Eesti värskemaid toitumissoovitused on kasvanud kui pärmitainas. Seekordne teos on ligi neli korda mahukam kui 11 aastat tagasi ilmunu.

Eelmisel nädalal avaldas Tervise arengu instituut(TAI) uued riiklikud toitumissoovitused. See on järjekorras juba kolmas selline ettevõtmine Eestis. Esimese soovituse kinnitas 1995. aasta lõpus sotsiaalminister Toomas Vilosius.

Järgmise riikliku toitumisnõu andis välja TAI 2006. aastal, siis mahtus brošüür 82 leheküljele. Tänavune, rohkem kui 30 autoriga teos laiutab failis 338 lehekülje peal.

Peamine uudis selles on D-vitamiini soovituslike koguste tõus. Täiskasvanutel soovitatakse tarbida nüüd 7,5 mikrogrammi asemel 10 (ehk 400 individuaalset ühikut, IU-d), eakatel koguni 20 mikrogrammi (800 IU-d) D-vitamiini päevas. Eakad ja väikelapsed peaksid tarbima D-vitamiini aastaringselt.

Foto: TAI

Täiskasvanud võiksid teha aeg-ajalt D-vitamiini analüüsi ja selle järgi vajadusel vitamiini juurde võtta. D-vitamiini soovitatakse tarbida rasvlahustuvana ehk õlina.

ÜRO toidu- ja põllumajandusorganisatsioon FAO kogub andmeid maailma riikide kohta, kes oma elanikele selliseid soovitusi annavad.

Eesti on oma soovituste eeskuju võtnud Põhjamaadest. Juba 1968. aastal hakkasid Norra, Rootsi, Taani ja Soome ühiselt suunama, kuidas nende elanikud peaksid toituma, et nad oleksid terved ja elaksid pika ja toreda elu.

Kui küsida, kust on pärit idee panna toidusoovitused püramiidi – alla leib, kartulid, porgandid ja kapsad, tipu lähedale kala, linnuliha, munad ning kõige tippu suhkur, maiustused ja mesi(neid viimaseid võiks tarvitada võimalikult vähe), siis seegi idee pärineb siitsamast. Soomeski on kasutusel püramiid.

Aga püramiidi kasutavad ka Bangladesh, Vietnam ja Sri Lanka. Belgias on eraldi püramiidid prantsuskeelse ja flaamikeelse kogukonna jaoks.

Hiinlased õpetavad oma hiiglaslikku riiki tervislikumalt toituma kasutades illustratsiooniks pagoodi.

Fidžil on käibes ananass. Jaapanis ja Venetsueelas vurr. Aafrikas Beninis traditsiooniline Aafrika hütt.

Maailma rikkaim riik Katar on kasutanud merekarpi ja lisanud sellele üsna napisõnalised soovitused.

Lõuna-Koreas ratas, naistele mõeldud soovitused on kujundatud jonnipunni meenutava mänguasjana.

Bahamas peab inimesi õigesti toituma suunama kitsenahkne trumm. Ära vali toite mitte kaubamärgi või hinna põhjal, vaid jälgi toitainete sisaldust, on üks Bahama elanikele mõeldud käsulaud.

Kui enamasti on soovitused üle maailma üsna ühesugused – rohkem puu- ja juurvilja, vähem rasvu, suhkruid ja soola, siis mõned detailid on üsna omapärased.

Iraani soovitusnimestik lõpeb lausega: „Hoidu soolast ning ära hoia laual soolatopsi!“

Venetsueela aktuaalne riiklik toitumisnõu (aastast 1991) manitseb käima toitu ostes rahaga hoolikalt ringi.

„Naudi toitu!“ kõlab esimene soovitus jaapanlastele. „Hoia kinni kindlast rütmist, söö kindlatel kellaaegadel.“

Austraalia soovitusnimekirja lõpust leiab üleskutse, mis kutsub edendama ja promoma rinnaga toitmist.

Vietnam soovitab juua iga päev piisavas koguses pudelivett.

Rinnaga toitmise osas on Vietnami soovitus sarnane paljude teiste sama piirkonna riikidega. Kuni kuuenda elukuuni peaks last toitma vaid rinnaga, edasi anda lisatoitu ning jätkata rinna andmist kuni lapse kaheaastaseks saamiseni.

Rasvadest soovitatakse vietnamlastel kasutada seesami- ja pähkliõli.

Island manitseb: tuleb võtta kalamaksaõli või D-vitamiini preparaate. Aga ka seda, et süüa tuleks mõõdukalt ning parim jook on vesi.

Fidži soovitusnimekiri lõpeb: „Kasvata endale ise toitu!“

India soovitab kärpida ghee või, ehk selitatud või, ning vanaspati kasutamist.

Maailma vaesemate hulka kuuluv Afganistan tuli toidusoovitustega välja 2015. aastal ning selle esimene lause soovitab iga päev süüa erinevaid toite, samuti erinevaid juur- ja puuvilju.

Aga ka teave, et rasedad ja imetavad naised peavad sööma rohkem ning eriti rauarikkaid toite.

Toiduvalmistamiseks, kätepesuks ja joogiks tuleb kasutada puhast vett, rõhutab Afganistani põllumajandus- ja haridusministeeriumite ühistöös valminud dokument.

Ameerika Ühendriikides anti uued toitumisnõuanded välja aasta tagasi jaanuaris.

See tavalisest pikem soovituste valik algab lausega: „Jälgi tervisliku toitumise põhimõtteid terve elu. Kõik toidu- ja joogivalikud on olulised.“

Ameeriklastel soovitatakse vähendada kaloreid, mis on pärit suhkrut sisaldavatest toiduainetest, küllastunud rasvade ja naatriumi tarvitamist.

Naaberriik Kanada on toitumisnõuandeid avaldanud 1942. aastast ning värskeim variant saab tänavu kümme aastat vanaks

Söö iga päev vähemalt üks tumeroheline (brokoli, Rooma salat või spinat) ja oranž köögivili – porgandid, maguskartulid ja talikõrvitsad, soovitatakse kanadalastele.

D-vitamiini saamiseks soovitatakse juua iga päev kaks klaasi piima. Kes piima ei joo, tarbigu selle asemel sojatooteid.

Nähtav rasv soovitatakse lihal eemaldada, linnulihal eemaldada nahk, seisab samuti selles loetelus.

Meie naaberriikidest Leedu ja Venemaa FAO andmeil riiklikke toitumissoovitusi avaldanud pole.

söö rohkem täisteraviljatooteid, vähem saia ja rafineeritud jahust tooteid. Varieeri – osta ühel päeval ühe ja teisel teise tootja leiba;
suurenda köögiviljade söömist minimaalselt 300 grammini päevas ehk kolm portsjonit;
suurenda puuviljade ja marjade valikut. Eelista mahlale terveid puu- ja köögivilju, nii värskelt kui ka söökides;
asenda magustatud piimatooted magustamata toodetega;
suurenda kala söömist;
vähenda punase liha kogust ning asenda see kala- ja linnulihaga. Punast liha võiks nädalas süüa vähem kui 500 grammi;
osta valmislihatooteid võimalikult harva;
suurenda seemnete ja pähklite, mandlite söömist;
võileivamäärdeid kasuta tagasihoidlikult;
vähenda suhkru ja magusate jookide tarbimist. Magusa alla kuuluvad lisaks suhkrule mesi, moos, šokolaad, kommid, küpsised, saiakesed, koogid, müslibatoonid, jäätis, puding, kondenspiim, karastusjoogid, kali, jäätee ja maitsestatud vesi;
vähenda soolaste näkside söömist.