Adidas ja Yohji Yamamoto abiellusid
Juuli alguses toimus enneolematu moesündmus. Loomingulisse abiellu astusid
spordivarustuse tootja Adidas ja maailma moe üks juhtfiguure, Jaapani disainer
Yohji Yamamoto.
Sõlmitud sai pikaajaline koostööleping, mille põhjal Adidas
loob uue osakonna nimega Sports Style, mida hakkab loominguliselt juhtima Yohji
Yamamoto. See muudatus tähendab mõlemale suurt sammu edasi. Adidasele annab see
võimsa trumbi kõigi oma konkurentide ees. Yamamotole pakub projekt loomingulist
väljakutset ja muidugi ka head sissetulekut.
“Ma proovin luua midagi sellist, mida maailmas ei eksisteeri”, ütles
Yamamoto pressikonverentsil ajakirjanikele. “Jaapanis näeb kolme triipu
kõikjal: rongidel, tänavatel, koolilapsed ja üliõpilased - kõik kannavad
Adidast.” See oli Yamamotole selline avastus, et talle tundus hädavajalik oma
looming kuidagi Adidasega siduda. Ta lasi oma assistendil Adidasega ühendust
võtta ja koostöö algaski. Juba kaks aastat on Adidas tootnud Yamamoto
signatuuriga eksklusiivtosse, mida müüakse valitud butiikides. Nagu
ettekuulutusena jooksid kolm triipu läbi ka Yamamoto sellekevadisest
rõivakollekstioonist. Tegu ei olnud aga mingite spordidressidega, vaid
tüüpiliselt Yamamotolike, assümmeetriliste, avarate ja mugavate riietega.
Adidase-Yamamoto koostöö vilja näeb juba oktoobris Pariisis, müügile jõuab
see aga kevadsuvel 2003. Yamamotole tähendab uus leping töökoormuse kasvu: ta
disainib juba kahte kollektsiooni: Yohji Yamamoto ja Y’s. Nüüd lisandub ka
Adidase-projekt. See tähendab, et aastas peab ta käe alt väljuma 6
kollektsiooni. Küsimusele, kuidas ta seda kõike jõuab, vastab ta naerdes, et
jätab maha karate ja muusikategemise. 58aastasel Yamamotol on karates must vöö
ja ta on rockbändi ninamees.
Adidase marketingijuht Erich Stamminger
prognoosib, et viie kuni kümne aasta jooksul moodustab Sports Style’i osakonna
toodang firma kogutoodangust 5%, mis on rahalises väärtuses umbes veerand
biljonit dollarit. Yamamoto enda moemaja eelmise aasta läbimüük oli 90 miljoni
dollari ringis.
Adidasel on hea põhjus edusse uskumiseks: juba on Yohji
disainitud eksklusiivtosse müüdud 50 000 paari. See on kalli niðitoote kohta
väga hea tulemus. Ka uus ühiskollektsioon on kallimas hinnaklassis: tossud 3200–
4000 kr, T-särgid 900 kr ja jakid kuni 10 000 kr. Esimeses kollektsioonis on 60
rõivamudelit meestele ja naistele ning 7-8 unisex tossu. Projekti kõiki
loomingulisi aspekte, kaasa arvatud reklaam, hakkab kontrollima Yamamoto. Kuigi
kollekstioonil puudub veel nimi, on olemas logo: tume ring kolme otsast
teravneva triibuga.
Yamamoto tunnistas, et oleks eelmisel aastal peaaegu pensionile jäänud. “Ma olin vaimselt väsinud. Küsisin endalt: kas ma suudan veel jätkata? Imelikul kombel aitas see mu motivatsioonil tagasi tulla. Tundsin, et suudan teha midagi uut.” Yamamoto leiab, et inimesed eelistavad üha enam sportlikku riietust, kuid väga raske on leida sobivaid sportriideid just igapäevaseks käimiseks. “Ma näen enda ümber vaid kohutava tegumoe ja kohutava värviga spordirõivaid. Minu generatsiooni jaoks tosse ei eksisteerigi!” Samas tunnistab ta sportriiete suurt mõju:” Noored võtavad riietuses eeskuju rockstaaridest ja sportlasest, mitte disaineritest. See on täiesti uus kultuur.”
Ka varem on spordifirmad end moeringkondadega sidunud: moelooja Junya
Watanabe disainis Nike’ile paar eksklusiivset tossumudelit ja Puma joogariideid
disainib supermodell Christy Turlington. Ükski varasem projekt pole aga
mastaapsuselt Adidase-Yamamoto omaga võrreldav.
21. sajandil suundub mood
paratamatult sportlikkuse ja mugavuse suunas. Prada oli esimene moefirma,
kellel läks korda sulatada kokku tippmoedisain, spordirõivaste materjalid ja
tehnoloogia. Yamamoto astus aga sammu edasi, võttes endale liitlase, kellel
piiramatud võimalused ja know-how, et luua tõelist 21. sajandi moodi.Moegeenius
ühendas jõud spordihiiglasega. Anu Samarüütel kuulutab uudist: esimene 21.
sajandi vääriline sport-moe bränd on sündimas.