Jõuluvana asemel kamandavad siin vitaalsed Eesti mehed, tunnustatud florist ja disainer Taivo Piller (39) ning ettevõtte direktor Mart Haber (31).

Nad müüvad igasugust sisekujundusega seotud kaupa kunstlilledest kuni jõuluehe­teni ning tegelevad ruumide kaunistamisega.

Jõulueelsed nädalad on Shishi äri kõrghooaeg.

Kuid märksõna "kõrghooaeg" võiks iseloomustada sisuliselt kogu firma viimaste aastate äritegevust. Mullu kasvas Shishi müügimaht 61 protsendi võrra, puhaskasum aga peaaegu kahekordistus.

Esimene oma pood ei avatud ­mitte Eestis, vaid Kasahstanis
Eriti tähelepanuväärseks muudab Haberi ja Pilleri äri nende globaalne haare. Tallinnast juhitava ettevõte tegutsemisväli ulatub Šveitsist Filipiinideni. Shishi teenis mullu koguni 59 protsenti müügitulust välismaalt.

Firma esindused asuvad Oslos, Moskvas, Peterburis, Kiievis, Riias, Vilniuses ja Almatõs. Nendes sõlmpunktides koordineeritakse Shishi toodete hulgimüüki ja disainitegevust. Seejuures ei käi äri ainult selle riigi siseselt, vaid üle terve Euroopa ja Aasia.

"Esimene Shishi kauplus avati paari aasta eest Almatõs Kasahstanis, samal sügisel Venemaal Stravopolis. Pooleteise nädala eest avati pood Ufaas ja veel möödunud nädalal Sotšis," loetleb Mart Haber Shishi toodete jaemüügiesindajaid.

Eestis firmal oma esinduskauplust veel ei ole, ent läbirääkimised käivad ning kavas on avada see tuleval sügisel.

Shishi esindamine käib frantsiisi põhimõttel ehk igaüks, kes saab Pilleri ja Haberiga kaubale, võib avada oma Shishi kaupluse.

Tulude struktuur erineb riigiti kõvasti. Kui näiteks Eestis on põhirõhk ruumikaunistamisteenusel, siis Norras toodete jae- ja hulgimüügil.

Äri Aasiaga on odav, kuid nõuab suuri koguseid
Müügipoolest veelgi põnevam on see, kust ja kuidas Shishi kaupa hangib.

Firma möödunud aasta jõulukollektsiooni esemeid tehti koguni 41 tehases, millest lõviosa asub Hiinas, mõned aga ka Indias, Filipiinidel ja Vietnamis.

Ka kogu Pilleri, Haberi ning kaasomanikust norralanna Linda Johnseni enda disainitud toodang valmistatakse Aasias, peamiselt Hiinas.

Shishi majandusaruanne märgib, et "üha suurema tähtsuse omandavad tooted Indiast, kus hetkel juba seitse erinevat tehast, kellega jätkuvalt arendatakse koostööd". Mullu alustas Shishi konteinerite saatmist otse Kaug-Idast esindajatele, et kärpida transpordi-, ümberlaadimis- ja laokulusid.

Eestis tootmine Haberi sõnul kõne alla ei tule: "Me oleme proovinud, aga hinnad lähevad nii lakke. Praegusel hetkel teeme siin klaasplastist erivorme põhiliselt Norra turu jaoks. Meie siinses "tehases" on kaks töötajat."

Aasias on tootmine märksa odavam. Aga seal peab tootma ka väga palju. "Paratamatult on minimaalsed ostukogused väga suured. Tänu sellele, et meil on palju esindajaid, suudame pakkuda ka nii palju erinevat kaupa," tõdeb Haber.

Ema nuttis, kui Mart oli SARSi ajal Hiinas
Shishi tootevalik on muljetavaldav. Tänavune jõulukollektsioon koosneb koguni 3500 eri esemest. Neist kõige popimat on nad müünud 4000-5000 tükki.

Piller ja Haber ütlevad, et nad naudivad Aasias äritegemist. Toodete kvaliteediga on nad üldjoontes rahul. Muidugi esineb probleeme, aga arvestama peab sealse suhtlemise kultuuriliste omapäradega. "Eesti inimesed on suhteliselt impulsiivsed ja kiired otsustajad. Aasias mõeldakse enne mitu korda, kui otsused vastu võetakse. Samas on sealne õhkkond rahulikum," räägib Piller, kes imetleb Aasia partnerite ülimat viisakust ning seda, et iga inimesega suhtlemiseks võetakse aega.

