Hinne: 4+

Sattusime juuli lõpul Hongkongis olukorda, kus meil oli kahe-­kolme päeva jooksul vaja saada passi Hiina viisad ja jõuda Pekingisse. ­Seejuures soovisime ka kulutustega ­mõistlikkuse piiridesse jääda. Mida siis selleks teha tuli? 

Hiina viisa saab imelihtsalt mõnest Hongkongi reisibüroost. Suurepärane koht selleks on hoone nimega ­Chungking Mansions aadressil Nathan Road 36-44. Tõeline rahvaste paabel, mis peidab endas tohutul hulgal odavaid võõrastemaju, poekesi, söömaurkaid ja reisibüroosid. Soovitan julgesti plokis B 10. korrusel asuvat kohaliku härrasmehe Fredi juhitavat bürood, mille tunneb ära vastavate siltide järgi koridoris. Ekspressviisa 24 tunniga maksis 400 kohalikku dollarit (1 HKD = 1,45 EEK), kusjuures tegemist oli 3kuulise viisaga. Võrdluseks – Tallinna Hiina saatkonnas maksab kuuajaline viisa 800 krooni ja kätte saab passid nädala pärast. 100 HKD suuruse lisatasu eest oleks mr Fred viisadega passid tagastanud juba viie tunni pärast, nii kiiret teenust me aga siiski ei vajanud. Viisa jaoks oli tarvis vaid ühte dokumendifotot, ei muud. 

Lennupiletite hinnad kippusid nii kiire väljalennu puhul algama tol hetkel 2000 HKDst. Seetõttu otsustasime uurida ka rongipiletite hinda ja saadavust. Otse Chungkingi vastas teisel pool teed asub CITSi (Hiina riiklik reisibüroo) esindus. Pilet Hongkong–Pekingi ekspressile T98 maksis umbes 550 HKD 6-kohalises kupees, kuid kahjuks oli rong soovitud kuupäevaks nende andmetel välja müüdud. Tasub meeles pidada, et osal kuudel väljub rong paaris ja osal paaritutel kuupäevadel. Samas tuli mulle meelde, et kunagi olin ostnud rongipiletid otse Hiina raudtee kontorist Hung Homis – samas jaamas, kust väljub ka Pekingi rong. Hung Hom on 15minutilise jalutuskäigu kaugusel Nathan Roadi lõunapoolsest osast, seega seadsime sammud sinna. Teel turgatas pähe geniaalne idee – ehk saab osta pileteid algusega Shenzhenist, Hiina-Hongkongi piirilinnast? Piirile Lo Wu’sse, praktiliselt passikontrollini, läheb 40 minutiga Hung Homist kohalik rong, Shenzheni raudteejaam on aga teisel pool mitte palju kaugemal. Nii oligi. Kinnitati, et otse Hongkongist on piletid tõepoolest otsas, kuid Shenzhenist on saadaval veel mõni koht kupee ülemisele korrusele. Väikese teenustasuga tuli hind enam-vähem sama, kuid ostes ise piletid Shenzheni jaamast, tuleks sedaviisi Pekingisse sõit soodsam, isegi kui juurde liita kohaliku rongi 33 HKDd maksev pilet piirile. 

Rongisõit ise sujus mõnusasti. Tegemist oli üle 2000 km pikkuse, 24 tundi kestva sõiduga. Võiks arvata, et ehk on kolmandalt korruselt kogu aeg tülikas alla ronida, kui tekib soov ringi liikuda või niisama konte sirutada. Nii hull aga asi pole ja pigem on viimane korrus isegi privaatsem. Mingil hetkel kipub tagasihoidlik põhjamaalane väsima sõbralike, kuid väga seltskondlike hiinlaste suhtluskatsetest, kuid üles ei tule sind keegi segama. Vagunites liiguvad ringi kärudega teenindajad, kelle käest saab osta söögikraami ja jooke. Kui endal on kaasas kiirnuudlid ja 3-in-1-kohv, siis igas vagunis on olemas suur veekeetja, kust saab kuuma vett. Mõistagi on vagunis pesemisruum ja WC. Aega aitavad veeta näiteks nii erisugused vaated aknast, kaasasolev lugemisvara kui muidugi ka suhtlemine hiinlaste, aga ka teiste üksikute võõramaiste ränduritega. 

Lõpetuseks veel väike näpunäide Pekingis liikumiseks. Pekingi Lääne Raudteejaamast (Bei Jing Xi) on hõlpus edasi liikuda ilmselt maailma odavaima metrooga – 2 jüaani sõit (umbes 3.20 krooni) ükskõik kuhu Pekingis (v.a lennujaam), sealhulgas ümberistumised. Metroojaam on umbes 15minutilise jalutuskäigu kaugusel, kui ületada pärast raudteejaamast väljumist jalakäijate sild ja liikuda otse põhja suunas.