Öuna tootmise eest vastutav Juhan Kanemägi nendib, et Öun sündis tänu õnnelikele juhustele ja õigetele inimestele. “Mina tundsin juba noorena huvi veinivalmistamise vastu ja seetõttu otsustasingi õppida TTÜ-s toiduainete tehnoloogiat, kus kirjutasin oma lõputöö traditsioonilise vahusiidri kääritamisest,” selgitab Kanemägi, et õige tehnoloogia tundmine on tootmisprotsessis ülioluline. “Kuna Eestis on viinamarjade kasvatamine aga suhteliselt keeruline ja neist veini tootmine ebaotstarbekas, siis tekkis mõte võtta kasutusse ressurss, mida ei jõuta Eestis ühelgi aastal lõplikult ära süüa ega mahlaks teha, vaid halvemal juhul lihtsalt põllule veetakse või ära visatakse,” räägib Kanemägi, miks valiti jookide põhikomponendiks just kohalik õun.

Mitte ühtegi tehislikku lisaainet ega üleliigselt suhkrut

Selleks, et ideest saaks kaubamärk, jõudsid aga ühise laua taha veel kolm inimest, keda ühendas Juhaniga sarnane huvi kohaliku söögi- ja joogikultuuri edendamise vastu: viisteist aastat Santa Marias müügiga tegelenud Piret Ahun, Solaris Keskuses turundusjuhi ametit pidev Kristiina Kullo ja IT start-up’e juhtiv Ainar Sepp. “Tänu nii erinevate valdkondade spetsialistidele ongi meil tänaseks õnnestunud luua järjest populaarsemaks kujunev kaubamärk, suurenev müügivõrgustik ning võimekas tootmine,” selgitab Kanemägi ning lisab, et selleks kõigeks on tõepoolest ka palju tööd tehtud. “Enne ettevõtte loomist katsetasime aasta jagu koduköögis retsepte ja loomulikult läks osa neist ka aia taha. Tootmisesse läksid ainult need, mis maitsesid sada protsenti meile endile ja ka meie pereliikmetele.” Kõigi jookide tootmise puhul kehtib ka täna see põhimõte, et need ei sisaldaks ühtegi tehislikku lisaainet ning üleliigselt suhkrut.
ÖUN müügil:

Öunasiider
Suuremad RIMI hyper- ja supermarketid, Saaremaa TÜ, Tallinna ja Tartu Kaubamaja, Tallinna ja Tartu Kaubamajas, Järve ja Saare SELVER, PRISMA , Tartu TK, Solaris Toidupood, Viimsi Delice, Kivilinna, Kadaka Pärnu ja Tartu Kaupmees, Tallina ja Tartu SIP Shop.

Öunalimonaad
Suuremad RIMI hyper- ja supermarketid, SELVER, PRISMA, Tallinna ja Tartu Kaubamaja, Saaremaa TÜ, Tartu TK, Solaris Toidupood, Viimsi Delice, Kivilinna, Kadaka, Pärnu ja Tartu Kaupmees, Harju TÜ, Keila TÜ, Statoil, Olerex, Tallinki laevade kauplused.

Eestlastel seletamatu side rabarberiga

2015. aasta suvel õunalimonaadide valmistamisega alustanud ettevõtte nimistust leiab tänaseks juba neli erineva maitsega alkoholivaba jooki – lisaks traditsioonilisele õunalimonaadile tehakse õunalimonaadi ka segatuna koos rabarberi-, jõhvika- ja punasõstramahlaga. “Otsustasime just nende marjade kasuks, sest need on eriliselt maitsekad ja vitamiinirikkad ning rabarberiga on eestlastel lihtsalt seletamatu side – nii nagu vanaema rabarberikooki, armastatakse ka rabarberilimonaadi,” räägib Kanemägi ning lisab, et ühe nende hittjoogi valmistamiseks saadakse mahl Tartumaalt suurtelt mahedalt kasvavatelt rabarberiväljadelt. Sadades liitrites õunamahla saadakse aga koostööpartnerilt, kes on rentinud Saaremaal 1946. aastast pärit ajaloolised õunaaiad, kus vanad puud uuesti elule äratatakse. Lisaks ostetakse sügisel ka mujalt Saaremaal ja mandril kasvanud koduaedade õunu kokku.

Limonaaditegu on käpas

“Tänu Itaalias väikese perefirma poolt valmistatud ainulaadsetele tootmisseadmetele, mis mõeldi välja just meie toorainet ja vajadusi silmas pidades, võib täna öelda, et limonaaditegu on meil käpas,” nendib Kanemägi, kelle suureks kireks on siiani ka siidritootmine ja just seepärast toodi mullu turule ka esimene Öunasiider. Tegemist on poolkuiva siidriga, millel on küps õunane maitse ja kuldkollane värv. Öunasiidri valmistamisel on eriti oluline tooraine ehk küpsetest tali- ja sügisõuntest kvaliteetse õunamahla pressimisel valminud õunamahl. “Kuna kasutame siidris erinevate õunasortide segu, siis erineb iga aastakäigu siider veidike eelnevast, sest iga suvi on erinev ja õuna maitse sõltub suuresti tema kasvutingimustest, pinnasest ja ilmastikuoludest,” selgitab Kanemägi ning lisab, et siidritegu on suur kunst, mida on tal au järjest paremini tundma õppida.