Jumal on suur ­animaator, animaator on ­väike jumal*
Nukufilmi kuldajal oli animaator tõepoolest nagu väike jumal, võlur, trikimees – tema käes oli saladus, talle jäi alati viimane sõna, ja tema otsustes ei tihatud ega osatudki kahelda – tegi ta siis reklaami või lastesarja või kunstilist autorifilmi. Praegu tehakse juba 90 protsenti animatsioonitoodangust arvutis. Kas 3D anima tapab nukufilmi? Eriti nüüd, kui järeltulev põlv on üles kasvanud arvutimängude peal ning pole kunagi nukkudega mänginud?
Arvamusi nukufilmi tuleviku kohta tuli laupäeval (24. novembril, toim) vestlusringis osalejatelt erinevaid. Kuid õhku jäi ikkagi veendumus, et nii nagu fotograafia ei tapnud maalikunsti (kuigi seda kardeti) ega televisioon ei tapnud kino (ka seda ennustati), nii pole ka mõtet karta, et 3D animatsioon surmaks klassikalise nukufilmi. Nad on erinevad kunstivormid. Neid võib miksida, kui tuju tuleb, ja neist kokkupuudetest võib sündida midagi erilist. Ning töövahendeid ei maksa karta, need ikka muutuvad ajas.
Paljud nõustusid, et piirid on need, mis loomingulist protsessi tagant tõukavad – arvutianimatsioonil pole täna enam ühtegi piiri ees ja see teeb ta paradoksaalsel kombel hoopis vaesemaks kui klassikalise nukuanima. Nukumeister on ikka veel võlur, kes paneb plastiliinimehikese läbi seinte minema ja põrandas ujuma, ta on (must)kunstik, ning vaataja elamusest poole moodustab küsimus – kuidas ta seda teeb?
M. T.

* Pealkiri laenatud Hardi Volmeri nukufilmist “Lõpuõhtu”.