Peeter Volkonski: Eesti venelastest saab asja siis, kui nad hakkavad kuulama Mattiiseni ja Rannapi laule
Mustavalgetriibulises hommikumantlis istub Volk mahukas
tugitoolis, pea sassis ja habe turris, antiigileksikonid ja sõnaraamatud
käeulatuses.
Öö on ta veetnud televiisorist snuukeri
MMi medalikohtumisi jälgides. (Snuuker on piljard.) Nüüd
läidab ühe sigareti teise järel; sihib ühe silmaga AK
uudiseid; valab õlut; hüüab “emmet” (abikaasa
Maria), et see otsiks üles, kus on telekapult; tutvustab oma pooleliolevat
tõlketööd – Shakespeare’i näidend
“Perikles”, mis on “kõige segasem näidend”,
mida Inglise geenius iial on kirjutanud; ja ootab televiisorist venelaste
vestlusringi pronksmehe teemal.
Volk: “Vaata. On üks
tähtis asi, millele ma tahaks rõhuda ja mis mind kõige
rohkem nende märatsejate puhul häiris. Mitte see, et nad
valimatult poodide aknaid lõhkusid, vaid et nad trampisid Euroopa Liitu
kuuluva riigi pealinna tänavatel ja karjusid “Rossija,
Rossija!””
Volk klõpsib laual olevaid
välgumihkleid – et missugune neist töötab ja missugune ei.
“See näitas järjekordselt, et Venemaal ei ole kunagi
olnud konkreetseid piire. Katsu sa venelasel lasta joonistada Venemaa piire!
Sellist asja nagu Venemaa piir pole võimalik joonistada! Venemaa on
lihtsalt seal, kus venelane elab.”
Suits saab põlema.
“Kui neile öelda, et mingu nad koju, siis nad ei saa sellest
aru. Kuhu nad peaksid minema!? Brighton Beach Ameerikas on nende jaoks samuti
Venemaa. Ta võib elada 30 aastat Ameerikas, ta ei ole inglise keelt
ära õppinud. Sa küsid ta käest New Yorgi tänaval:
kak u vas s angliskim?
Ta vastab: S angliskim u menja no. Kusjuures
ta hääldab seda “no”, mitte
“nõu”.”
Volk esitab sketši New Yorgi
venelasest suure sisseelamisega ja naerab pärast kaua aega. Ja siis peab
pausi. Ta peab üldse pikki pause ja valib sõnu ja tõdeb, et
olgugi, et on ise venelane, ütleb siinsetest venelastest
rääkides nemad ja eestlastest rääkides meie.
“Mis sa arvad, mis meie venelasi rohkem möllama
ajas – kas see, et nad on totaalselt mõjutatud Vene
telekanalitest, või see, et neil Eesti riigis tõesti on vilets ja
ängistav elu?”
Volk: “Need on kaks teineteist toetavat
asja. Kui äng on sees, siis saab see hoolikat toetust Vene
meediakanalitelt. Vaata!”
Volk haarab telekapuldi (see
polnudki kadunud) ja kukub klõpsutama.
“Need on siin
kõik Vene kanalid. Siit saad uudiseid, siit, näe, tuleb
sõjafilm. Näe, Venemaa muudkui võitleb ja
vabastab. Putini poolt tuleb selline jutt, et “meile tullakse
kallale”. Igalt poolt...
Kui olla pidevalt sellise meedia
mõju all, tekib kohalikul vene elanikkonnal hirm – meile tehakse
liiga!”
“Miks Vene propaganda nii tõhusalt
toimib?”
Volk: “Kirjaoskus on olnud Venemaal alati
üsnagi kehv. Põhiline, mida loeti, oli pühakiri, mis oli ilma
kommentaarideta tõsi ja õige. Sellest tekkis arusaam, et
kõik, mida loetakse, on õige ja püha ja
vääramatu.
