, õiendavad kohmakalt ja lärmakalt oma Loojaga arveid, siis kas on see vaja tingimata digitaalplaadile jäädvustada? Mina ei ole selles sugugi kindel.
2

Priit Hõbemägi


Indigolapsed
“Voorimehe viis”
(Indigolapsed)


Mis indigo...? Need on tudengilapsed.

Neil ammustel aegadel, kui ise sai ülikoolis oldud, siis Sõbra Majas toimus kevadeti selline vahva üritus nagu “Tudengilaul”. Üldiselt käis se al asi nii, et lavale tulid üksteise järel bändid, millel KÕIGIL oli selline koosseis: 1–2 usinat poissi naturalkadel plõnksimas, 1–2 pikajuukselist neiut lõõritamas - flööti puhumas, 1–2 poissi veel džembesid või muid pille plõksimas-plõnnimas. Indigolapsed ongi täpselt selline arhetüüpne grupeering: Toomas Valsberg ja Priit Jääger kitarredel, Aive Aspek ja Lilian Reinmets kaunilt hääli ühitamas, Mats Siitan ja Juhan Ahun löökpillidel ning Joosep Kõrvits tšellol. Ja ümbrisel kujutatud korter on ka täpselt nagu kuskil Karlovas külmetav tudengipesa. Plaadi muusika on 17 mõnusat tudengilaulu, ilusad, meloodilised, harmoonilised, lüürilised ja hästi mängitud-lauldud, tekstideks neiude kaunishingsus. Vahepeal viskab Jäääärt, mõnikord Kärt Tomingat, kohati kerget etnot jms.

Aga oot-oot, mis siin pistmist indigolastega – viimased on sõnakuulmatud, antiautoritaarsed, anarhistlikud ja lärmakad. Enamik neist vist ülikooli ei jõuagi, kaugeltki ei laula nad: “Kui sa oled hea, siis on kõik su vastu head.”
8

Margus Kiis


Rosy Parlane
“Jessamine”
(Touch)


Keskkonnahelidega ambient ja noise.

See on Uus-Meremaa muusiku Rosy Parlane’i teine plaat Touchi all. Esimene, “Iris”, pälvis küllaga ülistussõnu jms. “­Jessamine” on tihe, (kesk)konnahäältega segatud ambient, aga ikka muusika, mitte soundscape. Metafoorses mõttes küll “helimaastik”, niipalju need välilindistused juurde annavad. Eno (“Ambient 4”) ja paljud teisedki on midagi sarnast teinud, kuid “Jessamine’i” omapära on heliallikate suur hulk ja tuvastamatus. Koos kompositsioonide meloodilise ülesehituse ja rohelise jõe või konnatiigiga plaadiümbrisel muudab see albumi võrdlemisi külgetõmbavaks. “Part Two” läheb keskel päris müraseks. Üks tähelepanekule sarnanev hüpotees: “Jessamine” moduleerib stiili erinevate helikihtide valjusega: ülesvõimendatud mürakiht annab noise’i, poolkuuldamatuks keeratu aga ambient’i. Viimane lugu, “Part Three”, on meloodiliselt kõige uhkem, tegelikult väga lihtne, kompositsioon edeneb hoopis eri kihtide lisamise ja rütmi toel. Kõik algab diskreetse tule- või lindikrabinast aleatoorilise meloodia taustal, suubub kurdistavasse mürra ning lõpeb õelas kabelivaikuses.

7
Erkki Luuk


 

Gescom
“MiniDisc”
(or)


Kontseptuaalne epitaaf MiniDiscile.

Üks 2006. aasta lõpu lahedamaid plaate. Tegu on kontseptalbumi ja 1998. aastal välja antud maailma esimese MiniDisc-only albumi taasväljalaskega. Kuna MiniDisci formaat on vahepeal surnud, võib enam-vähem mürki võtta, et seda 1998. aasta plaati kellelgi pole. Ometi on album saanud Ars Electronica auhinna. Idee on selles, et 45 lugu on lõigatud 88ks tükiks, mida igaüks võib omal soovil shuffle’ida ja repeat’ida, nii et plaat on igal kuulamisel täiesti uus. Muusikaliselt küllaltki varieeruv, läbivaks tunnusjooneks ainult digitaalne helitöötlus (aluseks olevaid helisid olla seevastu aastaid eri allikatest kokku kogutud). Ambient, eksperimentaal, moonutatud lindistused, mürad, nihkes rütmid ja ragin. Lood paarist sekundist kuni nelja minutini. Hurmav, kon­tseptuaalne, digitaalne lill surnultsündinud formaadi haual.

10
Erkki Luuk