Marsruut: Rio de Janeiro – São Paulo
– Lima
Klass: turist
Hinne:
4
Pärast seda, kui VARIG Brazilian Airlines mõni aasta tagasi
pankrotistus ja häbiga Star Alliance’ist lahkus, vajas maailma
suurim lennuallianss endale Lõuna-Ameerika suunal uut partnerit.
Nüüd on see leitud: 7. oktoobril teatas TAM Linhas Areas (JJ)
peatsest Stariga liitumisest. Juba praegu on Varigiga võrreldes
üsna noorel, vaid 47aastasel lennuliinil jõus
püsikliendiprogramme puudutavad kokkulepped näiteks Lufthansa,
United Airlinesi ja TAP Air Portugaliga.
TAMi muudab unikaalseks
asjaolu, et tegemist on lennufirmaga, mis asutatud pilootide poolt.
Ka firma president David Barioni Neto (kes astub uhkusest pakatades üles
iga lennu eel näidatavas turvalisusvideos) on ise lendur ning piloteerib
– mõistagi firma suurimat – Boeing 777
õhusõidukit. Ka oma paljudel siselendudel kasutab TAM
hiiglaslikke lainereid, milleks näiteks Rio de Janeiro ja São Paulo
rahvusvahelise lennuvälja vahelisel liinil on Airbus 330, mis jätkab
siis teed mõnda kaugemasse interkontinentaalsesse sihtkohta (Euroopas on
TAMi sihtpunktideks London, Pariis, Madrid, Frankfurt, Milano). São
Paulos ümberistuva reisija jaoks tähendab selline
liiniülesehitus seda, et ka riigisisesed otsad võivad olla
müüdud rahvusvahelise lennuna, mistõttu
piiriületusprotseduurid teostatakse alles reisi lõpus või
juba startides. Pikad maaleminekuvõimaluseta tunnid hallil ja rahvast
täis Guarulhose lennuväljal (kus kõik ümberistuvad
reisijad läbi otsitakse ning kus vastavalt Ladina-Ameerika uusimale
trendile pole isegi suitsuruumi) ei ole aga eriti meeldiv variant.
TAMi lennuprodukt on seevastu tore (eriti kõrgeid hindeid annavad
toodet proovinud firma “maagilise punase vaiba” teenindust
pakkuvale esimesele klassile). Turistiklassis jaotavad sõbralikud
sini-punaste põlledega stjuuardid ja stjuardessid lennu algul
kooreiiriseid, jagades siis (isegi viietunnisel turistiklassi São Paulo
– Lima lennul) laiali väiksed rohelised või punased
pakikesed, milles lennureisi mugavamaks muutmiseks sees kõrvatropid,
sokid, hambahari ja kamm. Ma küll ei näe, et reisijad end
ohjeldamatult kammima asuks, kuid ilmselt tehakse seda salaja tualettruumis:
brasiillaste jaoks on hea väljanägemine äärmiselt oluline.
Ajalehed on portugalikeelsed, muusikakanalid tasuta ning söök koosneb
Lima – São Paulo lennul mustadest keeduubadest ja lehtsalatist
kombineeritud eelroast, sitkest lihahautisest hernekaunadega ning
ülimaitsvast kondenspiimas ujuvast tres leches’i koogikesest. Veini,
õlle ja viski eest ei võeta raha.
Õnnetusse on
TAMil ajaloo jooksul kukkunud kaheksa lennukit, viimati Fokker-100, millel tuli
ülemöödunud aastal lennu ajal eest ära uks (keegi ei
surnud), ning Airbus 320, mis sõitis mullu ülilühikesel
Congonhase lennuväljal maandudes rajalt välja (hukkusid kõik).
Ent kuidas saaks kedagi süüdistada sünnipärases
ebaõnnes. Vähemasti turvarihmade pealolekut kontrollivad TAMi
stjuardessid obsessiiv-kompulsiivselt, jättes firmast seega
püüdliku ja professionaalse mulje. Brasiilias paistab enamasti
päike.