Mart Haber, keda nime järgi Aasias sageli naiseks peetakse, lisab, et seal ei öelda kunagi ei. "Nad ütlevad, et on "väga keeruline", mis tegelikult tähendab, et ei ole võimalik, unusta ära," naerab ta.

Nii Haber kui Piller käivad Aasias tooteid tellimas paar korda aastas.

Mart pidi Hiinas viibima isegi SARSi epideemia ajal. "See oli firma algusaeg, keegi ei julgenud sinna minna, mul ema nuttis kodus, põhimõtteliselt! Ja siis me käisime seal, maskid ees."

Muuseas, mehed on veendunud, et nende Aasia partnerid ei kasuta odavat lapstööjõudu.

"Selles äris peab olema piisavalt lapsemeelsust"
Piller ütleb, et Shishi on seni ise hakkama saanud ning nad kavatsevad ka edaspidi jõudumööda uusi poode ja esindusi avada.

"Me ei ole võtnud ühtki suurt pangalaenu, oleme püüdnud ise ära majandada ja oma rasva pealt kasvada. Eks nüüd on näha, et kõik need majandustarkused ja nipid ei pruugigi töötada nii hästi. Maailm võib vahepeal pahupidi pöörata," viitab Haber majanduskriisile. Nende äris langust veel tunda ei olevat.

"Ma kujutan ette, et kui tuleb mingi tüüpiline ärimees investoriks, keda huvitab ainult kasum..." ütleb Piller ja Haber jätkab samast: "Siis ühel hetkel on meil lilled ilma tolmukateta..."

"Täpselt-täpselt-täpselt!" pistab Piller elavalt vahele. "Igalt poolt, kus saab raha kokku hoida, seda ka tehakse. Aga siis kvaliteet ja üldväljanägemine kannatab nii selgelt, et ma ei tahaks sellise materjaliga töötada. See ei oleks enam  i l u s! Me teeme kindlasti oma äri emotsionaalsemalt ja võib-olla mitte nii loogiliselt kui tüüpilised ärimehed. Pigem me tegeleme lihtsalt asjaga, mis meile meeldib."

Seda on näha ka Pilleri ja Haberi olekust. Nad tunnevad end muinasjutulises esitlusruumis omaloodud esemete keskel selgelt hästi ning on nende üle uhked.

Haber ütleb, et kõrvaltvaatajale võib nende jõuluasjade müümise bisnis tunduda nalja­äri. "Ja ma ei peagi ennast üldse ärimeheks! Sellist äri tehes peab olema piisavalt lapsemeelt ja jõulud peavad meeldima. Meil on ju kogu aeg jõulud!"

Tuntud kunded

  • Shishi klientide hulgas on palju väga suuri ja tuntud ettevõtteid.
  • Näiteks Tartu Tasku kaubanduskeskusesse panid Shishi mehed üles kaheksa meetri kõrguse tuhandete mõmmidega kaunistatud kuuse.
  • Tallinna Chedi restorani ehtisid nad punaste, Rakvere Aqua spaa restorani aga kolmemeetriste lillade puudega.
  • Lisaks on Shishi aksessuaaridega kaunistatud Nordic Hotel Forum, Swissotel, Nordea pangakontorid, Olympic Casino uued kasiinod jne.

Särava kasvuga äri
Shishi majandustulemused, mln kr
aasta müügitulu puhaskasum
2004  30,1          1,5
2005  31,4          2,0
2006  48,6          9,0
2007  78,7          17,5

Eesti-Norra ühisfirma
Shishi omanikud
Linda Johnsen 25,14%
Taivo Piller 24,95%
Mart Haber 24,95%
Lilli Bendress 24,95%

Shishi loodi aastal 1998. Firmal on neli omanikku: kaks Eestist ja kaks Norrast. Norralannasid ja Pillerit tuntakse Shishi kodulehekülje väitel "kui Põhja-Euroopa parimaid ning trende loovaid floriste". Nad töötavad rahvusvaheliste kohtunikena, disaineritena ning õpetajatena nii Aasias kui ka Euroopas.