Advokaaditöös on kõige aluseks usaldus. Konfidentsiaalsuse põhimõtet alahinnates on võimatu advokaadina pikka karjääri teha. Aga just pikaaegne ja stabiilne töö Eesti läbi aegade edukaima advokaadibüroo asutaja ja vanempartnerina on Jüri Raidla tugevus. Raidlal on oma klientidega sama pikk ja isiklik suhe nagu patsientidel sageli oma perearstiga.

Eelkõige konfidentsiaalsuse nõudele viidates ei kutsu Raidla ka ajakirjanikku oma kabinetti, vaid annab intervjuu koosolekuruumis, mille interjööri võiks võtta kokku ühe sõnaga - anonüüme.
„Muidu peaksin kõik oma paberid kinni katma," põhjendab Raidla.

Teame, et Raidla klientide hulka kuuluvad Eesti Energia, Tallink, Telia-Sonera, Nordecon ja suured välisettevõtted. Aeg-ajalt lipsab tema büroo nimi läbi ka meediast või ühiskonnas vastu kajavatest kohtuotsustest. Kuid see on ka laias laastus kõik, mida me teame. Muu jääb teisele poole meresinist seina, millel rippuv maal kujutab tormis plinkivat majakat.

„Usaldus on advokaaditöö vundament. Klient peab olema sada protsenti kindel, et tema advokaat ei lobise," räägib Raidla. Ta rõhutab igal võimalusel mantrat, millest ta advokaaditöös lähtub. Selleks on „kiirus, siirus ja kvaliteet".

Ta selgitab, et siirus muutub eriti tähtsaks pingelistel momentidel, kui kohtuotsus või mõni muu lahendus osutub kliendi jaoks negatiivseks. Siis tuleb klienti sellest viivitamatult ja ausalt teavitada, õpetab Raidla. „Klient ei tohiks lahendist lugeda Riigi Teatajast või ajakirjandusest, vaid ta peab saama esmalt advokaadilt väga täpse informatsiooni ja hinnangu toimunu kohta."

Oma advokaadibüroo uksed avas Raidla 1993. aasta mais üpris juhuslikult. Enne seda Edgar Savisaare valitsuses justiitsministrina töötanud Raidlal ei jäänud kunagi aega mõeldagi, mida ta hakkab tegema siis, kui tema aeg valitsuses otsa saab. Vahepeal juhtis ta ka Eesti pangaliitu, kuid ühtäkki leidis laia suhtevõrgustikuga mees end töötuna.

Otsustavaks sai õhtusöök Pariisis, kui advokaadibüroo Moquet Borde & Associes partner Daniel Hurstel tegi Raidlale ettepaneku avada kahasse advokaadibüroo. Prantslased väljusid ette-
võttest küll juba teisel aastal, kuid Raidla - Pärnumaalt pärit maakas, nagu ta ei häbene end sugugi nimetada - kündis värsket vagu uute partneritega edasi. Nüüd on Raidla advokaadibüroo olnud juba 20 aastat järjest Eesti rikaste kõige teravamas tipus.

Stabiilsele edule seletust otsides ütleb Raidla, et on büroo loomisest peale järginud kindlaid põhimõtteid, millest olulisim puudutab partnerkonna kujundamist. Ta ei osta partnereid suure raha
eest üle, nagu teevad konkurendid välismaal, vaid annab noortele advokaatidele võimaluse end teostada ja ühel hetkel ise partneri staatusesse tõusta.

Esimene partneri koht peaks vabanema kolme aasta pärast, kui Raidla ise hakkab kuueaastase redeli põhimõttel partnerkonnast väljuma. 

Raidla loodab, et algul prantslaste ja hiljem soomlaste õpetusi järgides võib ühel hetkel täituda ka tema unistus tuhandeaastasest ettevõttest. Büroo edu tagab tema arvates vaid tugeva töö jätkumine, sest Eesti õigusturg on maailmas üks konkurentsitihedamaid.

