29.02.2008, 00:00
Kirglikkuse vajalikkusest teatris
Madli Pesti kaalub bergmanlikkust kahes Eesti teatri kummarduses lahkunud meistrile.
Kui võrrelda kahe Eesti teatri Bergmani-lavastusi, siis üheks
märksõnaks võiks olla “kirg” – ühes
seda on, teises mitte. Roman Baskini lavastuses “Lärmab ja
veiderdab” veavad näitlejad end kohusetundlikult etenduse
lõpu poole, Pedajase “Sügissonaadis” on aga
näitlejad hingega oma tegelaste küljes.
Bergmani tekst
“Lärmab ja veiderdab” võimaldab mitmete teemade
esiletõstmist, kuid lavastuses ei kerkinud oluliseks neist ükski.
Võimalik on tõsta peategelaseks onu Carl, kes “hullu
leiutajana” oleks küllaltki pikantne kuju. Võiks küsida
suveräänse looja positsiooni kohta, inimese eksistentsiaalse
üksinduse kohta maailmas või rääkida egoistist, kes on
võimetu ümbritsevaga suhtlema. Aivar Tommingas onu Carlina paljusid
teemasid välja ei mänginud. Ilmselt ei antud lavastaja poolt
näitlejatele piisavalt huvitavaid ülesandeid, et oma tegelastest
innustuda.
Näidend oleks võimaldanud liikuda ka
metatasandeid pidi. Inimeste koosnemine erinevatest minadest ning nende minade
omavahelised konfliktid. Reaalsuste põimumine laval ja põrkumine
saalireaalsusega. Seda kahjuks polnud. Kui Carli ringirändava kino seanss
tehnika jupsimise pärast vussi läheb, hakkavad asjaosalised
väljamõeldud lugu helilooja Schuberti õnnetust lõpust
ise ette kandma. Siinkohal lavategevus veidi elavneb, kuid siiski ei tekitanud
erinevate reaalsuste põrkumine oodatud särtsu. Näitlejatest
suutis tähelepanu haarata vaid Raivo Adlas hullu professorina – tema
mängus vilksatasid Undi-lavastustes nähtud groteskinoodid.
Priit Pedajase lavastus “Sügissonaat” haakub tema
Noréni-lavastusega “Vaikne muusika” – autorid ju
mõlemad rootslased ning teada-tuntud inimhingede kaevurid. Ka
vormiliselt on nood lavastused vennad: minimalistlikud, näitlejatele
rõhuvad, ka kaks tippnäitlejat – Ülle Kaljuste ja Ain
Lutsepp – on ühised. Sisuliselt räägivad mõlemad
lavastused sassis suhetest ja üksindusest.
“Sügissonaat” on kõrgtasemel näitlejateater ning
sobib ideaalselt Draamateatrisse, mis on valdavalt ju traditsiooniline teksti
esitamise teater. “Sügissonaadi” trupil tuleb see
“teksti esitamise teater” välja puudutavalt, veenvalt,
kaasahaaravalt, kuigi teraapilist puhastumist ei tasu oodata (seda sai ilmselt
omas ajas öelda Bergmani filmi kohta). “Sügissonaadis” on
aga kirge, mida etendusest “Lärmab ja veiderdab” –
pealkirjale vastuoksa – ei leidnud.
Pedajase viimased
lavastused on olnud kuidagi loiud ning tihti olen pidanud küsima, miks ta
selle või teise materjali on lavastada võtnud.
“Sügissonaadi” puhul sellist küsimust ei tekkinud. Rolli
mängib ilmselt ka see, et lavastus sündis näitlejate Kaljuste ja
Avdjuško initsiatiivil ning oluline on, kas materjal tegijat-vaatajat
isiklikult puudutab või mitte. “Sügissonaadi” puhul
julgen ennustada, et peresuhete (kitsamalt ema ja tütre suhete) teema
puudutab väga suurt osa publikust.
Pedajas ise rõhutab
ka laiemat küsimust: kui tegeleda ühe alaga süvenenult,
nõuab see suurt pühendumust (“Sügissonaadis” on
peategelaseks kontsertpianist, prototüübiks Käbi Laretei) ning
isiklikud probleemid võivad seega väga teravaks minna.
“Küsimuste küsimus on, et kas see hind, mida selle eest
makstakse, tasub end ära. Ja mis üldse on see hind,” küsib
lavastaja (Postimees, 9. veebruar).
Ülle Kalju
ste mõisamajja saabuva ema, pianist Charlotte’ina teeb taas
tipprolli, mis ei jää alla tema auhinnatud osatäitmisele
lavastuses “Minu oivaline lahutus”. Kaljuste on
nüansseeritud, täpne, oma valikutes põhjendatud.
Hea, et erinevalt tavapärasest “ilusa naise” rollist saab
Britta Vahur mängida Charlotte’i teist, puudega tütart Helenat,
kes ilmub lavale küll vähestes stseenides, kuid kellel on oluline
roll peategelaste suhete avamisel. Maria Avdjuško tütar Evana,
kellele Charlotte külla sõidab, vajab võrreldes Kaljuste
rolliga võib-olla rohkem küpsemist, kuid tasase,
endassetõmbunud ja sissepoole elava pastoriproua rolli esitab ta
väljapeetult. Ain Lutsepp Eva abikaasa Viktorina on murest murtud ja
vankuva usuga kirikuõpetaja. Erinevalt Baskini lavastusest teadsid
näitlejad “Sügissonaadis” väga täpselt, miks
nad laval on ja mida nad vaatajani tuua tahavad.
“Sügissonaadi” kunstnikutöö Reet Ausilt on
ääretult sümpaatne: minimalistlik must lava, kuhu klassikalist
mõisatuba pole õnneks ehitatud ning kus saavad maksimaalselt
hingamisruumi näitlejad. Laval on mõned toolid, vaip, maalid.
Ühes lavanurgas must tiibklaver, teises punased oksad mustas vaasis.
Enamasti on näitlejatel seljas mustad riided, mis on ka sisuliselt
põhjendatud. Kaljuste Charlotte ilmub üliefektse punase kleidiga
– riietus saab oluliseks peategelase mõttemaailma edastamisel. Ka
imekaunil plakatil ja kavalehe fotol on Kaljuste sellesama kleidiga. Ei juhtugi
nii tihti, et plakat annaks üsna täpselt edasi lavastuse
atmosfääri – üksik efektne naine klaveriga suurel
tühjal laval.
Pedajase “Sügissonaat” on
stiilipuhas, nüansipeen lavastus, kus pikkadele monoloogidele vaatamata
suudetakse hoida tempot. Pedajase lavastus on palju bergmanlikum (kui on
üldse oluline autoritruudust rõhutada – ning filmilikkus
või täpsem filmiga võrdlemine oleks siin ülearune) kui
Baskini “Lärmab ja veiderdab”, mida hõigati välja
kui austusavaldust Bergmanile.