23.12.2008, 00:00
Eesti mehed teenivad jõuluilu müügiga miljoneid
Andeka lilleseadjana tuntud Taivo Piller ja tema elukaaslane Mart Haber ajavad üleilmse haardega äri Filipiinidest Šveitsini.
Sisustusfirma Shishi keskus Tallinna lähedal meenutab jõuluvana
peakontorit. Sadade kuulikeste, lipsukeste ja liblikatega ehitud
kuuskede, vaaside ja kunstlilledega sisustatud hiiglaslikus
väljapanekuruumis toimetavad töötajad ringi, käes
väikesed ehitud kuused.
Omatahtsi siblivad seal ringi omanike
väikesed koerad Mickey ja Pluto.
Jõuluvana asemel
kamandavad siin vitaalsed Eesti mehed, tunnustatud florist ja disainer Taivo
Piller (39) ning ettevõtte direktor Mart Haber (31).
Nad
müüvad igasugust sisekujundusega seotud kaupa kunstlilledest
kuni jõulueheteni ning tegelevad ruumide kaunistamisega.
Jõulueelsed nädalad on Shishi äri kõrghooaeg.
Kuid märksõna “kõrghooaeg” võiks
iseloomustada sisuliselt kogu firma viimaste aastate äritegevust. Mullu
kasvas Shishi müügimaht 61 protsendi võrra, puhaskasum aga
peaaegu kahekordistus.
Esimene oma pood ei avatud mitte
Eestis, vaid Kasahstanis
Eriti
tähelepanuväärseks muudab Haberi ja Pilleri äri nende
globaalne haare. Tallinnast juhitava ettevõte tegutsemisväli ulatub
Šveitsist Filipiinideni. Shishi teenis mullu koguni 59 protsenti
müügitulust välismaalt.
Firma esindused asuvad Oslos,
Moskvas, Peterburis, Kiievis, Riias, Vilniuses ja Almatõs. Nendes
sõlmpunktides koordineeritakse Shishi toodete hulgimüüki ja
disainitegevust.
Seejuures ei käi äri ainult selle riigi
siseselt, vaid üle terve Euroopa ja Aasia.
“Esimene
Shishi kauplus avati paari aasta eest Almatõs Kasahstanis, samal
sügisel Venemaal Stravopolis. Pooleteise nädala eest avati pood Ufaas
ja veel möödunud nädalal Sotšis,” loetleb Mart
Haber Shishi toodete jaemüügiesindajaid.
Eestis firmal oma
esinduskauplust veel ei ole, ent läbirääkimised käivad ning
kavas on avada see tuleval sügisel.
Shishi esindamine
käib frantsiisi põhimõttel ehk igaüks, kes saab Pilleri
ja Haberiga kaubale, võib avada oma Shishi kaupluse.
Tulude
struktuur erineb riigiti kõvasti. Kui näiteks Eestis on
põhirõhk ruumikaunistamisteenusel, siis Norras toodete jae- ja
hulgimüügil.
Äri Aasiaga on odav, kuid
nõuab suuri koguseid
Müügipoolest veelgi
põnevam on see, kust ja kuidas Shishi kaupa hangib.
Firma
möödunud aasta jõulukollektsiooni esemeid tehti koguni 41
tehases, millest lõviosa asub Hiinas, mõned aga ka Indias,
Filipiinidel ja Vietnamis.
Ka kogu Pilleri, Haberi
ning kaasomanikust norralanna Linda Johnseni enda disainitud toodang
valmistatakse Aasias, peamiselt Hiinas.
Shishi majandusaruanne
märgib, et “üha suurema tähtsuse omandavad tooted Indiast,
kus hetkel juba seitse erinevat tehast, kellega jätkuvalt arendatakse
koostööd”. Mullu alustas Shishi konteinerite saatmist otse
Kaug-Idast esindajatele, et kärpida transpordi-, ümberlaadimis- ja
laokulusid.
Eestis tootmine Haberi sõnul kõne alla ei
tule: “Me oleme proovinud, aga hinnad lähevad nii lakke. Praegusel
hetkel teeme siin klaasplastist erivorme põhiliselt Norra turu jaoks.
Meie siinses “tehases” on kaks töötajat.”
Aasias on tootmine märksa odavam. Aga seal peab tootma ka väga
palju. “Paratamatult on minimaalsed ostukogused väga suured.
Tänu sellele, et meil on palju esindajaid, suudame pakkuda ka nii palju
erinevat kaupa,” tõdeb Haber.
Ema nuttis, kui
Mart oli SARSi ajal Hiinas
Shishi tootevalik on muljetavaldav. Tänavune
jõulukollektsioon koosneb koguni 3500 eri esemest. Neist kõige
popimat on nad müünud 4000–5000 tükki.
