Keskaja toonid
Johan Huizinga
“Keskaja sügis”
Tõlkinud Mati Sirkel.
Varrak, 2007. 400 lk
Tänu 2004. aastal Varraku sarjas “Ajalugu.
Sotsiaalteadused” ilmunud teosele “Mängiv inimene” on
Johan Huizinga eestikeelsele lugejale tuttav autor. Tema kuulsatest teostest
varaseima, 1919. aastal ilmunud “Keskaja sügise” tõlge
on tõeliselt oodatud sündmus. Vähemalt neile, kellele
“Mängiva inimese” lugemine suurt naudingut pakkus.
“Keskaja sügise” alapealkirjaks on
“Uurimus 14.–15. sajandi elu- ning mõttevormidest
Prantsusmaal ja Madalmaades”. Selline alapealkiri võib esmapilgul
tavalise, mitteprofessionaalist ajaloohuvilise ära ehmatada,
lõhnates raskepärase ja daatumitest tuubil teksti järele. See
hirm osutub aga asjatuks. Huizinga ei paku mitte niivõrd keskaja
sügise üksikuid detaile, kui püüab mõista
sügise terviklikku olemust. “Keskaja sügises” on justkui
mingi teine vaatetasand. See pole esimene, lineaarne tasand, kus tegeletakse
üksikfaktide ja neist tulenevate üldistustega, vaid kõrgem
lähtepinnas – see, kust on juba jõutud äratundmiseni,
ning seda äratundmist rõhutatakse üksikute faktidega.
Nõnda pole tegu mitte niivõrd ajaloo tutvustamisega, vaid
lugeja võetakse ajalukku kaasa – talle pakutakse võimalus
ajaloos osaleda. Niisugune ajalookirjutamise viis pole tänasel päeval
enam uudis, ent 20. sajandi alguses oli see lausa revolutsiooniline, ning
paljudele tolleaegsetele Huizinga kolleegidele raskesti mõistetav. Ega
asjata mõni neist ei nimetanud “Keskaja sügist” vaid
kriminaalromaaniks.
Pildi Johan Huizinga lähenemisnurgast annab
juba ainuüksi tema teose ülesehitus ja seda kajastav sisukord. See ei
baseeru ajalisel ja ruumilisel jaotusel, selles pole kronoloogiat ega
üldtuntud ajaloosündmusi. Siin on üldinimlikud ajatud
küsimused: iha ilusama elu järele; fantaasia ja mõte;
mõttevormid tegelikkuses jne. Kes meist siis ei ihaleks ilusama elu
järele?
Ja ei fantaseeriks ega mõtleks? Seega pole meil
Huizingat lugedes mitte ainult võimalus saada lisateadmisi keskaja
lõpuks kutsutud ajajärgu kohta, vaid hankida
võrdlusmaterjali hoopis ajaülesematele küsimustele.
Kui piirduda kitsama sooviga teada saada, kuidas
traditsioonilises variandis kulges ajalugu 14.–15. sajandi Prantsusmaal
ja Madalmaadel, pole mõtet Huizinga raamatuga alustada. Siis on isegi
oht, et pilt võib veelgi ähmastuda. “Keskaja
sügise” lugemiseks oleks ideaalne veidi ette valmistuda, tutvuda
mõne klassikalise selle piirkonna keskaega käsitleva raamatuga.
Piltlikult öeldes võiks õppida selgeks elementaarsed
juhtimisvõtted, sest Huizinga pakub juba kõrgpilotaaži.
Ajalugu on lõpmatult mitmekesine ja selle kokkuvõte raamatu
kaante vahele jääb paratamatult üldistuseks. Seejuures tuleb
meeles pidada, et kuigi sügisvärvide paletil domineerib kindel valik,
pole sealt jäägitult kadunud ka teised – kevade, suve ja talve
värvid. Ning seetõttu, lugedes näiteks, et “keskaja
lõpul on elu põhitooniks mõru raskemeelsus”, ei tohi
unustada, et rõhk selles lauses pole mitte ainult raskemeelsusel, vaid
ka sõnal “põhitooniks”. Kusagil domineeriva
raskemeelsuse kõrval eksisteeris ka kergemeelsus...
