Erinevalt 2001. aastal soetatud Klaipeda tehasest on Naantali tehas olnud pidevalt kasumis. Näiteks möödunud aastal teeniti kasumit 16 miljonit krooni. Seejuures pole saadud Soome riigilt mingeid toetusi, nagu makstakse näiteks laevafirmadele.

Miks siis nii edukat firmat müüa? Puroja ja Lehtonen viitavad oma hallipäisusele. Vanad mehed tahavad puhata. Ostuhuvilisi oli kuus firmat, välja valiti BLRT. Ilmselt mängis oma osa soomlaste pikaajaline tutvus Bermaniga. Esimest korda kohtusid Puroja ja Berman juba 20 aastat tagasi, kui esimene oli Turu tehase turundusjuht ning teine Tallinna tehase kommertsdirektor. “BLRT pakkumise eelis oli see, et neil on tehase ostuga võimalik seda äri laiahaardelisemalt teha,” märgib Puroja.

Erinevalt Tallinna ja Klaipeda tehastest ei tegele Turku Repair Yard millegi muuga peale laevaremondi, kasutades ligi 40 alltöövõtja teenuseid. BLRT Tallinna ja Klaipeda tehastes teevad enamiku alltöövõtust kontserni enda tütarfirmad. Ehk nagu ütleb Berman: “Soome tehas on seni raha ära andnud teistele firmadele. Nüüd saab kasutada ­BLRT Grupi tütarettevõtteid.”

Mitte alati pole Berman nii heas tujus olnud kui möödunud nädalal. Kümme aastat on mees Eestis kõvasti kella löönud seoses bürokraatlike raskustega Ukrainast ja Venemaalt oskustööliste riiki toomisel. Tallinnas katsetab BLRT hetkel üht brigaadi Rumeenia laevaehitajaid. Ukrainast ja Venemaalt on inimesi raske tuua. “Eestis on tööjõu küsimus politiseeritud, Leedus mitte,” viskab Berman kivi valitsuse kapsaaeda.

Kuigi BLRT on valitud korduvalt Eesti konkurentsivõimelisimaks tööstus­ettevõtteks ning Berman näiteks 2005. aastal EBSi poolt aasta ärimeheks, on ta ähvardanud Eestis tegevuse koomale tõmmata ja selle Klaipedasse kolida. Bermani tuju ei tõstnud ka kaks aastat tagasi toimunud vägikaikavedu toonase linnapea Tõnis Paltsiga, kellele ei meeldinud omavoliline varikatuse ehitus laevatehase kuivdokile.  

Laevaehitus kolib Klaipedasse
Berman ei salgagi laevaehituse kolimist Tallinnast Klaipedasse, 2001. aastal ostetud Vaikaru Laivu Gamykla (VLG) nimelisse tehasesse. Seal on võõrtööjõudu lihtsam kaasata ning tehas pakub paremaid võimalusi. BLRT on Leedus allkirjastanud juba ligi miljardi krooni eest laevaehituse projekte. Äsja sõlmiti Saksa firmaga 700 miljoni kroonine leping ligi saja meetri pikkuse tuulegeneraatorite paigaldamiseks ja teenindamiseks mõeldud laeva ehituseks.

Perspektiivis nähakse Klaipeda tehast ka Saaremaa Laevakompanii uute Hiiumaa liini parvlaevade ja Ahvenemaa praamide ehitajana. Tänavu investeerib BLRT esimest korda rohkem Leetu kui Eestisse.

Klaipedas on BLRT kuue aasta jooksul äratanud sisuliselt pankrotis laevatehase taas ellu. Ekspress nägi kohapeal ärksat siblimist  – dokid olid laevu täis ning tehase territooriumil peeti plaane uute biokütuse ja puistlasti terminalide rajamiseks. Stividorteenused moodustavad VLG käibest juba ligi neljandiku. Kaks aastat tagasi avati uhiuus metallilõikamise tsehh – investeering üle 100 miljoni krooni. BLRT Leedu tehasest, Läänemere kõige kiiremini areneva Klaipeda sadama keskmes, kujuneb omalaadne logistikakeskus. Seda tänu tehasesse suunduvale raudteeharule, mis erinevalt Tallinnast ei läbi tiheasulaid.

“Kõik laiali tassitud, palgad maksmata, tsehhid tühjad,” meenutab Berman 2001. aasta olukorda Klaipedas. Tehase juht leedulane Arnoldas Šileika ütleb otse, et 1990ndatel tehase erastanud Leedu, Ukraina ja Norra päritolu investorid olid oma valdused hüljanud. Uued omanikud alustasid Tallinna kogemuse varal kiirelt ponnistusi uute tegevusalade juurutamiseks, et firmal oleks töökoormus ka siis, kui laevaremondis ja -ehituses valitseb põud. Viie aastaga on suudetud Klaipeda tehase käive mitmekordistada. Tuleval aastal kasvab see üle miljardi krooni. Leedu tehase rentaablus on mühinal kasvanud, tõustes tänavu esimest korda kõrgemaks kui Tallinna tehase oma.