Piller
ja Haber ütlevad, et nad naudivad Aasias äritegemist. Toodete
kvaliteediga on nad üldjoontes rahul. Muidugi esineb probleeme, aga
arvestama peab sealse suhtlemise kultuuriliste omapäradega. “Eesti
inimesed on suhteliselt impulsiivsed ja kiired otsustajad.
Aasias
mõeldakse enne mitu korda, kui otsused vastu võetakse. Samas on
sealne õhkkond rahulikum,” räägib Piller, kes imetleb
Aasia partnerite ülimat viisakust ning seda, et iga inimesega suhtlemiseks
võetakse aega.
Mart Haber, keda nime järgi Aasias sageli
naiseks peetakse, lisab, et seal ei öelda kunagi ei.
“Nad ütlevad, et on “väga keeruline”, mis
tegelikult tähendab, et ei ole võimalik, unusta ära,”
naerab ta.
Nii Haber kui Piller käivad Aasias tooteid tellimas
paar korda aastas.
Mart pidi Hiinas viibima isegi SARSi epideemia
ajal. “See oli firma algusaeg, keegi ei julgenud sinna minna, mul ema
nuttis kodus, põhimõtteliselt! Ja siis me käisime seal,
maskid ees.”
Muuseas, mehed on veendunud, et nende Aasia
partnerid ei kasuta odavat lapstööjõudu.
“Selles äris peab olema piisavalt
lapsemeelsust”
Piller ütleb, et Shishi on seni
ise hakkama saanud ning nad kavatsevad ka edaspidi jõudumööda
uusi poode ja esindusi avada.
“Me ei ole võtnud
ühtki suurt pangalaenu, oleme püüdnud ise ära majandada ja
oma rasva pealt kasvada. Eks nüüd on näha, et kõik need
majandustarkused ja nipid ei pruugigi töötada nii hästi. Maailm
võib vahepeal pahupidi pöörata,” viitab Haber
majanduskriisile. Nende äris langust veel tunda ei olevat.
“Ma kujutan ette, et kui tuleb mingi tüüpiline ärimees
investoriks, keda huvitab ainult kasum...” ütleb Piller ja
Haber jätkab samast: “Siis ühel hetkel on meil lilled ilma
tolmukateta...”
“Täpselt-täpselt-täpselt!” pistab Piller elavalt
vahele. “Igalt poolt, kus saab raha kokku hoida, seda ka tehakse. Aga
siis kvaliteet ja üldväljanägemine kannatab nii selgelt, et ma
ei tahaks sellise materjaliga töötada. See ei oleks enam i l u
s! Me teeme kindlasti oma äri emotsionaalsemalt ja võib-olla mitte
nii loogiliselt kui tüüpilised ärimehed. Pigem me tegeleme
lihtsalt asjaga, mis meile meeldib.”
Seda on näha ka
Pilleri ja Haberi olekust. Nad tunnevad end muinasjutulises esitlusruumis
omaloodud esemete keskel selgelt hästi ning on nende üle uhked.
Haber ütleb, et kõrvaltvaatajale võib nende
jõuluasjade müümise bisnis tunduda naljaäri.
“Ja ma ei peagi ennast üldse ärimeheks! Sellist äri tehes
peab olema piisavalt lapsemeelt ja jõulud peavad meeldima. Meil on ju
kogu aeg jõulud!”
Tuntud kunded
- Shishi klientide hulgas on palju väga suuri ja tuntud ettevõtteid.
- Näiteks Tartu Tasku kaubanduskeskusesse panid Shishi mehed üles kaheksa meetri kõrguse tuhandete mõmmidega kaunistatud kuuse.
- Tallinna Chedi restorani ehtisid nad punaste, Rakvere Aqua spaa restorani aga kolmemeetriste lillade puudega.
- Lisaks on Shishi aksessuaaridega kaunistatud Nordic Hotel Forum, Swissotel, Nordea pangakontorid, Olympic Casino uued kasiinod jne.
Särava kasvuga äri
Shishi majandustulemused, mln kr | ||
aasta | müügitulu | puhaskasum |
2004 | 30,1 | 1,5 |
2005 | 31,4 | 2,0 |
2006 | 48,6 | 9,0 |
2007 | 78,7 | 17,5 |
Eesti-Norra ühisfirma
Shishi omanikud | |
Linda Johnsen | 25,14% |
Taivo Piller | 24,95% |
Mart Haber | 24,95% |
Lilli Bendress | 24,95% |
Shishi loodi aastal 1998. Firmal on neli omanikku: kaks Eestist ja kaks Norrast. Norralannasid ja Pillerit tuntakse Shishi kodulehekülje väitel “kui Põhja-Euroopa parimaid ning trende loovaid floriste”. Nad töötavad rahvusvaheliste kohtunikena, disaineritena ning õpetajatena nii Aasias kui ka Euroopas.