See aeg polnudki nii väga ammu, kui ühepäevastele lendudele saigi ainult äriklassi pileteid osta, lennufirmast sõltumata. Tollal aga tähendas äriklass ka äriklassi teenindust, alates toiduvalikust ja jookide all ägisevast serveerimiskärust kuni soojendatud salvrätikuteni. Kõvasti kallima lennupileti eest pidi klient ka midagi vastu saama.

Lätlaste lennukompanii paraku nii ei arva ja äriklassi teenindus algab ja lõpeb Tallinna Lennujaama mugava lounge’ga. Lennukis on isegi hoolikaima mõistatamise tulemusena võimatu ära arvata, kus lõpeb äri- ja algab turistiklass. Kardinad on küll olemas, kuid ette tõmbama ei vaevu neid keegi. Ka Fokker 50 äriklassi istmed ei tundu kuidagi turistiklassi omadest erinevat ja paaril suuremal meeshingel tundub olevat tõsiseid raskusi enese istmesse mahutamisega.

Lennuinfo antakse kõigepealt läti ja siis inglise keeles, kuigi tekib küsimus, kui palju võiks tegelikult Tallinn-Vilniuse liinil üldse lätlasi lennata.

Kui turvarihmade tuled kustuvad, saabub joogikäru kolme sorti mahla, vee, tee ja kohviga. Seejuures kohviks nimetatav jook on nii õrnleige, et tekib küsimus, kuidas ometi nii külmas vees üldse kohvipulbrit lahustada õnnestus. Mingit vahet äriklassile ja turistiklassile pakutavas ei tundu olevat. Kummastav on ka asjaolu, et stjuuard ei oska sõnagi inglise keelt, vene keeles saab hädapärased jutud aetud.

Leedu kolleeg räägib hiljem, et kui ta samamoodi äriklassis samal marsruudil lennates tegi märkuse viletsa teeninduse, toidu täieliku puudumise ja kehva joogivaliku kohta, olevat ta vastuseks saanud, et see olevat nii lühike lend... No ei tea, eelmisel suvel Czech Airlinesiga Viinist Prahasse lennates sai küll napi viiekümneminutilise lennu jooksul kogeda tõelist äriklassi sooja toidu ja perfektse teenindusega. Nii et asi on ikka tahtmises.

Õhtul tagasi lennates on olukord veel grammijagu koomilisem, Vilniuse lennujaamas äriklassi leti ees looklevat järjekorda nähes jääb mulje, et äriklassi pileteid on müüdud vähemalt poolele reisijatest. Ja seekord pole lennukis kahe klassi vahel isegi mitte kardinate kohta.

Kokkuvõtteks – keegi ei keela kallistel lätlastel kas või tervet kipakat Fokkerit äriklassi lennukiks ümber nimetamast. Aga äriklassi klient tahab oma raha eest ka midagi saada. Praegu tundub küll, et panbalti liinidel monopoolset seisundit nautiv Air Baltic on lihtsalt rahamasina avastanud.

Eve Piibeleht

Toimetuse märkus: ühe teenindusklassiga lende opereerib Air Baltic vaid lühikestel Baltikumi-sisestel lendudel.

Marsruut: Tallinn-Vilnius-Tallinn

Kuupäev: 29.juuni 2006

Klass: äriklass