15.08.2008, 00:00
“Minu habe on saksofon”
Mele Pesti tutvustab Maria Fausti, kes andis juulis Taanis välja omanimelise bändi uhke avangardjatsplaadi “Bitchslap Boogie”.
Kui Nietzsche kirjutas: “Sa lähed naise juurde? Ära unusta
piitsa!”, siis ei olnud ta mingil juhul sinuga kohtunud, sest ta oleks
selle ümber sõnastanud: “Ära unusta
kaitsekiivrit!”” ütles tänaseks juba nädala Mariaga
abielus olnud Taani kontrabassimängija Adam Pultz Melbye
pulmakõnes.
Viimased kuus aastat Taanis elanud saksofonisti
Maria Faustiga kokku puutudes saad kohe aru, miks ta nii ütles.
Särtsuv, kartmatu, vali, kui vaja ropp, aga alati soe ja võluv
– see paistab kohe välja. Andekas, originaalne, meeletu
töövõimega – see selgub siis, kui kuulata värsket
plaati ja selgitusi, kuidas ta nii tugeva debüüdini jõudis.
Käsutada seitse päeva nädalas seitset poissi – ja
mitte suvalisi tüüpe, vaid Taani noorema põlve säravamaid
jatsinstrumentaliste – võõral maal, kuhu ta alles kuus
aastat tagasi sõnagi keelt oskamata, hambaharja ja saksofoniga
läks, selleks on vaja midagi enamat kui lihtsalt kanget saare naist.
Ja Maria polegi tavaline. Ta võiks olla ehk kohalik
Libahundi-Tiina – tõmmu ja iseteadlik tšikk, kellele
külarahvas nii ja naa vaatab. Aga vaatamata küll ei jäta.
“Viimastel Eesti kontsertidel tulid saalid paksult täis, aga
mul on vahel tunne, et mind vaadatakse nagu habemega naist. Minu habe on
saksofon,” muigab Maria.
Kuigi kultuur ja muud nii-öelda
pehmed alad jäetakse meelsasti naiste kätte, on
jatsinstrumentalist ka aastal 2008 tavapäraselt mees. Naine
lõõritagu laulda, mis ta muud oskab. Isegi nüüd,
pärast Maria arranžeeringutest koosnevat tugevat jatsplaati ütleb
Eesti jatsupromootor: “Aga Maria, kas sa kontserdi lõpus paari
ilusat laulukest ei tahaks teha?”
“Laul lihtsalt pole minu
instrument, see isiklik äratundmine tuli ammu, ma ei laula isegi
duši all!” seletab veendunud saksofonist.
Kui Maria
räägib soolisest ebavõrdsusest muusikas, siis pilluvad tema
silmad tavalisest veel kolm korda tumedamaid sädemeid.
“Muusika on nii totaalselt maskuliinne, üheülbaline ja meeste
nägu!”
Need, kes väidavad, et sugu pole muusikat
tehes üldse tähtis, ajavad Maria arust jama. Naine kirjutab ja
mängib teistmoodi – vaja on mõlemat. Aga
rütmikonservatooriumis, kuhu Maria Taanis õppima sattus, oli 200
instrumentalisti, ja neist naisi... täpselt neli.
“Poisid on jämmimises tugevamad – tüdrukuid tuleks
stimuleerida ja pillisuhtluses aidata. Naismuusikutele tuleb luua oma
toetusgruppe, eraldi meistriklasse.”
Mida peab naismuusik Maria
näitel tegema, et läbi lüüa?
a) Harjutama
palju-palju rohkem kui tema 196 meeskursakaaslast.
b) Hakkama suitsetama,
sest info liigub suitsunurgas.
c) Olema täielik
pauertšikk (ütleme eesti keeles munadega naine), sest
“suitsuruumis proovivad nad külge lüüa, minuti pärast
proovisaalis pead jälle teistest paremini mängima”.
