Rehvide mõju spidomeetri näidule
rehvimõõtturvise sügavus (mm)spidomeetri näit (km/h)
195/55 R15 uus990
195/55 R15 kulunud

1,6

92
185/55 R15 uus992
185/55 R15 kulunud393
185/55 R15 kulunud1,694
205/50 R16 uus988
Tabelis on toodud arvestuslikud hinnangud, sõltuvalt konkreetsete rehvide parameetritest võivad ka kiiruste erinevused teised olla.

Diginäidiku ja osuti täpsus

  • Numbriline spidomeeter (ka GPSi või teeäärse ekraaniga radari oma);ei näita hetkkiirust, vaid teatud lühikese ajavahemiku (tavaliselt üks;sekund) keskmist kiirust. Pealegi on see kiirus ümardatud.
  • Kui kiirus muutub vahemikus 89,50 kuni 90,49 km/h, on ümardamisreeglite kohaselt spidomeetril pidevalt näit „90“.
  • GPSi mõõdetud kiirus aga võib samal ajal kõikuda näiteks 86,00 ja 86,99 vahel ning ekraanil vahelduvad näidud „86“ ja „87“.
  • Osutiga mõõteriistal lisandub riistvarast tulenevatele vigade;lugemisviga. Oleme ju kõik kogenud, et kaassõitja vaatevinklist näitab;spidomeeter alati vähem kui juhiistmelt.
  • Lugemisvea suurus on pool skaalajaotist, Daewoo Lanose spidomeetri puhul näiteks 5 km/h.

Kuidas tegelikku kiirust teada, kui spidomeeter aiateibaid näitab?

Ekraaniga radar


Esimene;ja kõige lihtsam viis on kasutada teede äärde riputatud ekraaniga;radarite abi. Neid leidub suurematel teedel päris palju. Radari näit on;üldiselt üsna täpne, ehkki omi veidrusi leidub neilgi. Olen näinud,;kuidas radariekraan näitab mulle tegelikust kaks korda suuremat või;kaks korda väiksemat kiirust. Ka mitu üksteise järel lähenevat autot;ajavad radari mõnikord segadusse.

Stopper ja kilomeetripostid


Minimaalselt;riistvara nõuab ka vana hea stopperi ja kilomeetripostide meetod. Oma;praktikast tean, et meie suurematel teedel paiknevad kilomeetripostid;tõepoolest ühtlaselt kilomeetriste vahedega. Järelikult saab auto;kiirust suhteliselt täpselt kindlaks teha, kui mõõta kilomeetri;läbimiseks kulunud aega. Eraldi stopperit polegi vaja, sest enamik;mobiiltelefone sisaldab ka kümnendiksekundi täpsusega stopperit. Vea;vähendamiseks võib mõõta mitte ühe, vaid näiteks viie kilomeetri aega.;Kui autol puudub tempomaat (kiirushoidik), muudab vajadus pikalt;ühtlast kiirust hoida ülesande päris keeruliseks. Siis võib viis korda;ühe kilomeetri aega võtta ja pärast keskmise arvutada.

Jalgratta spidomeeter


Ka;jalgratta spidomeetrit (õigemini reisiarvutit) saab autol kasutada,;seda teevad näiteks autoorienteerujad. Rattaarvuti paigaldamine on küll;tüütu, kuid sellest täpsemat mõõduriista on raske leida – parematel;mudelitel saab ratta ümbermõõdu sisestada millimeetrise täpsusega.;Rattaarvuteid on kasutatud isegi teadustöödel GPSi mõõtetäpsuse;hindamiseks.

Reisiarvuti


Kui autol on olemas;käsitsi nullitav reisiarvuti, saab sellegi abil spidomeetri “pettust”;paljastada. Esmalt peab muidugi veenduma, et läbisõidunäidiku viga ikka;piisavalt väike oleks. Ühtlast kiirust hoides (tempomaat on jällegi;abiks) tuleb reisiarvuti keskmise kiiruse näit ära nullida ja siis;mõnda aega valitud tempot hoida. Spidomeetri ja reisiarvuti näitu;võrreldes saategi siis teada, kui palju esimene neist valetab.

