Briti tabloid The Mirror süüvis riigipeade luksuslikesse õhusõidukitesse, et teha kindlaks, kes keda suuruse, turvalisuse ja mugavusega üle trumpab.

Kummal on suurem? Putin vs. Trump

Venemaa riigipeal Vladimir Putinil on neli kodumaal valmistatud lennukit IL-96-300 PU, millest igaüks maksab 437,7 miljonit eurot. Korraga on õhus neli lennukit, kuid millises neist täpsemalt riigipea reisib, on teada üksnes turvateenistusele. Putini lennuk on kaetud spetsiaalse materjaliga, mis teeb selle lennuradaritele raskesti nähtavaks.

Foto: Karli Saul

Helsingi sõiduks kasutatud lennuk paistab silma eelkõige väga luksusliku interjööriga. Pardal on kasutatud peamiselt sooje kuldseid toone, valget nahka ja marmori imitatsiooniga plaati, sarnanedes pigem uhkele hotellile kui lihtsalt transpordivahendile. Kui aga töökohustuste hulka kuulub maailma ühe suurima riigi juhtimine, ei ole luksus liiast.

Foto: Scanpix

Pardal on suur nõupidamiste ruum, mis mahutab mugavalt istuma üheksa inimest. Seal on ka magamistuba king-size-voodi ja isikliku vannitoaga, kust mõistagi ei puudu kullatud kraanikauss.

Putini lennukis on ka magamistuba king-size-voodi ja isikliku vannitoaga, kust mõistagi ei puudu kullatud kraanikauss.

Kesköiste isude rahuldamiseks on pardal täisvarustuses köök ja mugav elutuba, kus läbi viia privaatsemaid kohtumisi, mis ei nõua ametlikku tooni. Kiire elutempo juures on president Putin jätnud endast sportliku mulje, nii ei puudu ka lennukist isiklik jõusaal, kus keha ja meelt toonuses hoida. Mõistagi on pardal tipptasemel kommunikatsioonisüsteemid ning kõik muu sujuva lennu tagamiseks.

Hõljuv Valge Maja – Air Force One

Ametivennaga võrreldes ei jää Ameerika president Donald Trump sugugi halvemasse valgusse. Tema lennukit peetakse kaasaskantavaks Valgeks Majaks.

Helsingisse lendas Trump Boeing 747-200B tüüpi lennukiga. Kolmekorruseline lennuk on sisustatud mahedates toonides, domineerivateks on neutraalne beež, pruun, tume tamm ja tähtedega kaunistatud vaipkate.

Foto: Priit Simson

Nagu Putinil, on ka Trumpil võimalus pidada oma n-ö lennukabinetis töökõnelusi, hiljem saab ta end tõeli-selt mugavas voodis korralikult välja puhata. Nälga pole vaja samuti tunda, külmikud mahutavad kuni 3000 einet. Haigeks jäämise korral pole vaja abi kaugelt otsida. Pardal on valvearst ja funktsionaalne operatsiooniruum.

Air Force One’il on piisavalt ruumi, et majutada reisidel ka Trumpi kaaskond, salateenistus, ajakirjanikud ja teised olulised külalised. Presidendiga reisiv meeskond koosneb enamjaolt 75 inimesest.

Trumpi lennukit saadab reisides mitu kargolennukit, et tagada presidendile elementaarsed vajadused kogu reisi jooksul. Näiteks ajal, kui Trump väisas Helsingit, ootas üks kargolennukitest käsklusi Tallinna lennujaamas.

Trumpi lennukilt leiab ka valvearsti ja funktsionaalse operatsiooniruumi. Lennuki ülalpidamisele kulub ühes tunnis ligikaudu 170 t.

Trumpi Boeing 747-200B on seni kõige uuem Ameerika Ühendriikide presidendi lennuk. Selle ehitamisel on võrreldes eelkäijaga täiustatud süsteemi nii, et lennuk saab läbida distantsi ühe tankimiskorraga. Lisatud on õhus tankimise võimalus ja täielik autonoomsus maailma lennujaamades. See tähendab, et lennuk on suuteline laadima pagasit ilma lennujaama abita.

Reisijatele on mõeldud 371-ruutmeetrine ala, mille sisse mahub juba eespool nimetatud konverentsiruum, presidendi ja tema abikaasa privaatne eluruum ning kabineti- ja puhkeala meeskonnale. Seal on kaks galeriid, mis mahutavad sööma 100 inimest. Eriliselt silmapaistvaks teeb lennuki suurepärane navigatsiooni- ja kommunikatsioonisüsteem.

