29.05.2008, 00:00
David Lynch: hambuni valguse relvis
Teleseriaali “Twin Peaks” ning filmide “Blue Velvet” ja “Mulholland Drive” režissöör David Lynch on kolmel korral kandideerinud Oscari auhinnale. Äsja ilmus temalt eesti keeles raamat “Suure kala jahil”. Eesti Ekspress kohtus ikoonmehega tema kodus Hollywoodis.
Režissöör David Lynchi maja asub Los Angelese mägises Hollywood
Hillsi piirkonnas, kus läbi mäeaheliku lookleb tontliku kuulsusega
pikk ja käänuline Mulholland Drive. Lynchi elamisest paistab
tänavale vaid garaažiuks ning mäkke viiv kitsas trepike. Trepp viib
lukustamata köögiukse juurde. Verandal on skulptuur –
väikse palli suurune karjuv pea on tõmmatud kolme pingul traadiga
puuri keskele rippuma. “Mis teil sooviks?” uurib rokibändi
transamehe moodi noormees läbi uksevõrgu.
Noormees
juhatab mu hämarasse elutoa moodi nurgakesse, mille põrandal on
“Twin Peaksi” punasest toast tuttav mustvalge vaip. Vaipa
ääristavad minidiivanid. Maja hämarusest ilmub meie ette Lynchi
sekretär, pikk blond Anna, elektrisärinaga T-särk seljas.
Järgnen talle mööda kitsaid trepikesi teise majja.
Möödume õitsvast puust ning piinamiskambri ootesaali
meenutavast suitsunurgast. Teiseski majas on hämar, eestoas kiiskab
kohvimasin. Meile tuleb vastu Lynchi abi Mindy, kes juhatab mu läbi
betoonseinte labürindi veelgi kõrgemale üles ning avab
ukse.
“Kas sa tulid Eestist?” küsib David Lynch
pika töölaua tagant naeratades. Astun valgusküllasesse tuppa,
mis meenutab esimese hooga isa töötuba Virtsus. Laual on tuhatoosid,
tööriistad, aurav kohv, akna taga tööka mehe hommikune
päike, toas on külm.
Lynch pakub istumiseks kas
kõva ja tavalist või pehmet ja imelikku tooli. Pehmel ja imelikul
toolil on vooder väljas. Valin kõva ja tavalise. Mindy lahkub.
Lynchil on nii aval pilk, et small talk sureb. “Mulle meeldis
Eestis,” ütleb Lynch. Ütlen, et mullegi meeldib seal väga,
aga Eesti on sünge riik. Kohmitsen diktofoni kallal. “Sünge oli
seal küll jah,” nõustub Lynch.
“Särav,
helge, õnnelik inimene,” ütleb Lynchi kohta tema “Blue
Velveti” staar Isabella Rossellini ühes intervjuus. “Lynchi
tugevus peitub tema võimes rõõmu tunda,” seisab
raamatus “Lynch on Lynch”. Ometi on tema filmid täis kannatusi
ja segadust, mille taustal terroriseerib võikalt üleloomulik oht.
Lynchi enimtuntud ekraaniime “Twin Peaksi” veetlus tõuseb
pinnale väga süngest allikast: müstilise väikelinnafilmi
keskmes on intsesti ja lapsetapmise lugu. Lynchi austajaile meeldib teda
võrrelda Dostojevski, Bergmani, Tarkovskiga. Lynch ise nimetab
oma eeskujudeks Fellinit, Hitchcocki ja Billy Wilderit.
Lynch
ei ole enam noor, keskealinegi mitte. Ometi helendab ta näol vanadusele
nii ebaiseloomulik lootus. Nii küsin: “Teie tegelased
kannatavad ebainimlikult – piinlevad, surevad, mõnel on hingki
suremas –, kuid keegi ei kibestu?” Lynch on öelnud, et oma
filmidest rääkimist peab ta võltsi möga ajamise
peeneks kunstiks. “Film peab suutma rääkida iseenda
eest,” ütleb ta raamatus “Suure kala jahil”.
“See, mida mina nimetan sünguseks, on maailma, inimloomuse ja
mu enda iseloomu mõistmine, mis seguneb kõik kokku
üheks suureks lögaks,” kommenteerib Lynch teda
inspireerivat elu varjus poolt.