Väidetavalt on ajalool täita pedagoogiline missioon. Reeglina
piirdutakse seejuures näidete n
ing mõtisklustega, mis baseeruvad suhteliselt lähedasel minevikul.
Nii oleme me (vähemalt sõnades) valmis õppima II
maailmasõja eelsetest sündmustest, püstitades seejuures
näiliselt pragmaatilise ülesande – et see ei korduks.
Kas meil on aga midagi õppida keskaja sügisest,
esmapilgul lootusetult kaugest ajast? “Tavalisi” ajalooraamatuid
lugedes – vaevalt, kuid Huizingat lugedes – küllaltki palju.
Tasub vaid vaadata peatükki “Kujutluse allajäämine”,
kus on juttu keskajast kui ajajärgust, millal “ka pisimat ja
argisemat asja ei suudeta vaadelda teisiti kui universaalses seoses”.
Kõike nähti üldises Jumalikus kontekstis, Jumala poolt
looduna, süsteemi kuuluvana. Tänases üliglobaliseerunud maailmas
aga pole seda mõistmist ja tunnetust enam olemas – isegi suured
nähtused ja teod ei leia ühist konteksti, rääkimata
argisest ja pisikesest.
Iga ajaloouurimus jääb
paratamatult autori nägemuseks ja seega vaieldavaks. Küsimus on vaid
selles, milline on autori nägemisraadius. Kas ta on suuteline
hõlmama vaid väikest killukest või on talle antud
võime aduda tervikut. Johan Huizingale oli see erakordne võime
antud... Nagu ka “Mängiv inimene”, on “Keskaja
sügis” Mati Sirkeli poolt briljantselt eestindatud ning varustatud
Marek Tamme juba traditsiooniliselt kiiduväärse
järelsõnaga.
Nüüd jääb vaid oodata
Johan Huizinga kolmanda suurteose, Rotterdami Erasmuse biograafia
tõlget. Seni aga rõõmustame selle üle, et keskaja
sügisvärvid muutusid meie jaoks veelgi kirevamaks.
Johan Huizinga (1872–1945) oli hollandi ajaloolane ja üks tänapäevase kultuuriajaloo asutajaist.
Saanud lingvisti hariduse, õppis Huizinga ära sanskriti keele, ja alles 1902. aastal pöördus ta fookus orientalistikalt rohkem keskaja ning renessansi ajaloo juurde. Huizinga oli orientalistika-õppejõud, kuni ta 1905. aastal sai üld- ja Hollandi ajaloo professoriks Groningeni ülikoolis. 1915. aastal sai temast Leideni ülikooli üldajaloo professor.
1937. aastal abiellus Huizinga endast 37 aastat noorema Auguste Schölvinckiga.
1941. aastal pidas Huizinga kõne, milles ta kritiseeris saksa mõju hollandi teadusele, ning arreteeriti natside poolt. 1942. aastal lasti ta küll vabadusse, kuid keelati Leidenisse naasta. Huizinga suri Arnheimi lähedal 1945. aastal, kõigest mõni kuu enne sõja lõppu.
Huizinga ei uskunud, et ajalugu saab seletada darvinistlike lähtepunktidega või Oswald Spengleri poolt välja pakutud tsüklilise ringlusega. Huizinga tähtsustas intuitiivset lähenemist, mille näiteks on ka tema esteetilise rõhuasetuse ja poeetilise stiiliga teosed. Neist kuulsaim on “Keskaja sügis” (1919), kus autor kirjeldab hilis-keskaega pigem pessimismi ja dekadentsi tallermaana kui uuestisünni-ajana. Laiema tuntuse on pälvinud ka Rotterdami Erasmusest kõnelev “Erasmus” (1924) ja uurimus mängust kui läbivast fenomenist Euroopa kultuuriajaloos “Homo Ludens” (1938, eesti k “Mängiv inimene”, Varrak, 2004).
Kaasaegsesse tehnoloogilisse maailma suhtus Huizinga põlgusega, väites, et Macaulay (1800–59) ja Ranke (1795–1886) ajal said haritud inimesed ajaloost paremini aru kui tema kaasajal.