Berman ostis Soomes laevatehase
Möödunud neljapäeva õhtutundidel
sündis Soomes Turu linnas tehing, mis ei ole Eesti laevanduse jaoks
vähem tähelepanuväärne kui Silja Line ost Tallinki poolt
– BLRT Grupi suuromanik Fjodor Berman omandas Põhja-Euroopa
ühe suurima laevaremonditehase, Turu külje all Naantalis
asuva Turku Repair Yardi.
Tehingu hinna jätavad
Berman ning tehase endised omanikud soomlased Ari Puroja
ja Reijo Lehtonen (nimi sarnaneb väga Tallinki Soome juhi
Keijo Mehtoneni omaga) enda teada. Ent see võib laias
laastus jääda 500 miljoni krooni kanti. Sest Berman
vihjab, et tegemist oli BLRT kontserni seni suurima ostuga. 2001. aastal
soetati Klaipeda laevaremonditehas 700 miljoni krooniga, millest aga pool
oli ostuhind ja pool investeeringukohustus.
Naantali tehas on
stabiilselt ligi 300 miljoni kroonise aastakäibega ettevõte, mille
püsikunded on peaaegu kõik regulaarselt Soome, Rootsi ja Eesti
vahel seilavad reisilaevad. Teiste hulgas enamik Tallinki, Silja Line
ja Viking Line laevu. Lisaks kütusefirma Neste tankerid ning
sisuliselt kõik Soome riiklike struktuuride alused
– lootsi- ja
piirivalvelaevadest jäälõhkujateni.
Berman tõusis meistriliigasse
Reedel
oli Ekspress koos Bermani ja BLRT kaasaktsionäri Mihhail
Gnidiniga Naantalis tehase ülevõtmise juures.
Mehed sammusid uhkelt mööda territooriumi ringi ja vestlesid
töötajatega. “See ost alustab BLRT jaoks uut etappi. Oleme
tõusnud justkui laevaremondi esiliigast meistriliigasse,”
ütleb Berman uhkelt.
3500 töötaja, 63
tütarettevõtte, kolme miljardi kroonise varade mahu
ning 3,5 miljardi kroonise aastakäibega on BLRT kontsern selgelt
viie Eesti suurima ettevõtte seas, jäädes alla vaid
Eesti Energiale, Hansapanga Grupile ja Tallinkile. Naantali tehase varal loodab
Berman juba 2008. aastaks kontserni käibe üle viie miljardi
kergitada.
Numbritest on tähtsam siiski sünergia, mida
Berman nüüd Naantali, Tallinna ja Klaipeda tehaste vahel tekitada
saab. Ja prestiiž olla Läänemere laevaremontija number
üks. “Leiame igale kliendile hõlpsamini sobiliku
kaikoha,” ütleb Berman. Ehk siis suuremad laevad suunatakse
Naantalisse remonti, väiksemad Tallinna ja Klaipedasse. Leedu tehase
õlule jääb ka laevaehitus.
Soomes suurim
kuivdokk
1989. aastal Wärtsilä kontserni
pankrotipesast sirgunud Turku Repair Yard on ühelt poolt justkui
väike firma. Tagasihoidlikult peidus metsatuka varjus
20hektarilisel maatükil. BLRT valduses on näiteks
Tallinnas kokku 72 hektarit ning Klaipedas 49 hektarit. Püsivalt
palgal on Soome tehases vaid umbes 80 inimest – murdosa BLRT Grupi
töötajaskonnast. Soome tehases on ka ainult kolm dokki, kus
laevu remontida. Ja peale mitmekorruselise plekist kontorihoone ei
leia sealt ühtki tsehhi. Kõikjal vaid
metallikola, ehitajate soojakud, vaikus ja linnulaul.
Tegelikult on ettevõte palju suurem ja seda tänu
efektiivsusele. Tehases on pidevalt laevad sees. Näiteks 26. aprillil
oli kolmes dokis remondis kokku seitse laeva. Naantali tehases on ka
Läänemere unikaalsemaid kuivdokke, kuhu mahub kas või
265meetrine ja 70 meetri laiune hiigeltanker. Läinud nädalal
askeldati seal parasjagu pisema reisilaeva Kristiina Cruises kallal,
tehases olid remondis ka kaks lootsilaeva. Suvel on tehasesse oodata
aga 25
2 meetri pikkust tankerit Tempera. Tavaliselt käivad laevad hoolduses
kaks korda viie aasta jooksul. 85 protsenti Soome tehases käivatest
laevadest on Soome laevaregistris.