GPS


Kõige;täpsemalt ja paindlikumalt saab auto kiirust hinnata GPS-seadmete abil.;Nimelt näitavad need kõik (välja arvatud autode statsionaar­sed navid);ka liikumiskiirust. Mõõtmiseks tuleks valida võimalikult sirge ja;tasane teelõik ja lagedam koht.

Kõrged linnamajad või teed;­ääristavad puud võivad ­satelliidisignaalide vastuvõttu häirida ja GPS;võib kuvada väga “huvitavaid” kiirusi.

Paanikaks põhjust pole


Muidugi;pole meie naviga tehtud mõõtmised absoluutselt täpsed. Kuid kui;võrrelda spidomeetri lubatud veaga, on need hoopis teisest klassist.

Seda;enam, et Citroëni ja Toyotaga kolmel eri viisil (navi, radar,;kilomeetri aeg) saadud tulemused kokku langesid. Mercedese ja Škoda;(neil oli olemas tempomaat ja ühtlane kiirus seega paremini tagatud);puhul kontrollisime navi näidatud kiirusi arvutiga ühendatud GPS-hiire;mõõtelogi (täpsus 0,02 km/h) põhjal.

Tulemus – mõlemal autol;esines üks kord kõrvalekalle 1 km/h võrra. Seega võib piisavalt;usaldusväärseks mõõteriistaks pidada nii navi, radarit kui ka;kilomeetripostide ja stopperi kombinatsiooni. Mida aga mõõtetulemustest;järeldada? Vaadates spidomeetri viga maanteekiirusel ja arvestades;kiiruskaamerate “laiendmääramatust” ±3 km/h, pole paanikaks põhjust.

Kui auto on korras ja spidomeeter näitab lubatud kiirust, võib kaamerast gaasi maha võtmata mööduda.


Ekspress kontrollis GPSiga viit autot

Spidomeetri näit 
GPSi näit (km/h)
(km/h)PriusC2GLKOctaviaLanos
302627272728
403637373637
504647464646
605557565556
706567666566
807477767576
908487868485
1009397969494
110103107106104104


Uurisime GPSi (naviseade TomTom Go 920) abil spidomeetri täpsust kõigil Eestis ettetulevatel piirkiirustel. Võtsime ette viis üsna erinevat autot.

Daewoo Lanos pärineb 1990. aastate keskpaigast ja temal mõõdetakse kiirust klassikalise trossiga spidomeetri abil. Spidomeetri skaalal on jaotised 10 km/h vahega.

Citroën C2 ja Toyota Prius on digitaalse spidomeetriga, juhile näidatakse kiirust numbritega.

Škoda Octavia ja Mercedes-Benz GLK on samuti digitaalse spidomeetriga, ent neil ilutseb armatuurlauas osutiga kiirusenäidik (näidu võib numbriliselt ka reisiarvuti ekraanile kuvada). Mõlemal juhul on skaala jaotatud 5 km/h kaupa.

Nagu juuresolevast tabelist näha, sisaldasid kõigi katseautode spidomeetrinäidud tõepoolest Tambovi konstanti*. Mercedesel ja Citroënil ei sõltunud spidomeetri viga (peaaegu) üldse kiirusest, ülejäänud kolmel autol suurenes viga kiiruse suurenedes.

Seejuures olid nii Toyota kui Citroëni läbisõidunäidik väga täpsed (teistel autodel jäi see ajapuudusel mõõtmata). 20­kilomeetrisel lõigul eksisid nad mõlemad vaid 100 meetri võrra, mõõteviga jäi alla ühe protsendi (euronormid kohustavad tegeliku kiiruse jaoks kasutama mõõteriistu täpsusega ±1,0%). Nii võime teha järelduse, et auto pardasüsteemid teavad tegelikku liikumiskiirust küll, aga ei näita seda juhile.

*Tambovi konstant – kõrgkoolide füüsika ja teiste kursuste praktikumides kasutatav universaalne suurus, mis tuleb mõõtetulemusega liita, lahutada, korrutada või jagada, et saada vajalik tulemus.