Lynch on sündinud USA
loodeosas, Kanada piiri ääres, “Twin Peaksi”
laiuskraadil. “Õnnelik lapsepõlv,” kinnitab ta peagu
igas intervjuus. Samas on ta öelnud, et kodu on koht, kus asjad
lähevad valesti, ja just nimelt kodudes lähevad asjad valesti ka tema
filmides. Ütlen talle seda.
Lynch hakkab naerma, kuid ei
kommenteeri. Väidetavalt peavad ai
nult psühhopaadid oma lapsepõlve läbinisti õnnelikuks
ning “teavad”, mitte ei arva.
“Kurjusel on teie
filmides alati inimese nimi ja nägu?” küsin.
“Väga raske on, jah, inimesel hea olla, end selleks
sundida,” ütleb Lynch. “Vahel võib nädal aega hea
olla,” naerab ta, “aga ütleme nii: inimkäitumine
koosneb mõtlemisest, rääkimisest ja tegutsemisest.
Viisteist inimest tapnud mõrtsukas mõtles sellest,
rääkis sellest ja ka tappis.
Mõni teine
mõtleb tapmisest, räägib sellest, kuid ei tapa. Ja
mõni inimene ainult mõtleb, et tapaks kellegi ära. Need
on kõik halva käitumise eri astmed ning mitte mõtelda
on ka kõige raskem. See on võimalik ainult siis, kui see
tuleb loomulikult. Ning loomulik headus kasvab välja inimese seest,
kõige sügavamalt. Elu kujutab ju endast üht suurt
negatiivset pinget, kuid teised inimesed ei mõju enam nii
vastikult, kui headus hakkab seestpoolt väljapoole kasvama.
Ühel hetkel sa enam ei taha, et teised kannataksid, isegi siis, kui nad
on sinu vastu.”
Lynch elab Los Angeleses – linnas,
kus igaüks unistab sellest, et olla keegi teine. LA puhul võluvatki
Lynchi kõige enam see, et linn on unistusist tulvil: igaüks on
valmis iga kell kõik mängu panema ja oma õnne proovima. Seal
on kõigil kaks nime, kaks nägu ja kaks ametit: see, mis on, ja see,
mida ihaldatakse. Tõde on see, mida suudetakse tõe pähe
serveerida, ning hea luiskaja on oma vale kõige suurem uskuja. Nii
sünnibki unistuslik, illusoorne paralleelsus.
Selle keskele
paigutub ka Lynchi hittfilm “Mulholland Drive”, mida autor ise peab
armastuslooks. “Miks on nii, et üks hetk on kõik kaunis kahe
inimese vahel võimalik, ja siis on järsku vaikus?”
küsin.
“Kujuta ette meest, kes on armastust pilgeni
täis. Sellist armastust, mida on võimalik ammutada vaid iseenda
seest. Ja tema naine on temaga mingites asjades kogu aeg eriarvamusel. Aga mees
on armastust täis ning sellise mehe jaoks on naise näägutamine
nagu sääsepinin – tüütu, jah, ja naabridki
ütlevad, et issand, kuidas sa küll sellise naisega elada suudad, aga
mees suudab: temas on armastust nii palju, et ta suudab ükskõik
kellega toime tulla. Mõni teine pole armastust iseendas üles
leidnud ja kõik peab tulema teise inimese käest.
Teist
pole aga võimalik lõpuni kontrollida, õigupoolest pole
võimalik üldse kontrollida ja... Kus see edu siin saab olla? Ta ju
ise kutsub endale õnnetuse kaela.
Armastuse saladus on
selles, et see tuleb esmalt iseendas üles leida, siis suudad ka teise
inimese puhul palju enamaga leppida... Ja ma ei tea, kas sellest on aru saadud
või mitte, aga need, kes on armastuse iseendas leidnud, mõjuvad
kui filmistaarid, neil on sedasorti karisma, säde, külgetõmme,
mida teistel pole. See on nagu raha pangas!”
Lynch on
fanaatiline inimene. Täpselt sama usu ja veendumusega, mida nõudis
temalt tema esimese täispika filmi “Eraserhead”
tegemine, jutlustab kultusmees nüüd mediteerimise,
täpsemalt transtsendentaalse meditatsiooni hüvedest. Kui
fanatism võib olla veetlevgi, siis evangeelsel kihutusel võlu
puudub.