Mitmed Eesti riigiasutuste
laevadki on Naantalis remondis käinud. Piinlikul kombel võlgneb
Hannes Lilpi laevaehitusfirma SRC tehasele juba kaks kuud umbes
miljon krooni Eesti veeteedeameti laeva hooldusremondi eest. Eesti firma on
Soome tehase ainus võlgnik.
Seni oli BLRT Grupi
võimaluste tipp Klaipeda tehas, kuhu mahtusid kuni 200 meetri pikkused
ja 30 meetrit laiad laevad. Selliste tingimustega näiteks Tallinki
suuremaid reisilaevu Galaxyt ja Romantikat ei remondi.
Kui BLRT
Tallinna tehases remonditakse aastas ligi 150 laeva ning Klaipeda tehases ligi
130 laeva, siis Naantali tehases 60–80 laeva. Aga need on suuremad alused
ja mahukamad lepingud, mis ulatuvad kümnetesse miljonitesse kroonidesse.
Õnn endiste omanike õuel
“Olen õnnelik ja kurb ka. Rohkem õnnelik,”
ütleb Naantali tehase endine omanik Ari Puroja. “Mul
on natuke rohkem raha kui eile (möödunud neljapäeval), aga
samas jään tehase juhtimise juurde,” lisab ta. Saatnud
reede õhtul Bermani ja Gnidini lennukile, on mees aga juba mõne
tunni pärast Soome vetest lahkunud. Suur rahakott kaasas, Bermuudale,
käivad naljaga pooleks jutud.
Puroja ütleb, et Turu
külje all Naantalis on kolm olulist asja: Muumimaa, Soome presidendi
suveresidents ning laevaremonditehas. Siia võib lisada Turus asuva
Aker Finnyardsi laevatehase, kust on Tallink tellinud mitu uut reisilaeva.
Erinevalt 2001. aastal soetatud Klaipeda tehasest on
Naantali tehas olnud pidevalt kasumis. Näiteks möödunud
aastal teeniti kasumit 16 miljonit krooni. Seejuures pole saadud Soome
riigilt mingeid toetusi, nagu makstakse näiteks laevafirmadele.
Miks siis nii edukat firmat müüa? Puroja ja Lehtonen viitavad oma
hallipäisusele. Vanad mehed tahavad puhata. Ostuhuvilisi oli kuus firmat,
välja valiti BLRT. Ilmselt mängis oma osa soomlaste pikaajaline
tutvus Bermaniga. Esimest korda kohtusid Puroja ja Berman juba 20 aastat
tagasi, kui esimene oli Turu tehase turundusjuht ning teine Tallinna tehase
kommertsdirektor. “BLRT pakkumise eelis oli see, et neil on tehase ostuga
võimalik seda äri laiahaardelisemalt teha,” märgib
Puroja.
Erinevalt Tallinna ja Klaipeda tehastest ei tegele
Turku Repair Yard millegi muuga peale laevaremondi, kasutades ligi 40
alltöövõtja teenuseid. BLRT Tallinna ja Klaipeda tehastes
teevad enamiku alltöövõtust kontserni enda tütarfirmad.
Ehk nagu ütleb Berman: “Soome tehas on seni raha ära andnud
teistele firmadele. Nüüd saab kasutada BLRT Grupi
tütarettevõtteid.”
Mitte alati pole Berman nii
heas tujus olnud kui möödunud nädalal. Kümme aastat on mees
Eestis kõvasti kella löönud seoses
bürokraatlike raskustega Ukrainast ja
Venemaalt oskustööliste riiki toomisel. Tallinnas katsetab
BLRT hetkel üht brigaadi Rumeenia laevaehitajaid. Ukrainast ja
Venemaalt on inimesi raske tuua. “Eestis on tööjõu
küsimus politiseeritud, Leedus mitte,” viskab Berman kivi valitsuse
kapsaaeda.