Paljajalu-anarhistid
Juulis tuli
blaxploitation-esteetikas musta kaanega plaat. Välja andis Barefoot
Records (Paljajalu-plaadid), mida Maria kaasvõitleja Adam
iseloomustab:
“Barefoot on meie anarhistlik – või
kuidas iganes äärmuslikku demokraatiat nimetada – plaadifirma,
kus kõik töötavad kõigi jaoks. Plaadikulud maksad ise,
vastu saad täieliku kunstnikuvabaduse. Ei mingit Sony-sarnast vastikut
noorte muusikute ära kasutamist.” Ja Maria lisab: “Barefoot
Records on loodud sõpruskonna baasil, vastukaaluks
kunstrindadele ja muule pinnapealsele saastale muusikas.”
“Bitschslap Boogie” kohta räägib ta: “Muusikas
peavad olema kontrastid ja dünaamika – kas või nagu abielus!
Mu lood on kujundlikud, igaühel on tugev süžee.” Siinkohal
tuleks vist meenutada, et plaat on siiski instrumentaalne, loo sisu peaks
kuulajani jõudma pealkirja ja muusika enese abil. Ja eks Marialt
võib üle küsida – päri, mis träki kohta tahad,
ja hopsti kuuled mõjuvat lugu.
Näiteks The Virgins Are
Trimming Their Waists (Neitsid trimmivad taljet) on inspireeritud Johnny Cashi
loost When the Man Comes Around. “Kui tuleb maailma lõpp, siis
ainsana jäävad rahulikuks nunnad – neile on see kauaoodatud
kohtumine peigmehega. Mul on kaks sõbrannat, kes on absoluutselt
pühendunud täiusliku printsi otsimisele – ka see on usk, olgugi
et printsid ei tule ju.”
Naiste vägi
“Housewife Powerdance’i” kangelane on Maria ämm.
Nimilugu “Bitchslap Boogie” või siis ka “New Panties
& Boots” hakkavad iseenda eest rääkima, eriti kui plaadi
sisekaanefotot, mõnuga kaklevaid tšikke vaadata. Nii, et naised,
Naised, NAISED! “Tunnetasin, kui vägevad on naised. Enamikul naistel
on rohkem mune kui meestel,” räägib Maria sellisel toonil, et
isegi kui teda kuulaks sada meest, siis vaevalt keegi julgeks vastu vaielda.
“Eestis on küll palju matšolikku peremudelit, rahakott on
mehe käes jne, aga naisel lihtsalt on rohkem tolerantsi ja
kandejõudu.”
Maria kasvaski naistega, ema, vanaema ja
õega, siis sattus tüdrukute klassi. Nüüd elab ta justkui
kontrastiks meeste maailmas: seitse bändikaaslast on mehed, parimad
sõbrad on mehed, õpetajad on mehed. Nii et Maria kuulutab naiste
sõnumit meeste maailmas.
Uus
Välis-Eesti
Kui ma rahvuse kohta pärin – et
kas idaeurooplasena Taani muusikasse trügimine pole siis sama raske kui
naisena – teeb Maria mitu korda muud juttu ja tunnistab lõpuks, et
ei mõista probleemi.
“Läbilöögi osas
tuleb pigem kasuks, et Maria on Eestist pärit naissaksofonist,”
arvab Adam. Ja Maria: “Rahvusega on see asi, et saad oma loo ära
rääkida. Aga soo osas – mis lugu seal ikka on? Nad tahavad
keppi või keeksi – ja keeks on see, et mängid
hästi.”
Eestit igatseb Maria taga küll. “Me
kõik läheme võõrsile vabatahtlikult, aga keegi ei
jää sinna nii hea meelega nii pikaks ajaks. Mina tuleksin iga kell
tagasi. Aga ma ei ole leidnud siin mõttekaaslasi,” on ta veidi
nukker. Aga Eesti asja ajab ta ka Taanis – Kopenhaageni eestlaste
segakoor sai oktoobris endale uue juhi – muidugi Maria! “Kooli ajal
kutsusime koorijuhte juhtmeteks, eks ma olen ise nüüd see
juhe.”
