Pirgit Laanpuu

Shanghai, üks maailma suurimaid ja põnevamaid linnasid, ei väsi üllatamast miljoneid turiste, kes tänavapildis ringivilksavatele värvilistele ratastele uudishimulikult järele vaatavad. Hõbedased, kollased, oranžid, sinised ja rohelised – kõik ühesugused. Kuid see ei ole veel kõik. Vihmavarjud metroojaamades, akupangad telefonide laadimiseks restoranides on vaid mõned näited Hiinas ühiskasutatavatest toodetest.

Pole kahtlustki, et Shanghaist on kujunenud uus Silicon Valley, kus geniaalsed äpid hullutavad kohalikke ja hämmastavad maailmarändureid. Alates käesolevast aastast on Shanghais ametlikult ja kohalikele mugavamal moel esindatud eestlastele hästi tuttav Airbnb, kuid ühiskasutusse on siin antud nii akupankasid kui ka korvpalle (sihtturuks tudengid ja ülikoolid). Ettevõtmised, mille edukusest pole osatud mujal unistadagi.

Sellist jalgrataste massi, mida Shanghais kogeda võib, ei ole näha kuskil mujal Hiinas. 450 000 ühiskasutatavat ratast sõidutavad päevas peaaegu 4,5 miljonit inimest, andes võimaluse mugavalt linnas ringi liikuda ning jalavaeva säästa. Tihtipeale on uksest metroojaamani pikk teekond või sõiduteed umbes ja siis on ühiskasutatav ratas kiire ning ka keskkonnasõbralik abivahend. Selleks, et ühiskasutatava rattaga liigelda, on vaja end sisse logida Hiina Apple’i poodi, alla laadida kaks äppi nimega Alipay maksmiseks ja Ofo või Mobike ratastega sõitmiseks. Deposiit on 299 jüaani ja rattasõit 0,5 jüaani (umbes 6 eurosenti) poole tunni eest. Edaspidi on vaja vaid tänavalt ratas leida, QR-koodi skännides see lukust lahti teha ja sõitu alustada.

Tõsi, ühiskasutatavad rattad on kohalikud ärevaks ajanud. Jalakäijana tuleb vaadata, et mõni sõiduhoos rattur sind alla ei ajaks. Ka kohalikud politseinikud on ärevil ning magusad vaatamisväärsused, nagu The Bund, ­People’s Square, Yuyuan Garden, Xintiandi, Nanjing Pedestrian Street and Tianzifang koos 27 teise kaubandusliku tänavaga, ei ole enam rattaliikluseks avatud. Parkimiselgi tuleb olla tähelepanelik, sest selleks on ette nähtud spetsiaalsed kohad, kuid sageli jäetakse sõiduvahend sinna, kuhu kukub. Siinkohal on kohalik politsei kiire kirjutama 20–50jüaanist hoiatustrahvi ja toimetama sõiduriistu rataste „surnuaeda“, kuhu viiakse velod, mis leitud väljastpoolt parkimisala.

Kõige eelnimetatu kõrval on Shanghais ühiskasutuses ka vihmavarjud, koguni kaks ettevõtet – Molisan ja Hujie Web – pakuvad hädas kohalikele kirkalt oranžide varjude laenutust. Sellekski on vaja tõmmata äpp ning panustada 20 jüaani deposiidiks ja 2 jüaani päevase kasutamise eest. Peatselt laienetakse ka Fuzhousse ning Guangzhousse ja selle provintsidesse.

2017 on olnud Hiinlastele edukas aasta ning edul tundub olevat ka ruumi, kuhu kasvada. Kui varem vallutasid maailma Silicon Valleys loodud äpid, siis käesolev aasta annab märku hiinlaste võidukäigust ja olukorrast, kus Rahvavabariigi noored ettevõtjad hakkavad uudsete lahendustega vallutama hoopis läänemaailma.