Kuigi BLRT on valitud korduvalt Eesti
konkurentsivõimelisimaks tööstusettevõtteks ning
Berman näiteks 2005. aastal EBSi poolt aasta ärimeheks, on
ta ähvardanud Eestis tegevuse koomale tõmmata ja selle
Klaipedasse kolida. Bermani tuju ei tõstnud ka kaks aastat tagasi
toimunud vägikaikavedu toonase linnapea
Tõnis Paltsiga, kellele ei meeldinud omavoliline varikatuse
ehitus laevatehase kuivdokile.
Laevaehitus kolib Klaipedasse
Berman ei salgagi
laevaehituse kolimist Tallinnast Klaipedasse, 2001. aastal ostetud Vaikaru
Laivu Gamykla (VLG) nimelisse tehasesse. Seal on
võõrtööjõudu lihtsam kaasata ning tehas pakub
paremaid võimalusi. BLRT on Leedus allkirjastanud juba ligi
miljardi krooni eest laevaehituse projekte. Äsja sõlmiti Saksa
firmaga 700 miljoni kroonine leping ligi saja meetri pikkuse
tuulegeneraatorite paigaldamiseks ja teenindamiseks mõeldud laeva
ehituseks.
Perspektiivis nähakse Klaipeda tehast ka Saaremaa
Laevakompanii uute Hiiumaa liini parvlaevade ja Ahvenemaa praamide
ehitajana. Tänavu investeerib BLRT esimest korda rohkem Leetu
kui Eestisse.
Klaipedas on BLRT kuue aasta jooksul äratanud
sisuliselt pankrotis laevatehase taas ellu. Ekspress nägi
kohapeal ärksat siblimist – dokid olid laevu täis
ning tehase territooriumil peeti plaane uute biokütuse ja puistlasti
terminalide rajamiseks. Stividorteenused moodustavad VLG käibest juba ligi
neljandiku. Kaks aastat tagasi avati uhiuus metallilõikamise tsehh
– investeering üle 100 miljoni krooni. BLRT
Leedu tehasest, Läänemere kõige kiiremini areneva
Klaipeda sadama keskmes, kujuneb omalaadne logistikakeskus. Seda
tänu tehasesse suunduvale raudteeharule, mis erinevalt Tallinnast ei
läbi tiheasulaid.
“Kõik laiali tassitud,
palgad maksmata, tsehhid tühjad,” meenutab Berman 2001. aasta
olukorda Klaipedas. Tehase juht leedulane Arnoldas Šileika
ütleb otse, et 1990ndatel tehase erastanud Leedu, Ukraina ja Norra
päritolu investorid olid oma valdused hüljanud. Uued omanikud
alustasid Tallinna kogemuse varal kiirelt ponnistusi uute tegevusalade
juurutamiseks, et firmal oleks töökoormus ka siis, kui laevaremondis
ja -ehituses valitseb põud. Viie aastaga on suudetud Klaipeda
tehase käive mitmekordistada. Tuleval aastal kasvab see üle miljardi
krooni. Leedu tehase rentaablus on mühinal kasvanud, tõustes
tänavu esimest korda kõrgemaks kui Tallinna tehase oma.
Fjodor Berman on omalaadsete veidrustega ärimees. BLRT Grupi arvel seisis 2005. aasta lõpus jaotamata kasumina 1,9 miljardit krooni, Berman aga dividende endale määranud pole. Hoopis investeerib kontserni laienemisse nii horisontaalselt kui ka vertikaalselt, keskmiselt umbes 400 miljonit krooni aastas.
Juhina on Berman sirgjooneline. Enam kui kolme miljardi kroonise varade mahuga kontserni suuromanikuna oma rikkust üleliia ei eksponeeri. Kui välja arvata sportlik Land Roveri maastur, millega ta ringi sõidab.
Mängib aktiivselt tennist. Suitsetamist ei salli. Nii olevat lubanud ühe kolleegi pensionile saata, kui too suitsust ei loobu. Neile, kes suitsetamise maha jätavad, lubanud aga palgatõusu.
Berman käib iga päev Kakumäel kodus naise valmistatud lõunat söömas. On väga muhe jutukaaslane. Eesti keelt miskipärast ei räägi, küll aga saab sellest aru. Võib-olla on põhjus asjaolus, et tema kontorist Koplis leiab vaid üksikuid eestlasi.
