Pole ime, et see kant kannab nime Terra di motori - mootoritemaa. Inglise keeles kasutatav nimetus Motor Valley on aga otsene vihje Silicon Valleyle (vaata ka www.motorvalley.it ).

Algul oli suur segadus

Maserati kolmhargiga embleemi sära on tänapäeval pisut tuhmunud, kui võrrelda hiilgeaegadega 1960. aastatel. Ent tegemist on mootoritemaa ühe vanema ja väärikama ettevõttega - selle asutasid 1914. aastal kuus venda Maseratit. Moodne ajalugu on täis ohtraid omanikuvahetusi ja mitut puhku paistis, et kunagine kuulus mark hääbub lõplikult. 1993. aastal läks Maserati Fiati grupi koosseisu ning seda võibki lugeda uue, stabiilse ajastu alguseks.

Tegelikult oli Maserati põhitegevusala pikka aega hoopis tööriistade ja autoosade tootmine. Samuti võidusõit - seda kroonis Juan Manuel Fangio F1-tiitel aastal 1957. Esimene tõeline seeriaauto - Maserati 3500 GT - pärineb aastast 1958. Just see mudel defineeris tänapäevase Gran Turismo kontseptsiooni: võimas mootor ja hea juhitavus pluss luksuslik sisustus.

Maserati peakorter asub Modenas, Viale Ciro Menotti 322. 1939. aastal rajatud tehasehooned on elamukvartalite vahele nii hästi ära peidetud, et nad tänavale sisuliselt ei paistagi. Isegi uhket, 2003. aastal valminud üheksakorruselist peahoonet märkab kesklinna poolt lähenedes alles sajakonna meetri kauguselt. Hoonekompleksi silmapaistvaim osa on aga hoopis parkimismaja - seda kaunistavad üle-elusuuruses kuulsate Maserati sõidukite pildid.

Tehases valitseb ritmo moderato

Modena tehas tegeleb põhiliselt autode koostamisega, paljud sõlmed valmivad mujal. Kered ehitatakse näiteks kõigi carrozzeria'de kodupaigas Torinos firma ITCA poolt. Toorikkered veetakse värvimiseks Maranellosse Ferrari tehasesse ning alles seejärel 18 kilomeetri kaugusel asuvasse Modenasse. Ka V8-mootorid valmivad Maranellos.

Mootori töömahu võib kerge vaevaga kindlaks teha kas või saja meetri pealt - 4,2-liitrisel on klapikambrikaaned sinised, 4,7-liitrisel punased.

Maserati koostetsehhis on kaks montaažiliini, mõlemal saab kokku panna nii kupee- kui ka sedaankerega masinaid.

Lisaks tulevad sealt veel Alfa Romeo 8C Competizioned. Koostatav auto püsib paigal 32 minutit, seejärel nihutab konveier ta järgmisele töökohale. Vilunud töötajad saavad tavaliselt hakkama 23-25 minutiga, seetõttu ei jää ka kohvilauad ega suitsunurgad kunagi tühjaks.

Muidugi tundsime huvi ka tööliste palga vastu. Nagu meie kõiketeadev hallipäine giid Giorgio Manicardi rääkis, saab algaja tööline mis tahes Fiati kontserni Itaalia tehases ühesugust palka - umbes 1200 eurot kuus. Ka pole algajate kvalifikatsioonil vahet, meie mõistes on nad läbinud kutsekooli ja kahenädalase väljaõppe tehases. Ent kuna Maserati tehas on märgatavalt väiksem, tähendab see ka paremat karjäärivõimalust. Terane mees (naisi liinitööliste hulgas ei paistnud) võib kahe aastaga jõuda konveieritöölt näiteks testiosakonda.

Käsitöö, mitte toode

Maserati mudelivalik koosneb sedaanist Quattroporte ja kupeest GranTurismo. Meie saime kahjuks proovida ainult esimest, aga seegi avaldas muljet. Quattroportel palju võistlejaid pole - ainult "kolm paksu sakslast", Jaguar XJ ja Lexus LS. Maserati näeb neist märksa elegantsem ja saledam välja, kuid tehnilisi andmeid võrreldes selgub üllatav tõsiasi. V8-mootoriga masinaist on Quattroporte selgelt kõige raskem - 1990 kilo.

4,7-liitrine jõuallikas lubab 4,2-liitrisega võrreldes märkimisväärset võitu dünaamikas, kuid reaalses elus on see vahe väiksem kui paberil. Mis aga - Quattroporte raskekaallase iseloomu ja viiemeetrist pikkust arvestades - kõige enam rabab, on tema manööverdusvõime.

Pooljuhuslikult sattusime Modena lähedal proovisõidul sellistele mägiteedele, kus iga saja meetri sirge kohta tuli viissada meetrit kurve. Meie suureks üllatuseks sobis Quattroporte sinna nagu WRC-masin Kesk-Soome kruusateedele. Pidurid pidasid, mootor vedas ja rool keeras täpselt nii, nagu juht seda soovis. Isegi kui kurv teinekord natuke ootamatult saabus, ei tekkinud probleeme.

Quattroporte veermiku reservid olid märksa suuremad, kui me julgesime kasutada. Kõige selle juures oli kulgemine mugav (nii mugav, kui sellise loksutamise juures olla saab).

Suurema mootoriga Quattroportet saab tellida ka GTS-versioonina. Kümme enamhobujõudu tavalise masinaga võrreldes parandab dünaamikat minimaalselt. Hoopis põnevamad lisad on aga klapid väljalaskesüsteemis.

"Sportrežiimis" need avanevad ja siis hakkab Quattroporte tegema häält, mis sarnaneb hiiglasliku kreissae omaga.

Quattroporte on üsna haruldane sõiduk võrreldes näiteks A8, 7. seeria või S-klassiga. Mullune aasta oli Maseratile rekordiline - konveierilt sõitis maha 8586 autot, neist 3383 olid Quattroported. Ühe sellise omamine on kaalukas steitment: "Ma ei häbene erineda!"

Saksa insenerikunsti steriilsele täiuslikkusele paneb Quattroporte vastu oma lõunamaalasliku temperamendi. Ettearvamatuse, kui soovite. See avaldub kohati veidralt, peaaegu sobimatult.

Näiteks kliimaseadme juhtpaneel meenutab väga Fiat Punto oma. Pisidetaile, mille kallal norida, leiab teisigi. Ent nagu üks kolleeg ilusasti kokku võttis - Mercedes on toode, Maserati käsitöö.

Maserati Quattroporte GTS
Mootor V8 4691 cm3 • Võimsus 440 hj  • Tippkiirus 285 km/h • Aeg 0–100 km/h: 5,1 s • Tühimass 1990 kg • Pikkus/teljevahe 5097/3064 mm • Pakiruum 450 l • Kütusekulu (B): 15,7 l / 100 km • CO2 pääst 365 g/km • Hind alates 2 110 000 kr