Mõnelegi inimesele võib see totakas tunduda, aga teistele on personaliseeritud numbrimärgid tõeline ihaldusobjekt – sellest annavad tunnistust summad, mida omatahtsi valitud tähe- ja numbrikombinatsioonide eest ollakse valmis maksma.


Kuigi uued personaliseeritud numbrimärgid peavad olema vastavuses 1963. aastast kehtiva süsteemiga, kus tähtede-numbrite vahekord tähistab sõiduki vanust ja kus nende šrift ja kaugus üksteisest on samuti kindlaks määratud, ei peeta sellest alati kinni.


Nüüd aga tahab Essexi konservatiivist parlamendiliige James ­Duddridge aidata Briti autoomanikel end senisest hoopis vabamalt väljendada. Möödunud nädalal esitas ta seaduseelnõu, mis oluliselt vähendaks personaliseeritud numbrimärkide puhul kehtivaid piiranguid. Kui varem oli sääraste numbrimärkide riputamine oma autole ainult väheste jõukate lõbu – à la koomik Jimmy Tarbucki COM 1C –, siis nüüd on tahtjaid tekkinud aina rohkem.


Olemasoleva määrustiku jõus püsimine tähendab, et kõige ihaldatumate kombinatsioonide

tagavara – eriti just enne 1963. aastat toodetud numbrimärkide puhul, millel tähed ja numbrid pole läbisegi – on ammendumas, mis omakorda tähendab juba aastakümneid kestnud hinnarallit vanade märkide turul. Nii näiteks maksti tänavu numbrimärgi F1 eest 440 625 naelsterlingit (üle kaheksa miljoni krooni), mis ilmselt on jõukohane ainult lotovõitjatele ja fondihalduritele. Veidi väiksema pangaarvega inimestel tuleb soovitud sõnumi edastamiseks leiutada mõni kaudsem märgiühend.


Viimati nimetatud kasutavad selleks otstarbeks väljakujunenud koodi, niinimetatud platespeak’i, milles näiteks 5 tähistab S-i, A numbrit 4 jne. Duddridge on otsustanud asja joonde ajada. Uue eelnõu järgi võiks igüks lihtsalt minna ja osta endale numbrimärgi JAMES, selle asemel et leppida märgiga J4 MES, või siis tellida märk JPD, selle asemel et maksta miljoneid enne 1963. aastat väljastatud märgi JPD1 eest.


Kui Duddridge oma tahtmise läbi surub, jääb suur osa inimesi koodilugemise lõbust ilma. Teine ja mitte vähem oluline probleem on, et see võib lüüa alla olemasolevate numbrimärkide hinnad – pole ju lootust, et J4 MES säilitaks oma praeguse väärtuse, kui soovijal tekib võimalus hankida JAMES.


Rick Cadger ühest juhtivast kasutatud numbrimärkidega kauplevast firmast regtransfers.co.uk aga väidab, et asi pole nii hull, kui esialgu paistab – lõppude lõpuks leidub täheühendile “James” niikuinii sadu soovijaid ning eelnõu järgi jääb kontroll numbrimärkide väljaandmise üle ikkagi autoregistrikeskusele, kes on samavõrd huvitatud nende hinnast. Pigem näeb ­Cadger võimalikku vastuseisu mitte müüjate, vaid politsei poolt, kelle tööd hulga väga sarnaste numbrimärkide olemasolu võib raskendada.


Euroopa riikidest eristab Ühendkuningriiki erakordne armastus personaliseeritud numbrimärkide vastu. Saksamaal võib Mercedest ostes juhtuda, et esindus suudab mõjutada kohalikku registrikeskust väljastama numbrimärgi, mille tähekombi natsioon sisaldab teie nimetähti, ent see on ka põhimõtteliselt kõik.


Mandri-Euroopas osutavad numbrimärgid eelkõige hoopis konkreetsele piirkonnale: Prantsusmaal teab igaüks, et 75 viitab Pariisile, ja Saksamaal näitab M kohe, et sõiduk on registreeritud Münchenis. 1994. aastal kaotati Itaalias piirkondlikud tähised, kuid pärast rahva proteste oldi sunnitud need 1999. aastal uuesti kasutusele võtma. Ühendkuningriigis aga on peaaegu võimatu numbrimärki kokku viia juhi kodukohaga – välja arvatud muidugi neil puhkudel, kui seal seisab kirjas näiteks E55 EXX nagu Duddridge’i autol.


Artikkel ilmus ajalehes The Independent 10. novembril 2008. Tõlgitud lühendatult.

Platespeak - autonumbrite salakeel

 

0=O

1=I

12 = R

13 = B

2= Z

3 = E

4 = A

5 = S

6 = G

7 = T

8 = B

 

Näiteks:

13 OND = BOND

DAM 14N = DAMIAN

JUL 13T = JULIET

MEG 4N = MEGAN

S4 MMY = SAMMY

B12 UCE = BRUCE