18.04.2009, 00:00
“Suur vend” aitab säästa
Arvutiprogrammi abil saab autojuht oma käitumist analüüsida ning õigeid järeldusi tehes hoida kokku kütust ja raha.
Võidusõidus on telemeetria – andmete salvestamine auto
süsteemide kohta – juba mitu aastakümmet oluline
tööriist. Isegi kardisõidus on andmesalvestid pigem reegel kui
erand.
Tegelikult on ka tänapäeva sõiduautod
telemeetriasüsteemidega varustatud, sest mida muud see reisiarvuti ikka
on. Fiat aga tegi sammu edasi ja pakub oma kundedele ecodrive’i-nimelist
arvutiprogrammi. Nagu nimigi ütleb, pole see mõeldud mitte kiiruse,
vaid säästlikkuse saavutamiseks.
Autos olev tarkvara
salvestab juhi liigutused gaasi, piduri ja käigukangiga, samuti kiiruse ja
kütusekulu. USB-pesa kaudu saab andmed kanda mälupulgale ja sealt
omakorda arvutisse, kus neid ecodrive’i programmiga
analüüsitakse.
Seejuures pole tulipunktis mitte
kütusekulu ise (tulemus), vaid juhtimisvõtted (vahend selle
saavutamiseks). Programm hindab juhti neljas kategoorias (kiirus, kiirendus,
pidurdamine, käiguvahetus) ühe kuni viie tärniga ning arvutab ka
üldhinde – ökoindeksi. Ökoindeksi maksimaalne
väärtus on 100. Mida suurem arv, seda säästlikum juht. Nii
saab ka eri autodelt pärit andmeid omavahel võrrelda.
Lisaks analüüsile oskab ecodrive ka soovitusi jagada. Mingit imet
siin pole: kiirenda sujuvalt, pidurda minimaalselt, vaheta käiku madalatel
pööretel, ära kihuta. Aga leidub ka vähemlevinud
tõdesid. Kui paljud liiklejad mõtlevad sellele, et avatud
aknad-luugid suurendavad õhutakistust ja seeläbi
kütusekulu?
Üks asi on aga kuiva juttu lugeda, teine oma
tegevust ideaaliga võrrelda. Ecodrive joonistab selle graafikutena
ekraanile ja seal pole enam midagi vaielda. Ühe või teise liigutuse
tähendust näidatakse ka rahasse ja õhkupaisatavasse
süsihappegaasi ümberarvestatult.
Need näidud
on vägagi mõtlemapanevad
Kõiki soovitusi
on siiski raske võtta puhta kullana. Näiteks 1,4-liitrise mootoriga
Fiat 500-l tuleks kuues käik sisse lülitada juba 1400
minutipöörde pealt. Sestap on ka ideaalset tulemust üsna
keeruline saavutada.
Kümnepäevane prooviaeg andis mitu
huvitavat tulemust. Mina näiteks ei saanud kõige kõrgemat
ökoindeksit mitte pikal maanteesõidul, vaid
paarikümnekilomeetrisel ristmikega pikitud linnalähedasel
marsruudil. Kõigi sõitude keskmine indeks oli mul 79, parimal
otsal aga lausa 92. Kiiruse, kiirenduste ja käiguvahetuste eest andis
ecodrive mulle neli tärni, pidurdamist hindas suisa nelja ja poolega.
Muidugi, ajakirjandusliku eksperimendi nimel sõitsin ma eriti
rahulikult. Igapäevaelus ei saa säästmisest teha püha
lehma, tuues kõik muud huvid sellele ohvriks. Küll aga aitab
ecodrive vabaneda rahakotti ja keskkonda koormavatest halbadest harjumustest.
Ökoindeks 70 kandis on tegelikult päris hea tulemus. Näiteks
ecodrive’i kogukonna (kõik selle registreerunud kasutajad
maailmas, loo kirjutamise hetkel ligi 12 000 inimest) keskmine jääb
60 piirist allapoole.
Ecodrive’i saab tasuta alla laadida
veebiaadressilt
. Programm töötab mudelitel
500, Grande Punto ja Bravo ning nõuab Blue&Me-süsteemi
olemasolu.