Marsruut: Rio de Janeiro – São Paulo – Lima

Klass: turist

Hinne:
4


Pärast seda, kui VARIG Brazilian Airlines mõni aasta tagasi pankrotistus ja häbiga Star Alliance’ist lahkus, vajas maailma suurim lennuallianss endale Lõuna-Ameerika suunal uut partnerit. Nüüd on see leitud: 7. oktoobril teatas TAM Linhas Areas (JJ) peatsest Stariga liitumisest. Juba praegu on Varigiga võrreldes üsna noorel, vaid 47aastasel lennuliinil jõus püsi­kliendiprogramme puudutavad kokkulepped näiteks Lufthansa, United Airlinesi ja TAP Air Portugaliga.


TAMi muudab unikaalseks asjaolu, et tegemist on lennufirmaga, mis asutatud pilootide poolt.


Ka firma president David Barioni Neto (kes astub uhkusest pakatades üles iga lennu eel näidatavas turvalisusvideos) on ise lendur ning piloteerib – mõistagi firma suurimat – Boeing 777 õhusõidukit. Ka oma paljudel siselendudel kasutab TAM hiiglaslikke lainereid, milleks näiteks Rio de Janeiro ja São Paulo rahvusvahelise lennuvälja vahelisel liinil on Airbus 330, mis jätkab siis teed mõnda kaugemasse interkontinentaalsesse sihtkohta (Euroopas on TAMi sihtpunktideks London, Pariis, Madrid, Frankfurt, ­Milano). São Paulos ümberistuva reisija jaoks tähendab selline liiniülesehitus seda, et ka riigisisesed otsad võivad olla müüdud rahvusvahelise lennuna, mistõttu piiriületusprotseduurid teostatakse alles reisi lõpus või juba startides. Pikad maaleminekuvõimaluseta tunnid hallil ja rahvast täis Guarulhose lennuväljal (kus kõik ümberistuvad reisijad läbi otsitakse ning kus vastavalt Ladina-Ameerika uusimale trendile pole isegi suitsuruumi) ei ole aga eriti meeldiv variant.


TAMi lennuprodukt on seevastu tore (eriti kõrgeid hindeid annavad toodet proovinud firma “maagilise punase vaiba” teenindust pakkuvale esimesele klassile). Turistiklassis jaotavad sõbralikud sini-punaste põlledega stjuuardid ja stjuardessid lennu algul kooreiiriseid, jagades siis (isegi viietunnisel turistiklassi São Paulo – Lima lennul) laiali väiksed rohelised või punased pakikesed, milles lennureisi mugavamaks muutmiseks sees kõrvatropid, sokid, hambahari ja kamm. Ma küll ei näe, et reisijad end ohjeldamatult kammima asuks, kuid ilmselt tehakse seda salaja tualettruumis: brasiillaste jaoks on hea väljanägemine äärmiselt oluline. Ajalehed on portugalikeelsed, muusikakanalid tasuta ning söök koosneb Lima – São Paulo lennul mustadest keeduubadest ja lehtsalatist kombineeritud eelroast, sitkest lihahautisest hernekaunadega ning ülimaitsvast kondenspiimas ujuvast tres leches’i koogikesest. Veini, õlle ja viski eest ei võeta raha.


Õnnetusse on TAMil ajaloo jooksul kukkunud kaheksa lennukit, viimati Fokker-100, millel tuli ülemöödunud aastal lennu ajal eest ära uks (keegi ei surnud), ning Airbus 320, mis sõitis mullu ülilühikesel Congonhase lennuväljal maandudes rajalt välja (hukkusid kõik). Ent kuidas saaks kedagi süüdistada sünnipärases ebaõnnes. Vähemasti turvarihmade pealolekut kontrollivad TAMi stjuardessid obsessiiv-kompulsiivselt, jättes firmast seega püüdliku ja professionaal­se mulje. Brasiilias paistab enamasti päike.