 

Fjodor Berman käib iga päev kodus lõunal
Fjodor Berman on omalaadsete veidrustega ärimees. BLRT Grupi arvel seisis 2005. aasta lõpus jaotamata kasumina 1,9 miljardit krooni, Berman aga dividende endale määranud pole. Hoopis investeerib kontserni laienemisse nii horisontaalselt kui ka vertikaalselt, keskmiselt umbes 400 miljonit krooni aastas.
Juhina on Berman sirgjooneline. Enam kui kolme miljardi kroonise varade mahuga kontserni suuromanikuna oma rikkust üleliia ei eksponeeri. Kui välja arvata sportlik Land Roveri maastur, millega ta ringi sõidab.
Mängib aktiivselt tennist. Suitsetamist ei salli. Nii olevat lubanud ühe kolleegi pensionile saata, kui too suitsust ei loobu. Neile, kes suitsetamise maha jätavad, lubanud aga palgatõusu.
Berman käib iga päev Kakumäel kodus naise valmistatud lõunat söömas. On väga muhe jutukaaslane. Eesti keelt miskipärast ei räägi, küll aga saab sellest aru. Võib-olla on põhjus asjaolus, et tema kontorist Koplis leiab vaid üksikuid eestlasi.  
Berman sündis 10. aprillil 1951. aastal Vinnitsa oblastis Ukrainas. Lõpetas Kaliningradi Tehnikainstituudi mehaanikainsenerina ning suunati 1974. aastal tööle Tallinna, Eesti Kalalaevaremondi Tootmiskoondisesse Estremrõbflot, hilisema nimetusega Balti Laevaremonditehas. Kõvasti karjääri tehes sai temast 1989. aastal ettevõtte peadirektor.
1996. aastal õnnestub Bermani firmal erastada laevaremonditehase vara vaid 30 miljoni krooni eest.
Tehase üleminek turumajandusele oli üks ladusamaid Eestis – ainuüksi erastamisaastal teeniti 380 miljoni kroonise käibe juures 70 miljonit krooni kasumit. Remonditi ronge, ent saadeti ka juba metallkonstruktsioone Rootsi ja Norrasse.
BLRT verstapostid
  • Asutatakse 1912. aastal Venemaa mereväelaevade ehitamiseks. 1916 valmivad kolm liinilaeva. Tehasest saab alguse venelase Sergei Iljušini karjäär, keda tuntakse maailma ühe suurima transpordilennuki Il-86 ning reisilennuki Il-96 konstrueerinud büroo asutajana.
  • Teise maailmasõja järel keskendub tehas sõjalaevade remondile, alates 1970ndatest kalalaevade remondile.
  • 1990. aastast hakatakse remontima tankereid, kauba- ja reisilaevu. Algab moodsa kontserni ülesehitamine.
  • 1996. aastal ettevõte erastatakse. 2000. aastal õnnestub läbi raskuste oma valdusse saada ka Tallinna Meretehas, mille vara hulka kuulub Baltimail unikaalne slipp ja elling.
  • 1997. aastal valmivad esimesed laevad, piirivalvekaater Vapper ning hüdrograafialaev Nadežda.
  • 1997. aastal lubab Berman ettevõtte kiiresti börsile viia. Plaani nurjab järgneva aasta krahh.
  • 1998. aastal luuakse koos Saksa suurkompanii Messer Griesheimiga ühisfirma Elme Messer Gaas, mis toodab ja müüb tööstuslikke ja meditsiinilisi gaase. Firma varustab gaasiga Baltimaid, Ukrainat ja Ka­liningradi oblastit Venemaal.
  • 2001. aastal omandatakse Leedu laevaremondifirma Vakaru Laivu Remontas, kuhu investeeritakse kokku 700 miljonit krooni.
  • 2003. aastal alustab tegevust tütarettevõte BLRT Marketex, mis toodab 90 protsenti maailma kalapargastest. Lisaks liikuvaid elektrijaamu jm konstruktsioone. Ettevõtte toodang läheb muu hulgas Tšiili, Jaapani, Indoneesia ja Pakistani turgudele.
  • 2007. aastal ostab BLRT Soome laevaremonditehas Turku Repair Yard. Kontsernil on tütarfirmad Eestis, Leedus, Ukrainas, Venemaal ja Soomes. Kontserni tegevusraadius ulatub laevaehitusest ultraheli mõõtmise, autotranspordi, sadamateenuste ja värvide müügini. Laienemine jätkub, sest näiteks India turult kavatsetakse aktiivselt otsida parnterit, kellele vahendada Venemaa päritolu kummitooret. Kummiäri üks vedajaid on Fjodor Bermani poeg Mark Berman.
  • Järgmine suurem uudis tuleb BLRT Grupil Vilniusest, kus suvel avatakse metallarmatuuride töötlemise tehas. Investeering 100 miljonit krooni.  

Bermani äri kiire kasv
Kontserni BLRT Grupp konsolideeritud näitajad

 2002 2003 2004 2005 2006 2007
prog-
noos 
2008 prog-
noos 
Käive, mln kr 1662 1815 250828123495,5 4050 4490
Kasum majandus-
­tegevustest, mln kr 
228,0 303,3 322,3 263,9 414,4 445,0 543,0 
Inves-
teeringud, mln kr 
271,0 476,5 415,5 276,3 272,7 550,0 400,0 
Rentaablus 13,7% 16,7% 12,9% 9,4% 11,9% 11,0% 12,1%