16.05.2008, 00:00
Uue Pia Fraus produtseeris teenekas indie-šotlane Norman Blake
Tallinna indie-ansamblil Pia Fraus ilmub käesoleval nädalal
järjekorras viies heliplaat. Õrnade ja hämarate
shoegaze-lendlejate uus album “After Summer” on
tähelepanuväärne sündmus juba sellepärast, et plaadi
produtseerija toolil on Šotimaa teeneka rock-bändi Teenage Fanclub
liige Norman Blake (mees, kes on toppinud oma muusikuannet ka ansamblite BMX
Bandits ja The Pastels tegemistesse). Pia Frausi muusikat produtseeris
Blake siiski kaugjuhtimisel – salvestas Fraus kodumaal, Blake keeras
nuppe Šotimaal. Tänase päevani pole asjaosalised teineteisega
näost näkku kohtunudki.
Uus Pia Fraus on koos
lisalugudega ilmunud ka juba Jaapanis (plaadifirma Vinyl Junkie) ning Ameerikas
(plaadifirma Clairecords alt). Albumi saamisloost ja produtseerimise
kulgemisest räägib Pia Frausi ninamees ning plaadi
väljaandjafirmakese Seksound juht Rein Fuks.
Kuidas te
produtsent Norman Blake’ini üldse jõudsite?
Kui hakkasime mõtlema uue materjali salvestamise peale, siis tundus,
et ei ole mõtet enam ise produtseerida. Et oleks tore, kui oleks kolmas
kõrv sellega toimetamas. Küsisin Bill Wellsi (tuntud
Šoti indie-muusik, Bill Wells Octeti juht – aut.) käest, et
kes võiks seda teha, ja kuna šotlastel on omavahel selline
ma-ei-teagi-mis-asi, siis ta pakkus Normanit. Ja viis temaga kokku.
Ning ega see ei olnud kohe algusest selline “Hurraa! Hakkame
pihta!”. Norman ütles, et ta on paindlik mees, ja arvas, et teeks
alul mõned asjad prooviks, ja kui sujub, siis jätkame.
Esimesena valmis üheskoos lugu “Yenissey” ning meile tundus
see teguviis väga hea. Et ei pidanud ise ajusurmani kuulama oma musta ja
poolikut materjali ning vaevlema sellega, vaid kuulasid normaalse inimese pool-
või kolmveerand-valmis variante.
Miks te enam ise ei
soovinud produtseerida?
Eks ole ise juba kümme aastat
tehtud. Ja ega ei olnud ka liiga palju ideid edasiseks. Kui ka oli, siis
oluline on saada vaheldust või siis üleüldse motivatsiooni
edasi tegutsemiseks. Huvitav kogemus samuti.
Kuidas see
kaugjuhtimisel produtseerimine füüsiliselt toimus?
Meie salvestasime Tallinnas ja ise ning saatsime ülesvõetud rajad
temale. Meil oli kokkulepe, et kui ta tunneb, et midagi peaks tegema teisiti
või ümber, siis ta ütleb. Enamik asju olid siiski tema
maitsele vastavad ja ta tegeles seega peamiselt saundilise poolega, mis tuli
tal okeilt välja.
Tema siis teiepoolseid asju tagasi
ei saatnud, aga kas Pia Fraus mõne tema tehtu lükkas tagasi?
Miskeid sünte ja basse me siiski uuesti salvestasime. Aga
suurt ümbertegemist polnud. Tema asju saatsime küll mõned
tagasi. Eks see distantsi pealt koostöötamine on tänapäeval
võimalik ja lihtne, kuid ainus asi, mida pole lihtne teha, on just
lindistuse viimistlus, näiteks volüümi koha pealt.
Volüümi asjus diskuteerisime palju. Aga saundid pani ta hästi
kokku.
Mida Norman Blake Pia Frausile siis juurde andis?