Rahvust ei näe Maria probleemina ehk ka tänu
oma taustale. Eestlasena üles kasvanud tüdruku ema on Narvast
Saaremaale kolinud venelanna, isa tuli Volga tagant “ja peab ennast
sakslaseks”. Ja väike Maria oli nii tõmmu, et vanaema
küüris plikal jalad marraskile – äkki läheb
heledamaks.
Maria ei väldi konflikti, kui vaja.
Otseütlemise jõul on kontrastne juur lapsepõlvest. Kuni
neljanda klassini ei rääkinud ta peaaegu sõnagi – ei
kodus ega koolis. Aga kuna ta oli juba nelja-aastaselt otsustanud, et tahab
muusikuks saada, juukseklambrid viiulipoognateks seadnud ja paberiribad
klaveriklahvideks sodinud, siis pidi ta vaikimisest välja murdma, sest
“muusikas on tähtis
dialoog, üksi ei jää seal ellu”.
Esimesed
muusikaalased sõbrad sai Maria peale keskkooli Otsa koolis
õppides. Oluline juhendaja oli Kustas Kikerpuu. “Sain Otsast ABC
kätte, aga ega keegi ei osanud nõu anda, mida tegema peaks. Ma
lõpetasin kooli klassikalise kavaga – no kujutad sa
ette!”
Edasi läks ta muusikaakadeemiasse
puhkpilliorkestri dirigeerimise erialale, “mis oli väga kasulik,
sest seal sain aru, kui valel teel ma olen”. Aga klassikalise orkestri
dirigeerimine pani põhja alla ja aitas muusikas tervikpilti näha
– kaheksale pillile komponeerides oluline omadus.
“Minu
muusika läks palju paremaks pärast seda, kui ma Cyrillus Kreegi
loomingu läbi vaatasin ja läbi laulsin. Eesti koorimuusika tase on
super!”
Häbitu soolopuhuja
Eesti õpingute ajal sai Maria saksisoolosid näha ja kuulda
päris mitmes koosseisus: tüdrukutebändis Velvet Legion ja
paljudes muudes projektides, pulmades ja Uno Loopi soojendades.
“Ega me keegi ei osanud suurt improviseerida, aga siis tuli üks
häbitu, kes lihtsalt mängis, kui keegi käskis.” Kauem nii
väheste oskustega tuututamine oleks tähendanud mandumist. “Kui
tahad jääda suvetuure või bossasid tegema, siis piisab Otsa
koolist. Aga muidu... muusikat tehes peab pidevalt edasi arenema,”
rõhutab Maria.
“See on äraelamise värk
– aga kaua sa ikka niimoodi elad.” Ega ta teist teed valinud
koolikaaslasi halvusta, aga korra mainib ikka: “Mul on Eestis muusikutest
sõpru veel küll, aga minu pulma ei saanud suurt keegi tulla, nad
peavad mõnes teises pulmas pappi teenima.”
Maria annab
aru, et nišimuusikaga teenida on raske, ja ega see Taanis oluliselt
lihtsam ole.
Taanis õppimise ajal töötas Maria
kogu aeg, õpetas klaverit, bändi, saksofoni – kõike,
mida ta ise oli õppinud. Viimased pool aastat hakkas ta
töötamise asemel hoopis... tõsiselt jooksmas käima! Muidu
oleks lõpueksam pannud ta õhku ahmima. “Tegin eksami
soolona, see oli tõeline maraton! Mul on pulsikell peal olnud, kui ma
mängin, siis vahel on 170.”
Spordist on muide
inspireeritud Maria järgmine, praegu kirjutuslaual olev teos. Kui te
arvasite, et avangardistid on juba kõikvõimalikud instrumendid
ära proovinud, siis arvake veel üks kord.
Maria kirjutab
kompositsiooni orkestrile ja... saalijalgratturitele! Spinningu
treeningprogrammis on ju sisemine dünaamika, tõusud, langused
– nagu heas jatsulooski. Nii et varsti saab pedaale vändates
lasta end helivõngetest inspireerida.