Ja kuna ka nõukogude ajal
oli külas üksainuke inimene, kes oskas lehte lugeda, siis oli
iga rida, mida ta teistele Iljitši lambikese valgel ette luges,
vaieldamatu tõde.
Kui infokandjaks muutusid raadio ja
televisioon, siis muutus ka sealt kuuldud iga lause automaatselt vaieldamatuks
tõeks.”
“Peab olema energiat, et olla teistega
opositsioonis.”
Volk: “Jaa, aga energia on neil tohutu!”
Vahepeal tuleb Volgile kõne Moskvast. Abikaasa Maria käib ringi,
toob termosega teed, sidrunit. Kantseldab retriiverit, kellel nimi on Rjurik.
Sätib siit-sealt, läheb teise tuppa, istub arvuti taha.
Volk: “Nad ei jaga iial ära, mis toimub. Nad on ju võitjad,
nad on võidetud maal. Nad ei saagi iialgi aru, milles neid
süüdistatakse. Kogu aeg oled majoriteet ja muutud siis äkki
minoriteediks – see on tõesti raskesti arusaadav. Kui Jermak
läks Siberisse, siis ta ju vabastas Siberi, mitte ei vallutanud!”
Volk naerab kähinal.
“Mis tehti
pronkssõduri teisaldamisel valesti?”
Volk
jääb mõttesse. Valab õlut.
“See on
nüüd tagantjärele jutt, aga...”
Volk esitab
iseendale valjul häälel rea küsimusi.
“Kas
pronkssõduri teisaldamine oli õige? – Jah, oli!
Kas teisaldamise v i i s oli õige? – Mitte nii
väga!
Kas teisaldamise p õ h j e n d u s
oli õige? – Põhjendus oli r a u d s e l t
vale!
Ausambale ei oleks tulnud läheneda nagu okupatsiooni
sümbolile, vaid kui hauamonumendile. Kõigepealt oleks pidanud
ametlikult ja valjult pöörduma Vene riigi poole. Et teie kodanikud on
siia maetud ja hauarahu ei ole tagatud. Ja kas te ei aitaks meil teostada
väljakaevamisi ja identifitseerida sugulasi.”
Volk puhub
suitsu lae alla ja naerab kavalalt.
“Poleks olnud mingeid
probleeme.”
Maria tuleb teeb akna lahti ja
ütleb, et kui akna all on külm, siis võib midagi peale
võtta.
Teles algab “Foorumi” erisaade
pronkssõdurist, kus Inimõiguste Teabekeskuse juhataja Aleksei
Semjonov pahandab Eesti politsei toorutsemise pärast. Ta pälvib Volgi
terava kriitika.
Stanislav Tšerepanov (Vene Erakond Eestis)
räägib, et siinsed venelased peaksid olema Eestimaa patrioodid, ja
pälvib selle eest Volgi siirad kiiduavaldused!
“Mis
oleks siis, kui oleks selle kuju jätnud – mis sellest, et
käivad kaks korda aastas kesklinnas joomas?”
Volk naerab.
Lonksab õlut. Ja läidab sigareti.
“Tead. Mu
sõbra tütrel oli täna eetika eksam. Ja see tuletas mulle
meelde minu kunagist eetika
eksamit lavakunstikateedris.
Ma
tulin Kivimäelt taksoga, oli 9. mai. Ja keset Vabaduse puiesteed
hääletas üks rinnuni habemega vanake, kuuehõlmad olid
ordeneid täis riputatud. Ma lasksin takso kinni pidada ja võtsin
veterani peale. Tal oli rinnuni habe ja mul olid rinnuni juuksed. Aga mul ei
olnud ühtki ordenit! (Volk naerab kähinal)
Ta oli
õnnelik, et sai minuga kesklinna, et viia pronkssõdurile nelgid
ja tähistada Nõukogude sõjameeste võitu
fašistlike vallutajate üle. Ja mina olin õnnelik, et tema
oli õnnelik.
