19.09.2008, 00:00
Autoralli tulevikku piilumas
Škoda S2000-klassi ralliauto on esialgu mõeldud vaid eratiimidele, kuid pole välistatud, et lõpuks viib see tehasemeeskonna taas WRC-sarja.
Super 2000 klassi ralliautosid on Eesti publik harva näinud. Kui
hästi meenutada, siis mullu sõitis Jaan Mölder Saaremaa rallil
Fiat Puntoga. Ning tatarlase Radik Šaimijevi roolitud Peugeot 207 S2000
on mitut puhku Eestimaa teedel kihutanud. S2000-autodega võib osaleda ka
MM-rallidel PWRC-arvestuses ning rootslane Patrik Sandell on Peugeot’
roolis tänavu kahel korral isegi esikolmikusse mahtunud. IRC-sarjas (WRC
järel tugevuselt teine rallisari maailmas) sõidavad kõik
tipud juba S2000-autodel. Kruusateedel on N-rühma Mitsubishid ja Subarud
esialgu veel napilt kiiremad, kuid asfaldil enam mitte. Seal kaaluvad
S2000-masinate vähemkaal (150 kilo) ja parem vedrustus turbomootorite
jõu ja paindlikkuse üles.
Škoda
üritab kaksikvõimu murda
Fiat (ametlikult
küll Abarth) ja Peugeot ongi S2000-klassis kõvemad tegijad,
kusjuures prantslaste autod jätavad viimasel ajal itaallaste omad
üsna varju. Läbilööki on üritanud ka Volkswagenid ja
Toyotad, kuid nimetamisväärse eduta. Pilt aga võib õige
varsti muutuda, sest tuleval aastal tuleb turule ka Škoda Fabia S2000.
Just nimelt turule, sest ametlikku tehasemeeskonda ilmselt ei looda (samas seda
ka ei välistata). Kui auto osutub kiireks, siis hakkavad eratiimid seda
ostma. Kui jääb aeglaseks, siis…
Škoda S2000
projektist on juttu olnud juba vähemalt poolteist aastat. Tunamullusel
Genfi autonäitusel oli ralli-Fabia väljas kontseptsõidukina.
Tänavu talvel lekkisid internetti esimesed testipildid ja videod, nende
järel ka ametlikud materjalid. Suveks oli asi nii kaugel, et seni
poolsalajane projekt tehti avalikuks ja kutsuti ajakirjanikud üht testi
vaatama. Autot sai näha ka seestpoolt ja (kiire) sõidu pealt.
Tõsi, parempoolselt istmelt – roolis istusid testisõitjad
Jan Kopecky ja Raimund Baumschlager. Ja hooldusalas olevaid autosid paluti
mitte pildistada.
Üritus toimus Põhja-Tšehhimaal
asuval testirajal. Jõeoru veerul asuvale maalapile oli kompaktselt kokku
pakitud umbes viis kilomeetrit kitsukesi, kuid hea sileda kattega asfaltteid.
Esindatud olid kõikvõimalikud rajaelemendid – pikad sirged,
käsipiduriga läbitavad juuksenõelakurvid, suure raadiusega
ülikiired kaared, ei puudunud isegi trampliinid.
Müriseb ja ajab külge ette
Praktiline
sõiduelamus Baumschlageri kõrval jättis sügava mulje.
Vabalthingava mootori tõttu erineb sõiduhääl oluliselt
WRC-autode või N-rühma turbode paukumisest. Veoskeemi
eripäradest johtuvalt on ka sõidustiil teistsugune. S2000 ajab
rohkem külge ette ja see peaks publikule vägagi meeldima.
Samas on mootori pöördemoment saadaval suhteliselt kitsas
pööretevahemikus. See sunnib sõitjat tihedalt käiku
vahetama. Mind pani imestama, et juuksenõelakurve läbisid nii
Kopecky kui ka Baumschlager lausa esimese käiguga. Autos istudes ja
tähelepanelikumalt Baumschlageri jalgade tööd jälgides
panin veel tähele, et aeglastest kurvidest väljakiirendamisel vajutab
ta isegi sidurit.
“Selle autoga on päris keeruline
sõita,” kõlas kommentaar. “Ma pean sidurit libistama,
et pöörded liiga madalale ei langeks. Magus ala on 5500 ja 8000
pöörde vahel.”
Üldse on Škoda seni
ehitanud neli testiautot – kaks asfaldi ja kaks kruusa jaoks.