“See maailma muutmise töö on teid
nüüd sedavõrd haaranud, et filmitegemine on kõrvale
jäänud?”
“Mina ütlen ala
ti, et ega maailm tegelikult ei muutu. Muutub see, kuidas me maailma
näeme.
Paljud inimesed ütlevad mulle, et mõni film
on nende elu muutnud, kuid mina ütlen alati: tõeline muutus leiab
aset kõige sügavamal tasandil. Ma teen ju filme ikka veel
edasi.”
“Kas ringi reisimine ja meditatsiooni
propageerimine on suutnud asendada rõõmu filmitegemisest?”
“Ei, ma ei tunne reisimisest mitte mingisugust
rõõmu!” naerab Lynch. “Mitte mingisugust! Mulle ei
meeldi reisida, mulle meeldib kodus olla. Mulle ei meeldi inimeste ees
kõneleda. See pole kuigi lõbus, kuid pole hullu. Mul on sisemine
sund seda teha. Aga töö ideedega teeb mulle endiselt palju
rõõmu. Praegugi on mul puidutöökojas üks asi
pooleli, üks maal on pooleli, stuudios töötan ühe loo
kallal, dokk on pooleli, montaažis on veel paar asja käsil, nii et
väga palju projekte! Ja kui kino jaoks peaks jälle mõni hea
idee tekkima, siis lähen hoopis sellega kaasa.”
Assistent avab ukse. Intervjuuks eraldatud aeg on möödas. Lynch
ütleb, et meil on kõik korras, saadab Mindy minema ja võtab
veel ühe kohvi. Ta on kirglik suitsetaja. Minu juuresolekul kustutab ta
konid tuhatoosi, kuid neid vedeleb ka töötoa põrandal. Sama
tuliselt kui Lynch räägib võitmatuse ülikoolidest, on ta
varem kõnelenud kohvist, sõõrikutest, samblast, musta
värvi suitsust...
Küsin: “Kas inimesed
mõtlevad alati halvimat?” – “Mis mõttes?”
– “Valdav osa inimestest arvab, et olete hulluks
läinud.”
Lynch vastab hoolitseval
häälel: “Igaühe maailm on täpselt selline, nagu
ta ise on. Sina ütlesid, et minu filmid tegelevad nende ja nende
asjadega, aga teised seda ei näe, sest nemad näevad midagi muud.
Sellele, kes näeb maailma läbi tumerohelise mudase klaasi,
tundubki, et see kõik on üks skeem või sekt või usund
– halb asi, ühesõnaga. Pinnal on alati palju arvamusi,
kuid kõige all – ühtne väli. Mina näen selles
hiiglasuurt lootust.”
“Lääne
ühiskond piinleb skisofreenilise lõhestatuse käes.
Vananemine on vältimatu, kuid üha häbiväärsem
protsess. Nooruse säilitamine on võtmas üha sõgedamaid
vorme. Mis te arvate, kas vaimse arenguga kaasnev väärikus
võib olla suurem kui vananemisega kaasnev alandus vanadust
jälestavas ühiskonnas?”
“Ahah,
mõistan. Aju hakkab ju juba 16aastaselt kärbuma. Öeldakse
küll, et vanast peast on inimesed targemad ja kogenumad, kuid
tegelikult ei ole; mingi elutarkus elu elamisega muidugi tuleb, kuid
aju võib selleks ajaks juba üsna halvas olukorras olla.
Füüsiline aju. Ja kui inimese füüsiline aju ei
peegelda tema teadvust, kui inimese tõeline aru – tema
taip – ei ole kohal, pole välja arendatud –
mõistad? – jääb inimene vananedes
tõesti ainult väetimaks. Mina ütlen, et hangi oma
tõeline intelligentsus otseallikast ning ära jää lootma
sellele, et ehk püsib mõistus kaua korras. Usu mind –
teadvust teadlikult arendav inimene püsib lõpuni heas
vormis.”
Pakun, et sellega võiks lõpetada. Lynch
palub kõiki Eestis tervitada, kinnitab, et kõik läheb
hästi, juhatab mu allakorrusele ja kaob oma maja hämarusse. Helge,
lootusrikas inimene astub meie olemise kõige pimedama k
oridori suudmesse, hambuni valguse relvis. Kõik muu jääb selle
käigu ette maha.