Berman sündis 10. aprillil 1951. aastal Vinnitsa oblastis Ukrainas. Lõpetas Kaliningradi Tehnikainstituudi mehaanikainsenerina ning suunati 1974. aastal tööle Tallinna, Eesti Kalalaevaremondi Tootmiskoondisesse Estremrõbflot, hilisema nimetusega Balti Laevaremonditehas. Kõvasti karjääri tehes sai temast 1989. aastal ettevõtte peadirektor.
1996. aastal õnnestub Bermani firmal erastada laevaremonditehase vara vaid 30 miljoni krooni eest.
Tehase üleminek turumajandusele oli üks ladusamaid Eestis – ainuüksi erastamisaastal teeniti 380 miljoni kroonise käibe juures 70 miljonit krooni kasumit. Remonditi ronge, ent saadeti ka juba metallkonstruktsioone Rootsi ja Norrasse.
- Asutatakse 1912. aastal Venemaa mereväelaevade ehitamiseks. 1916 valmivad kolm liinilaeva. Tehasest saab alguse venelase Sergei Iljušini karjäär, keda tuntakse maailma ühe suurima transpordilennuki Il-86 ning reisilennuki Il-96 konstrueerinud büroo asutajana.
- Teise maailmasõja järel keskendub tehas sõjalaevade remondile, alates 1970ndatest kalalaevade remondile.
- 1990. aastast hakatakse remontima tankereid, kauba- ja reisilaevu. Algab moodsa kontserni ülesehitamine.
- 1996. aastal ettevõte erastatakse. 2000. aastal õnnestub läbi raskuste oma valdusse saada ka Tallinna Meretehas, mille vara hulka kuulub Baltimail unikaalne slipp ja elling.
- 1997. aastal valmivad esimesed laevad, piirivalvekaater Vapper ning hüdrograafialaev Nadežda.
- 1997. aastal lubab Berman ettevõtte kiiresti börsile viia. Plaani nurjab järgneva aasta krahh.
- 1998. aastal luuakse koos Saksa suurkompanii Messer Griesheimiga ühisfirma Elme Messer Gaas, mis toodab ja müüb tööstuslikke ja meditsiinilisi gaase. Firma varustab gaasiga Baltimaid, Ukrainat ja Kaliningradi oblastit Venemaal.
- 2001. aastal omandatakse Leedu laevaremondifirma Vakaru Laivu Remontas, kuhu investeeritakse kokku 700 miljonit krooni.
- 2003. aastal alustab tegevust tütarettevõte BLRT Marketex, mis toodab 90 protsenti maailma kalapargastest. Lisaks liikuvaid elektrijaamu jm konstruktsioone. Ettevõtte toodang läheb muu hulgas Tšiili, Jaapani, Indoneesia ja Pakistani turgudele.
- 2007. aastal ostab BLRT Soome laevaremonditehas Turku Repair Yard. Kontsernil on tütarfirmad Eestis, Leedus, Ukrainas, Venemaal ja Soomes. Kontserni tegevusraadius ulatub laevaehitusest ultraheli mõõtmise, autotranspordi, sadamateenuste ja värvide müügini. Laienemine jätkub, sest näiteks India turult kavatsetakse aktiivselt otsida parnterit, kellele vahendada Venemaa päritolu kummitooret. Kummiäri üks vedajaid on Fjodor Bermani poeg Mark Berman.
- Järgmine suurem uudis tuleb BLRT Grupil Vilniusest, kus suvel avatakse metallarmatuuride töötlemise tehas. Investeering 100 miljonit krooni.
Bermani äri kiire kasv
Kontserni BLRT Grupp konsolideeritud näitajad
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 prog- noos | 2008 prog- noos | |
Käive, mln kr | 1662 | 1815 | 2508 | 2812 | 3495,5 | 4050 | 4490 |
Kasum majandus- tegevustest, mln kr | 228,0 | 303,3 | 322,3 | 263,9 | 414,4 | 445,0 | 543,0 |
Inves- teeringud, mln kr | 271,0 | 476,5 | 415,5 | 276,3 | 272,7 | 550,0 | 400,0 |
Rentaablus | 13,7% | 16,7% | 12,9% | 9,4% | 11,9% | 11,0% | 12,1% |