Elektriautode populaarsus on viimaste aastatega märgatavalt tõusnud, tõdeb Viking Motorsi Tammsaare esinduse Kia müügijuht Allan Lupp. Kui 2007. aastal oli maailmas alla tuhande elektriauto, siis sektori ekspertide hinnangul on praeguseks maailmas neid umbes kaks miljonit. Luppi sõnul on elektriautode miinus aga nende kõrge hind ja väike sõiduulatus.

Seetõttu eelistatakse praegu veel aina enam bensiinimootoriga sõidukeid.

„Euroopas valitseb diiselmootorite ümber praegu segadus, et mis normid ja millal täpselt tulevad. Samuti on küsimus, kui palju see kõik tarbijale maksma hakkab,” põhjendas Lupp bensiini eelist diiselkütuse ees.

Ent rääkides veel elektriautodest, siis on nende plussideks kindlasti keskkonnasäästlikkus, tasuta parkimisvõimalused ja mootorimüra puudumine.

„Kui inimene sõidab põhiliselt ainult linnas, soovitan elektriautot. Aga kui linnasõite on muude sõitudega enam-vähem võrdselt, võiks kaaluda juba hübriidi, millel on väike kütusekulu. Hübriid annab laadimisvabaduse ja pikema sõiduulatuse, samuti on hübriidi hind elektriautoga võrreldes mõistlikum,” ütles Lupp. Hübriidi miinustest tõi Lupp välja väiksema võimsuse võrreldes sisepõlemismootoriga autoga.

Elektriautode arv kasvab

Kuna akutehnoloogia areneb väga kiiresti, on järgmise 5–10 aasta jooksul oodata elektriautode revolutsiooni, sest sõiduulatused aina pikenevad ja laadimisajad lühenevad, usub Elektritransport OÜ juhatuse liige Raul Potisepp elektriautode võidukäiku.

„Rahvusvaheline Energiaagentuur ennustab, et globaalselt moodustavad 2030. aastal elektriautod 10% ning 2050. aastal 40% sõiduautodest. Senine ajalugu on näidanud, et elektriautode arv kasvab ennustustest tunduvalt kiiremini ning riigiti on numbrid väga erinevad,” ütles Potisepp, tuues heaks näiteks Norra, kus toetavate meetmete abil on pistikhübriidide ning elektriautode osakaal tõusnud selle aasta alguses 51 protsendini uute autode müügist. Üheks elektriautode plussiks on Potisepa sõnul kindlasti madal kulu kütusele – 100 kilomeetri läbimiseks kulub 0,6–2 eurot, sõltuvalt autost ning sellest, kus ja millal autot laetakse.

„Seega võib 100 000 kilomeetri läbimisel tänu elektriauto madalale kütusekulule kokku hoida 5000–10 000 eurot,” ütles Potisepp. Ka kulu hooldusele on 30–50% madalam kui sisepõlemismootoriga autodel. Lisaks on kasutatud elektriautod Eestis müügil juba väga mõistlike hindadega. „Kõige populaarsem elektriauto Eestis on praegu Mitsubishi iMiev, millega sõidavad erinevad riigiasutuste töötajad. Teine väga populaarne elektriauto on Nissan Leaf, mida kasutatakse Eestis ka taksodena ja mis on maailmas enim müüdud elektriauto. Samuti võib ringi liikumas näha Volkswagen eUP!-i ning Renault Zoe'sid. Luksuslikumatest elektriautodest on levinuim Tesla Model S,” nimetas Potisepp.

Laadimisest rääkides tõi Potisepp välja, et kodus ja laadimispunktis laadimise peamine erinevus on kiirus. „Kiirlaadijates saab auto peaaegu täis laadida 30–40 minutiga, kodus laadides võtab tühja aku laadimine aega keskmiselt 8–12 tundi. Samas on võimalik osta ka kiirem kodulaadija ning sel juhul võib elektriauto täis laadida ka 4–6 tunniga,” ütles Potisepp. Kodus laadimiseks ei pea tema ütlust mööda tingimata soetama lisaseadmeid, lihtsamad kodulaadijad sobivad ka tavalisse pistikusse, kuid selle peaks eelnevalt üle vaatama kvalifitseeritud elektrik.

