Aga kus minu auto on?

Kui te nüüd tabeleid läbi kammima hakkate ja oma autot sealt ei leia, on sellel kaks võimalikku põhjust.

Statistikasse mahuvad vaid need mudelid, mida aasta jooksul vaadati üle vähemalt 200. Ühest küljest välistab see juhuslikkuse, teisalt jätab väga paljud mudelid kõrvale.

Statistika teine suur nõrkus peitub selles, et maanteeameti arvepidamine loeb näiteks Volkswagen Passati ja Volkswagen Passat Variandi erinevateks autodeks – aluseks on võetud valmistajate kaubanduslikud nimetused. Näiteks BMW 530D ja BMW 525 oleksid justkui täiesti erinevad autod, ehkki mõlemal juhul on tegu BMW 5. seeriaga, mis erinevad vaid mootori poolest. 5. seeria mahuks tõenäoliselt tabelisse, aga üksikud versioonid jäävad kõik välja. Seega ei saa meie statistikat üleliia kvaliteetseks pidada (võrreldes näiteks Saksamaa TÜV omaga), aga parafraseerides üht tuntud rallisõitjat „tuleb töötada selle materjaliga, mida antakse“.

„Mootorsõiduki ja selle haagise tehnoseisundi kontrollimise eeskiri“ ütleb, et sõiduauto peab läbima esimese ülevaatuse 12 kuu jooksul pärast seda, kui esmaregistreerimisest on möödunud 36 kuud. Teisisõnu auto neljandal kasutamisaastal. Edaspidi tuleb ülevaatusel käia kord kahe aasta jooksul ja kui auto on üle kümne aasta vana, siis igal aastal.

Uusimad statistikas sisalduvad autod on väljalaskeaastaga 2008-2009 ehk 4-5 aastased (kui päris täpne olla, siis tegelikult neljandal ja viiendal kasutusaastal), mis mullu läbisid oma esimese tehnoülevaatuse. Rahvapärane „väljalaskeaasta“ ja ametlik „esmaregistreerimise aeg“ on siin sama tähendusega.

Tipus sakslased ja jaapanlased, sekka ka rootslasi

Aga kus on minu auto?