Andis värskust ja sära, mida meie eelmisel plaadil
jäi vajaka. Lindistasime ka oluliselt suurema õhinaga.
Üritasime mitte jätta poolkõvasid asju sisse – kui ikka
mõni asi ei olnud piisavalt hästi mängitud, siis proovisime
enda võimete piires siiski parima kätte saada. Üldiselt oli
see projekt mõnus ja meeldiv mõlemale poolele.
Oli ta kallis mees?
Ei olnud ülemäära
kallis. Nagu ta ütles, flexible. Arvan, et eestlased võiksid teha
sama raha eest, kui
d Eest
is on tõenäoliselt mehi, kes hindavad end märksa
kõrgemalt. Ütleme: me ei maksnud end siniseks. Kulud olid
plaanipärased.
Kuidas sa ise uut plaati hindad –
kuhu on Pia Fraus liikunud?
Minu enda jaoks on seal kas
just pooleks, aga siiski üks jagu vana Frausi, nagu Fraus on alati olnud,
ja siis uut Frausi. Siis on asju, mis on natuke teistsugused... Ma ei julge
kasutada sõna “eksperimentaalsemad”, sest eksperimentaalne
muusika on teistsugune, aga ütleme siis, et mitte kõige
tüüpilisemad. Eksperimentaalne ei ole suure “E-ga”. Ise
ei kuulanud?
Kuulasin. Mulle tundus, et nüüd on ka
Pia Fraus nende artistide hulgas, kelle muusikast võib kosta midagi
grünberglikku. Meloodiajooniseid näiteks.
Ahah.
See on naljakas, sest me viskame bändiproovis nalja Kärdi (Kärt
Ojavee, Pia Frausi süntesaatorimängija – aut.) ja Eve (Eve
Komp, bändi lauljatar ja teine süntesaatorimängija – aut.)
üle ning kutsume neid Õed Grünbergid. Äkki on asi selles,
et rohkem on süntesaatoreid.
Pillipark on täienenud,
tüdrukud on saanud endale paremad instrumendid, ning eks ma punnitasime
nende süntesaatoritega rohkem. Tegime ümber nii partiisid kui
saunde.
Mis edasi? Järgmise plaadi produtseerib Ulrich
Schnauss?
Tegelikult töötasime korraga kolme
projektiga. Üks oli siis uus album koos Norman Blake’iga.
Siis tegelesime paralleelselt pala “Yenissey” remikside
kogumikuga. Kümme remiksi “Yenisseyst”, mida on teinud
artistid His Name Is Alive, Seeland, šoti bänd International
Project, siis tegi Teenage Fanclub oma versiooni, Bill Wells tegi oma
versiooni, samuti Future Pilot A.K.A. Eestist Mirabilia, 3 Pead, Galaktlan.
Põnev projekt, ilmub üsna pea. Remiksid on valmis, kujundus
valmimisjärgus.
Siis on ilmumas 7tolline plaat koos Ulrich
Schnaussiga. Selline pooltevahetusprojekt – ühel plaadipoolel on
tema produtseeritud Pia Frausi lugu, teisel küljel produtseerisime meie
Ulrichi loo. Ka need on ammu valmis. Ootab ilmumist.
Sügisel
anname lõpuks ometi kontserte Jaapanis. Kaks Tokyos, ühe Osakas.
Mis plaadifirmal Seksound uudist?
Valmistume töötama mitmesuguste projektidega. Üks neist peaks
olema uus plaat Köögilt.
Ans.Andur teeb uut albumit. Ma
ise teen ka Fein Ruksi asja, liigub plaadi poole, aga ei julge kuupäevi
öelda.
* Pia Fraus esitleb uut heliplaati “After
Summer” esinemistega Tallinnas Von Krahlis (15. mail) ning Tartus
Genialistide klubis (16. mail). Kaasa teeb elektroonilise shoegaze-muusika
suurkuju Ulrich Schnauss, samuti DJd Martin Jõela ja Tõnis
Kenkmaa.