Wild
child
Ja lõpus kõige keerulisemast: milline
on muusika, mida Maria kirjutab?
Plaadil on bigbändi saundi,
vabajatsu, justkui klassika-trillerdusi, harmooniaid imelihtsatest
hirmkeerukateni ja palju-palju meloodiaid. Kumab läbi ka mõjutusi
Maria absoluutsetelt lemmikutelt: freejazz’i uuendajatelt Ornette
Colemanilt ja Charles Minguselt – nii et musta värvi plaadikaanel on
ka muusikalisi põhjuseid. Ja kui kunagi põhjendati, et jatsus,
mustanahaliste muusikas, on nii vähe naisi, sest see on madal ja kehaline
muusika, siis ma olen kindel, et Maria ütleks: just sellepärast
sobibki jats naistele ehk isegi paremini kui meestele!
“Mul ei
ole aimugi, mis stiil see on, see jääb teiste nämmutada,”
ütleb autor. “Minu jaoks on see blues, minu isiklik lugu.”
Kontrabassimängija Adam tulistab siiski ühe liigitamiskatse:
folk-rock-jazz-free-impro-avantgarde. Ja laiendab siis
: “Maria muusika originaalsus tuleb ilmselt tema jatsutraditsiooni
puudumisest: ta kirjutab, mis talle meeldib, ilma ühegi painajata.
Lood on tihedalt läbi arranžeeritud, aga annavad siiski ruumi
tõlgendamiseks. Imeilusate meloodiate peale võib bassiga midagi
äärmiselt koledat mängida ja ikka hea tulemuse saada.”
“Mõnikord on heliloojad nagu Hitler,” seletab Adam.
“Tunned ennast pilli mängides nagu sõdur, kes peab mingil
täiesti hullumeelsel põhjusel läbi Venemaa marssima. Aga
Mariaga koos mängides oled pigem nagu liivakastis mängiv laps.”
Jaak Sooäär, kuidas Maria Faust Groupi muusika suhestub Taani ja kuidas Eesti jatsuilmaga – kuhu ta paremini passib?
Tutvusin Maria muusikaga tema plaadi esitluskontserdil Kopenhaageni džässifestivalil.
Kahtlemata sobib see muusika nii Taani kui Eesti konteksti, aga isiklikult loodan, et ettevõtlikud noored muusikud, kes on läinud laia maailma, ükskord ka Eestisse tagasi jõuavad. Kui Taanis või teistes pika džässitraditsiooniga riikides on kõik juba ammu paigas ning võõramaalasena ennast süsteemi “sisse süüa” aeganõudev ja vaevaline, siis Eestis on ikka veel võimalus ise süsteeme algatada ning üles ehitada, mis tekitab loovale muusikule toredaid väljendusvõimalusi. Aga selge on ka see, et koju tagasi pöördudes ei tohiks välismaa sidemeid katkestada, arvestatavat džässmuusiku karjääri on võimalik teha vaid rahvusvaheliselt, Eesti turg on selleks liiga väike.
Tutvusin Maria muusikaga tema plaadi esitluskontserdil Kopenhaageni džässifestivalil.
Kahtlemata sobib see muusika nii Taani kui Eesti konteksti, aga isiklikult loodan, et ettevõtlikud noored muusikud, kes on läinud laia maailma, ükskord ka Eestisse tagasi jõuavad. Kui Taanis või teistes pika džässitraditsiooniga riikides on kõik juba ammu paigas ning võõramaalasena ennast süsteemi “sisse süüa” aeganõudev ja vaevaline, siis Eestis on ikka veel võimalus ise süsteeme algatada ning üles ehitada, mis tekitab loovale muusikule toredaid väljendusvõimalusi. Aga selge on ka see, et koju tagasi pöördudes ei tohiks välismaa sidemeid katkestada, arvestatavat džässmuusiku karjääri on võimalik teha vaid rahvusvaheliselt, Eesti turg on selleks liiga väike.