Siin tegutseb veidi üle miljoni inimese kohta koguni kuus äriõigusele pühendunud advokaadibürood, kus kõigis töötab vähemalt 30 advokaati. Raidla toob utreeritud paralleeli, et sama vahekorra puhul peaks meist sada korda suuremal Venemaal olema kuus 3000 advokaadiga bürood, kuid idanaabrite suurimas advokaadibüroos töötab hetkel vaid paarsada advokaati.

Kui Raidla oma büroosse nooremaid kolleege otsib ja töövestlusi peab, püüab ta ennekõike mõista, kas kandidaat on valmis rasket tööd tegema, kas ta on enese vastu nõudlik. „Noor advokaat peab 20 esimest aastat töötama oma nime jaoks. Pärast seda töötab nimi paarkümmend aastat tema
heaks," lisab Raidla, kes enda sõnul tunneb tavaliselt mõne hetkega ära, kas tema vastas istuvas noores on tippadvokaadi ainest. „Suhtumine on põhiline tegur. Teadmisi võib iga kell juurde
õppida, aga suhtumist naljalt ei muuda," jätkab Raidla.

Advokaadibüroo

Raidla Lejins & Norcous

(2013) (2012)

Müügitulu 5,8 mln € 5,4 mln €

Ärikasum 3,2 mln € 2,9 mln €

Töötajaid 43 41

Osalused:

jagunevad kaheksa

partneri vahel

Mõni aasta tagasi, oma 50 aasta juubeli puhul algatas Raidla õigusteaduse üliõpilastele fondi. Fond jagab igal aastal väljapaistvamatele tudengitele stipendiume ja praktikakohti Raidla büroos.

Nagu arstiamet, nii on ka advokaaditöö täppisteadus. Iga juhtumi lahendamisele eelneb Raidla sõnul väga põhjalik analüüs, et enne kohtuvaidlust võidu väljavaated selgeks teha. Täpselt sama
oluline on seda ka kliendile ausalt selgitada. „Kui ta siis otsustab ikkagi lahingu kasuks, lähme temaga vajadusel põrguväravateni välja," ütleb ta.

Advokaat peab oma kliendi vastu olema nii aus, et julgeb talle anda ka ebameeldivaid prognoose.

Oma karjääri jooksul pole Raidlal olnud ühtegi sellist juhtumit, mille puhul ta tõstaks käed üles ja ütleks, et ta ei suuda klienti aidata. Küll aga oli kaks juhtumit, mille puhul pidi ta tunnistama, et igasugune perspektiiv võiduks puudub. Neist ühe puhul läks Raidla büroo siiski lõpuni välja ja klient üllatuslikult võitis.

Kuigi nii Raidla abikaasa kui ka tütar tegutsevad samas valdkonnas, pole tema advokaadibüroo sugugi pereettevõte. Abikaasa küll töötas pikalt Raidla büroos juristina, aga lahkus, ning tema tütar ja väimees töötavad partneritena konkureerivas advokaadibüroos Borenius.

Raidla ütleb, et tema jaoks ei oleks olnud mõeldav tütart enda büroosse tööle võtta. „Ma oleksin temasse ebaõiglaselt, liiga karmilt suhtunud," selgitab Raidla. Täiesti teadlikult on Raidla püüdnud vältida ka olukorda, kus ta oma tütrega teine teisel pool lauda peaks istuma, ehkki bürood on eri projektides madistanud korduvalt.

Raidla sõnul pole advokaadibürool ühtegi muud varandust kui see, mis on tema advokaatidel kahe kõrva vahel: teadmised, oskused, kogemus ja leidlikkus. See tähendab, et büroo juht peab pidevalt nuputama, kuidas oma inimesi enda juures hoida.

Ühtlasi on väga oluline, et juht mitte ei tõukaks ettevõtet, vaid veaks seda, nagu püüab teha Raidla. „Kaunimalt öeldes - sa pead inspireerima inimesi oma rollimudeliga," lausub Raidla, kes
püüab klientidega suheldes ja büroo otsustusprotsessides kaasa lüües end advokaadina tippvormis hoida.

„Sa ei saa olla haigla peakirurg, ilma et sa ise opereeriksid. Jah, sedasi sa võid olla küll haigla majandusjuhataja, aga mitte peakirurg."