Ma läksin eksamile, tõmbasin pileti
ja mulle tuli teema “ülev”. Ja ma rääkisin
eksamikomisjonile ülevast tundest, mida tundis rinnuni habemega taat. Ma
rääkisin siiralt, missugust ülevat tunnet tundsin ma hommikul,
kui rinnuni habemega mehel oli hea meel, et minusugune karvane võttis ta
peale ja viis ta sinna. Tal oli hea meel ja mul oli ka hea meel...”
Volk naerab.
Kas me ei peaks venelasi meelitama sellega, et
püstitame väljapaistvatele kultuuri- ja ühiskonnategelastele
mälestusmärke? Lasen peast läbi inimõiguste eest
võidelnud Sahharovi ja filmirežissö&a
mp;o
uml;r Tarkovski ja nalja pärast ka Šiškini (“Kolme
karu” autor), kes tihtilugu Narva-Jõesuus jõe kaldal
istus...
Volk: “Kui palju venelasi teab, et Tallinnas on
Dostojevski mälestussammas!? Keegi ei tea. Kultuuriheerostele pole
mõtet mälestusmärki panna. See neid ei huvita.
See
oli absurdne nõudmine, et miks ei ole nende jaoks märgilise
tähtsusega näiteks Vene teater. Mis see Vene Draamateater on?!
Seal ees ei saa ju pulmade ajal piltigi teha!!!”
Volk naerab.
“No aga kuidas peaks kohalikele venelastele vastu tulema?”
“Võib, ma pakun sulle selle v a s t u t u l
e-m i s e g a seoses kaks varianti?”
Ole lahke!
“Esimene võimalus on o l l a v a s t u. Vastu olla
tähendab Euroopa Liitu ja Natot. Teine võimalus on p u g e d
a. See tähendab SRÜd.”
Kas ETV venekeelne
telekanal aitaks pingeid leevendada?
“Ei!”
Volk valab õlut ja mõtleb. Ja teatab siis käskival
toonil.
“Võta oma pliiats ja kirjuta!”
“Mis mõtted sul on?” Maria istub Peetri kõrvale ja
küsib leebe vaikse häälega: “Mis mõtted sul
on?”
Volk (peaaegu skandeerides): “Enne, kui vene
noored ei hakka kuulama Alo Mattiisenit ja Rein Rannapit, ei muutu mitte
midagi! See on ainuke ravim, mis suudaks ühendada –
musa!!!”
Tõsi?
Volk: “See on ainuke asi! Ma
tegin kunagi Narva Rockfestivali... See oli...”
Maria:
“See oli 1993.”
Volk: “See oli ikka väga
äge. Ma siiamaani ei usu, et ma selle orgunnisin.
22 Eesti
bändi tuli tasuta kohale. Ja Vene bände oli ka. Oli täielik pidu
ja ma kavatsen seda jätkata...
Ega Narva või Mustvee
venelastega ei olegi eriti muret. Mure on Tallinna venelastega. Mure on
sellega, et meil on Tallinnas kasvanud peale venekeelne põlvkond, kes on
sündinud, elanud ja koolis käinud Lasnamäel. Kes pole Tallinna
vanalinnas üldse käinud, kellel ei ole tekkinud tahtmist luua oma
kultuuri.”
Volk ohkab.
“Ainuke asi, mis annab
lootust, on musavärk. See on ainuke värk, mis ühendab.”
“Rock-kontserdil läheb kindlasti eriti veriseks
löömiseks?”
“Vaat ei ole niimoodi! Ei ole!
Üle maailma saavad rokimehed kokku – ei lähe
löömiseks! Rokkarid on need, kellel on mõjujõudu ja kes
suudavad masse mõjutada!”
“Kuhu venelased
edaspidi 9. mail lilli hakkavad viima?”
Volk: “Nad
tahavad käia vana koha peal. Nad ei ole harjunud kalmistutele lilli viima.
Nad tahavad pildistada. Kuidas sa lähed pulmade ajal
kalmistule!”