Foto: Scanpix

Lennuki ülalpidamisele kulub ühes tunnis ligikaudu 170 t. Pardal on turvaline satelliitvõrk ja televisioonistuudio, mis võimaldab vajadusel presidendil operatiivselt rahva poole pöörduda. See on viimase aastakümne täiendus, sest kui terroristid panid toime 9/11 rünnakud, oli George W. Bush sunnitud ülekandeks lennukiga maanduma.

Air Force One on kaitstud ka tuumarünnaku eest. Nimelt on lennuk kaitstud elektromagnetlainete vastu, mis lööksid tavalise lennuki elektroonika rivist välja.

Saksamaa liitvabariigi liidukantsler Angela Merkeli käsutuses on mitmeid Saksamaa relvajõududele kuuluvaid lennuvahendeid. Kaks suurimat neist on mudelid Airbus A340-313X VIP. Üks on nime saanud esimese sõjajärgse liidukantsleri Konrad Adenaueri järgi, teine Saksamaa esimese presidendi Theodor Heussi järgi.

Lennukite maksumust hinnatakse 258 le. Kuni 2011. aastani teenindasid lennukid Lufthansa värvides liinilende. Pärast põhjalikke renoveerimistöid tehti lennuk Merkeli sõidutamiseks sobivaks. Pardale mahub korraga kuni 150 inimest. Kantsleri ja tema külaliste käsutuses on magamistoad, vannitoad, mitu nõupidamisruumi ja töökabinetti. Nõupidamisruumid on varustatud tipptasemel kommunikatsioonisüsteemiga ja on mõistagi helikindlad.

Lennuk on varustatud IFF-süsteemi, raketitõrje ja lisakütusepaagiga, mis võimaldab lennukil läbida korraga kuni 13 500 km.

Brunei sultan Hassanal Bolkiah kulutas oma lendava palee Airbus A340-212 ostuks ligi 90 miljonit eurot. Sisustamisele kulus omakorda 100 miljonit eurot. Koos lisakütusepaagiga on lennuk suuteline läbima 15 000 km.

Põhja-Korea liider Kim Jong-un saabus juunis Singapuri kohtumisele USA presidendi Donald Trumpiga kahe lennukiga. Tema riiklikuks lennukiks peetakse Venemaal valmistatud Ilyushin IL-62M-i, mis lendab Air Koryo värvide all. Turvalisuse kaalutlustel liider ilmselt pardal ei viibinud, vaid lendas Singapuri Air China Boeing 747-ga.

Il-62M on 39 aastat vana. Viimane mudel tuli Ilyushini tehasest välja 1995. aastal. Lennukit IL-62 on kasutanud liinilendudeks mitmed suured lennufirmad, näiteks Air France, KLM, Aerofl ot, Cuban ja Air India.

Lennuk on võimeline läbima korraga 6600 km. Skytraxi lennufi rmade hindamise põhjal peetakse Air Koryot maailma halvimaks lennufirmaks. Majanduslikud sanktsioonid on ettevõttele laastavalt mõjunud. Air Koryo loodi 1950. aastal, teenindades selliseid suurlinnu nagu Berliin, Praha, Belgrad, Moskva, Kuala Lumpur ja Kuwait City. Praegu lennatakse ainult Vladivostokki, Shenyangi ja Pekingisse.

Hiljuti soetati Ühendkuningriigi lennukiparki uus lennuk, Airbus A330, mille peamine ja ainus eesmärk on sõidutada peaminister Theresa Mayd ametlikel asjaajamistel. Lennuki maksumuseks hinnatakse pisut üle 200 .

Võrreldes ametivendadega on May lennuk vägagi tagasihoidliku interjööriga. Lennuki ninaosas asub väike VIP-ala. Keskosas asub 58 äriklassi istet, et mahutada istuma ministrid ja parlamendiliikmed. Lennuki tagaosas on 100 turistiklassi istet ajakirjanikele.

Brittide endine peaminister David Cameron kasutas reisimiseks mitmeid kordi hoopiski liinilennukit.

Emiir Tamim Bin Hamad Al Thani on üks maailma jõukamaid inimesi. Talle kuulub rikkalik lennukipark, mida kasutavad usinasti kõik kuningliku perekonna liikmed. Ametlikel visiitidel saadab emiiri vähemalt 1000 inimest, sealhulgas perekonnaliikmed, delegatsioon ja teenindav personal. Ainuüksi kaasaveetav pagas kaalub tonne, sealhulgas on limusiinid, mida emiir sihtriigis kasutab. Kord saabus emiir ametlikule visiidile Jaapanisse kümne lennukiga. Kuninglik lennupark koosneb 14 lennukist, millest igaüks maksab ligi 90 miljonit eurot.