Elektriautosid soovitab Potisepp eelkõige ettevõtetele ja inimestele, kes liiguvad peamiselt linnas või linnade ümbruses ning sõidavad palju.

Võimaluseks ka autogaas

Alternatiiv bensiinile, diislile või elektrile on ka autogaas – tavaliselt kasutatakse autogaasi kahesüsteemsel mootoril ehk võimalik on sõita nii autogaasi kui ka bensiiniga. Kahesüsteemsest kütusesüsteemist on palju abi siis, kui autogaasi tanklaid jääb teekonnale vähe. Lihtsa nupuvajutusega saab auto tagasi bensiinile ümber lülitada. Autogaasiseadmeid saab OÜ Eesti Autogaas andmetel paigaldada enamikule bensiinimootoritele, nii uutele kui ka kasutatud autodele ning nende kasutamine laieneb jõudsalt kogu maailmas.

Gaasi tankimise vahe teiste mootorkütuste tankimisega võrreldes on, et paagi täitmine toimub rõhu all.

Üks autogaasi eelis on, et see on keskmiselt 45% odavam pliivabast bensiinist. Ühtlasi võib välja tuua väiksema maanteemaksu (mitte Eestis) ja mootori kulumise vähenemise.

Arvamus, et gaas on äärmiselt plahvatusohtlik, ei vasta tõele. LPG ehk autogaas paikneb suletud süsteemis ega puutu erinevalt bensiinist hapnikuga kokku. Lisaks on autogaasi mahutile sisse ehitatud mitmed ohutust tagavad klapid.

Elektriautode plussid

Elektriautod on vaiksed ja kiirendavad väga reipalt. Keskkonnasõbralikumad kui bensiini- või diiselautod, aga oluline on mõista, et keskkonnasõbralikkus sõltub suurel määral, kust tuleb elekter, millega autot laetakse. Kui autot laetakse põlevkivist toodetud elektriga, siis ei saa elektriauto omanik ennast kindlasti keskkonnasõbralikuks autoomanikuks pidada.
Valides taastuvenergia elektripaketi, on elektriauto ökoloogiline jalajälg kordades väiksem kui sisepõlemismootoritega autodel.
Ei tekita mürgiseid heitmeid, seega ei tekita teistele inimestele hingamisteede haigusi.

Elektriautode miinused

Lühike sõiduulatus (100–150 km), sellest lähtuvalt on enamik elektriautosid eelkõige sobilikud linnas sõitmiseks.
Pikemate vahemaade läbimisel tuleb arvestada pikema sõiduajaga, nt Tallinnast Tartusse sõites kulub elektriauto laadimisele lisaks sõiduajale u 45 minutit.
Talvel on sõiduulatus väiksem, sest salongi soojendamiseks kulub rohkem elektrit.
Kortermajas elamise korral võib kodulaadimine vajada mõnevõrra suuremat ettevalmistust, kuid on täiesti teostatav.

Allikas: Elektritransport OÜ juhatuse liige Raul Potisepp

„Meie autokoolis tehakse peamiselt manuaalkäigukastiga sõiduki B-kategooria kursusi,” ütles Sõiduõppe OÜ juhatuse liige Mart Laanemäe, lisades, et järjest suureneb õpilaste osakaal, kes soovivad läbida kursusi ainult automaatkäigukastiga sõiduki juhtimisõiguse saamiseks.
„Meie juures on see võimalik, aga hiljem tuleb juhilubadele märge, et lubatud on juhtida ainult automaatkäigukastiga sõidukeid,” märkis Laanemäe.
Kuid miks valitakse sellegipoolest üksnes automaatkäigukasti juhtimisõigus? „Tihti tuleb säärane valik sellest, et inimesel on automaatkäigukastiga sõiduk juba kodus olemas. Teine asi on muidugi see, et manuaalkäigukastiga sõiduki juhtimine tundub liiga keeruline,” selgitas Laanemäe.
Tulevik ongi tema sõnul tõenäoliselt automaatkäigukastiga masinate päralt.