Asfalditestid toimuvad enamikus Tšehhimaal, kruusateid on proovitud
Ida-Saksamaal ja Austrias. Lisaks Kopeckyle ja Baumschlagerile on Fabiat
testinud ka soomlane Sebastian Lindholm ja hispaanlasest eksmaailmameister
Carlos Sainz. V&otil
de;istluskõlbulikuks viimistlemine nõuab veel kõvasti
tööd ja FIA homologatsiooni (see lubab võistlustel osaleda)
saab Fabia S2000 ilmselt alles uuel aastal. Aga nagu Raimund Baumschlager
ütles, on auto juba praegu piisavalt hea ja seetõttu lastigi
lehemehed masinatele ligi. Põhijoontes on kõik paigas,
töö käib rohkem detailide kallal, aga oma pool aastat läheb
veel kindlasti (juuni lõpu seisuga).
Infovaeguse üle
Škoda kurtma ei pea. Jan Kopecky osaleb ju IRC-sarjas Peugeot’
roolis ning oskab seetõttu plusse-miinuseid väga täpselt
vaagida. Ka Baumschlager on konkurentautodega hästi tuttav. Millistega
täpselt? “Leping ei luba mul öelda, milliste S2000-autodega ma
sõitnud olen.”
S2000 kui WRC
tooraine?
S2000-auto on üsna lähedane
seeriamasinale, kuid mõningaid olulisi ümberehitusi tuleb siiski
teha. Fabia ise on esiveoline, kuid rallimasinal on nelikvedu ning see
nõudis kesktunneli avardamist. Töö on aga nii filigraanselt
tehtud, et kui teist autot võrdluseks kõrval pole, siis ei pruugi
erinevusest üldse aru saada.
Vastavalt S2000 reeglitele tuleb
kasutada FIA poolt homologeeritud komponente. Fabia jõuülekande
valmistas X-Trac, mootori ehitas Prantsuse firma Oreca.
Fabia S2000
hinna kohta ütleb Škoda, et “see ei hakka dramaatiliselt
erinema konkurentide omast”. N-rühma autoga võrreldes ei
tohiks vahe samuti suur tulla. Ühest küljest kasutatakse S2000 juures
küll palju rohkem spetsiaalselt võidusõiduks valmistatud
detaile, teisalt on auto konstruktsioon N-rühma masinaga võrreldes
lihtsam. Paraku tuleb arvestada kogemusega, et kõigil odavatel
võistlusklassidel on halb omadus aja jooksul mõttetult kalliks
muutuda.
Praeguse plaani järgi saab S2000 aluseks ka
niinimetatud uuele WRC-le (kasutatakse ka tähist S2000+). FIA visiooni
kohaselt lisatakse mootorile turbo, kerele hunnik aerodünaamilisi elemente
– ja WRC ongi valmis. Kuidas see praktikas välja kukub, ei tea
hetkel veel keegi, kuid 2011. aasta MM peaks peetama juba uute tehniliste
tingimuste alusel. Ehk saame siis näha ka Škoda WRC-autot?
Škoda Fabia uper 2000
Välismõõtmed: pikkus 3992 mm, laius 1798 mm, teljevahe 2486 mm
Tühimass: asfaldil 1150 kg, kruusal 1200 kg
Mootor: 1998 cm3
Jõuülekanne: Xtrac, kolme passiivdiferentsiaaliga nelikvedu, 6käiguline järjestiklülitusega käigukast
Amortisaatorid: Reiger
Pidurid: Brembo, asfaldil ees Ø 355 ja taga 300 mm, kruusal 300 mm ees ja taga
Veljed, rehvid: OZ, BF Goodrich, asfaldil 18 tolli, kruusal 15 tolli
Välismõõtmed: pikkus 3992 mm, laius 1798 mm, teljevahe 2486 mm
Tühimass: asfaldil 1150 kg, kruusal 1200 kg
Mootor: 1998 cm3
Jõuülekanne: Xtrac, kolme passiivdiferentsiaaliga nelikvedu, 6käiguline järjestiklülitusega käigukast
Amortisaatorid: Reiger
Pidurid: Brembo, asfaldil ees Ø 355 ja taga 300 mm, kruusal 300 mm ees ja taga
Veljed, rehvid: OZ, BF Goodrich, asfaldil 18 tolli, kruusal 15 tolli