Tasuta sõiduõiguse idee ei ole oma olemuselt väär, kuid samas on linnavalitsus paljude ühistranspordi kasutatavust puudutavate probleemide lahendamise rahapuuduse ettekäändel edasi lükanud. Mitmetele neist on Tallinna vabaühendused juhtinud tähelepanu nii ühistranspordi arengukava kommentaarides kui ka kohtumistel Transpordiameti ning linnaosavalitsustega. Praeguse seisuga jäävad need probleemid lahendamata ka tasuta ühistranspordi kehtestamisel. Nõnda tekib oht, et ühistransport taandub üksnes sotsiaalabi teenuseks ja kaotab sellega ka paljud praegused kasutajad.

Praegu välja käidud plaanil jääb vajaka eeltööst, mis kaardistaks tasuta ühistranspordi kehtestamise mõjud ja riskid. Linnavalitsus on ideed selgitades välja toonud kolm peamist argumenti:

1) Tasuta ühistransport vähendab autostumist ja sellega kaasnevat õhusaastet.
2) Tasuta ühistransport aitab kaasa rohelise pealinna tiitli saamisele. 
3) Tallinna ühistransport on niigi suurel määral tasuta ja saadav piletitulu tühine.

Leiame, et nii lihtne see siiski pole ning pakutav lahendus jätab kõrvaldamata hulga kitsaskohti:

- Ühistranspordi kasutamine on täna autoga liiklemisest oluliselt odavam. Autokasutuse kasvu põhjus ei ole seega ühistranspordi teenuse liiga kõrge hind ja seega ei vähendaks ühistranspordi tasuta teenuse kehtestamine märkimisväärselt autokasutajate hulka. Pigem võib teenuse kvaliteedi ja kättesaadavuse edasisel langemisel kasvada hoopis autokasutajate osakaal. Tallinna linnavalitsus on korduvalt väitnud, et autostumise peamised põhjustajad on autoga tööle sõitjad linna tagamaadelt. Kuna tasuta ühistransporti võimaldatakse ainult tallinlastele, ei mõjuta see tagamaa-elanike autokasutust.

- Rohelise pealinna tiitleid ei jagata rahva tasuta sõidutamise eest, vaid selle aluseks on konkreetsed linna elukeskkonna kvaliteedi mõõdupuud. Kuna üksnes tasuta ühistranspordi pakkumine ühistransporti ei paranda ja autokasutust ei mõjuta, siis ei aita see kaasa elukeskkonna ja seega ka elukvaliteedi paranemisele.

- Praegu saadav piletitulu võib tunduda tühine ainult euroga mitteharjunud kodanikele. Linn leiab väidetavalt aastase piletitulu katteks ca 14 miljonit eurot, kuid samas ei ole teada, kust võetakse raha järgmistele olulistele ühistranspordi arengukavas märgitud tegevustele:
- Turvalisus ja mugavus ühistranspordis (katteta 191 735 eurot)
- Tallinna ühistranspordi liinivõrgu optimeerimine — (katteta 1,3 miljonit eurot)
- Uued trammid — (katteta 1,94 miljonit eurot)
- Uued trollid — (katteta 27,2 miljonit eurot)
- Ühistranspordi prioriteedisüsteem — (katteta 89 000 eurot)

Sellest tulenevalt teeme linnavalitsusele ettepaneku:
- lõpetada läbikaalumata tasuta ühistranspordi idee propageerimine;
- keskenduda liikuvuse, sh ühistranspordi tänaste probleemide lahendamisele;
- alustada kogu Tallinna liikuvuse arengukava koostamist, kus ühistranspordil on oluline roll.