Eesti vajab plaani ajaks, kui naftatuled hakkavad kustuma
Mullu võttis Rootsi valitsus vastu
kõikehõlmava kava, mis muudab riigi aastaks 2020 naftast
sõltumatuks. Ka Eestil oleks vaja terviklikku energeetika arengukava,
sest riigi energiavajadused kasvavad ning aastaks 2016 peame keskkonda
saastavad vanad põlevkivijaamade energiaplokid Euroopa Liidu
nõudel kas renoveerima võis sulgema.
Ma arvan, et
Eesti on oma unikaalse põlevkiviressursi poolest erilises olukorras ning
selle kasutamine vajaks pikaajalist arengukava. Esimesed katsed
põlevkivist õli toota tehti juba Esimese maailmasõja ajal
ning hiljem tootsid sakslased sellest bensiini. Sõja ajal on
majanduslikult võimalik võtta kasutusse väga kalleid
kütuseallikaid.
Kütuseid toodeti [Eestis enne
Nõukogude okupatsiooni] väikestes kogustes. Seejärel
otsustasid Nõukogude võimud toota põlevkivist gaasi...
...ja selleks ehitasid gaasijuhtme Virumaalt Leningradi.
Jah, ent mõne aja pärast otsustati, et tuleks
ehitada põlevkivielektrijaamad. Need kerkisid 1950. aastate vaimus ja
väga suured.
1960. aastatel võeti suund nn loode
integreeritud energiasüsteemi suunas, kuhu peale Baltimaade pidid kuuluma
sellised Venemaa regiooni suured linnad nagu Leningrad ja Moskva. Süsteemi
juhtimiskeskus pidi tulema Riiga.
Võttes taustaks naftadebati
ja [Ameerika geofüüsiku Marion King] Hubberti naftatootmise
tipp-punkti teooria, tundub põlevkivikamakatest elektritootmine
kummaline. Elektri tootmiseks võib olla ka teisi viise. Ent maailmas,
kus naftavarud muutuvad üha napimaks, peaksime kasutama põlevkivi
hoopis transpordivahendite jaoks bensiini või diiselkütuse
tootmiseks.
Eesti Energia tegevus ja investeeringud Jordaanias on seotud
sealsest põlevkivist õli tootmisega, mitte aga elektrienergia
tootmisega.
Mis võiks olla Eesti
põlevkivielektrijaamade alternatiiv?
Põlevkivijaamu
võib kas rekonstrueerida või ka osaliselt otsida neile
alternatiivi. Peamine argument põlevkivielektrijaamade rekonstrueerimise
poolt on Eesti sõltumatu energiavarustus ehk riigi energeetiline
julgeolek. Nende jaamadeta peaks Eesti sõltuma mingist
importkütusest, kas gaasist või kivisöest. Või siis
importelektrist, näiteks Leedu tuumajaamast.
Energeetiliste
alternatiividena või täiendustena tasub kaaluda tuulegeneraatorite
püstitamist, mis on Eestile sobilik ning millega Eesti Energia ka tegeleb.
Ent mida teha siis, kui tuult ei ole? Energeetilise julgeoleku seisukohalt on
tuulikute kasutamise määral piir.
Mis on vist 30
protsenti kogu elektritootmisest?
Mis on umbes 30 protsenti. See
on väga hästi dokumenteeritud. Taani on selle määra juba
saavutanud.
Ning elektrienergiat on väga raske varuks
koguda.
Maailmas kasutatav kõige lihtsam viis on pumbata
tuulegeneraatorite elektrienergia abil vett hüdroelektrijaamade
paisudesse. Seda meetodit kasutades on energiakadu umbes 30–35 protsenti.
Meetod on kallis, ent seda kasutatakse üha rohkem siin-seal maailmas.
Baltimaad on pinnamoelt paraku üsna madalad ning
jättes kõrvale Läti Daugava, on meie hüdroenergeetiline
ressurss tagasihoidlik.
Jah, ja siin ei ole, nagu näiteks
Kesk-Aasias Kasahstanis või Tadžikistanis, hiiglaslikke reservuaare, mis
pärinevad veel Nõukogude ajast, kuhu on võimalik koguda
palju vett.
Tuuleenergia salvestamine oleks Eestis üsna kallis. Seda
on võimalik teha mõne tunni jagu – näiteks
akusüsteemi abil, mis hoiaks elektrikatkestuse korral arvuteid paar tundi t
öös. Ent on vähetõenäoline, et saate tuuleenergiat
salvestada ning loota vaid tuuleenergiale.
Samas on
mõistlik, kui tuuleenergiast huvitatud Eesti teadlased ja Eesti Energia
potentsiaalsed investorid teevad koostööd Saksa, Taani ja Hispaania,
võib-olla ka Briti ettevõtetega. Lähema neljakümne
aasta jooksul imporditakse nendest riikidest kogu uus tuuleenergia tehnoloogia.
Ma ei taha sellega öelda, et Eesti teadlased või ettevõtjad
ei ole võimelised arendustööks. Küsimus on efektiivsuses
– näiteks taanlased on asjaga ammu alustanud ning neil on olemas
laborid ja kogemus. See on lihtsalt majanduslikult mõttekam.
Erinevalt Põhjamaadest või Lätist puudub Eestis
märkimisväärne hüdroenergeetika.
Eestis ei ole
Norra fjorde ega mägesid. Ent üks arutamisväärne
alternatiiv on tuumaelektrijaama rajamine Eestisse.
Eesti on
näidanud üles huvi Leedu Ignalina uue tuumajaama ehituse
vastu.
Kui Eestisse ehitataks oma tuumajaam, oleks see
tõenäoliselt suhteliselt väike. Ent 400megavatine jaam ei ole
majanduslikult konkurentsivõimeline 12 000 megavatise jaamaga. Vaadates
samas neljakümne aasta kaugusele tulevikku, on aga isegi seda teemat raske
prognoosida.
Siin pean ütlema mõne sõna
tuumareaktorite ajaloost. Esimesed USA reaktorid olid läbinisti
sõjaväelised ja ülimalt kallid. Neid arendas laevastik
allveelaevade tarbeks. Nende kasutuskulud ühe megavati tootmiseks olid
niivõrd suured, et ükski eraettevõte ei oleks saanud seda
endale lubada.
1960. aastatel pingutas Ameerika valitsus
koostöös teadlaste ja eraettevõtetega selle nimel, et leida
fossiilkütustele odavaid majanduslikult mõttekaid
alternatiive. Tuumaenergia oli üks võimalus ning kui tuumajaamu
viimaks ehitama hakati, olid need suhteliselt väikesed,
100–300megavatise võimsusega. Tänapäeval kipume seda
unustama, sest tänapäevaste tuumajaamade energiaplokid on
1000megavatised või isegi võimsamad.
Nagu
näiteks Ignalina vana jaam?
Ignalina energiaplokkide
projekteeritud võimsus oli 1300 MW, mis tegi temast valmimise järel
maailma suurima tuumajaama.
Võimalik, et 25 aasta pärast
hakatakse taas ehitama 300megavatiseid tuumajaamu. Eesti oma tuumajaam pakuks
põlevkivienergeetikaga võrdselt energeetilist julgeolekut, ent
selle võimalik ehitamine vajaks avalikku debatti.
Soovitan
uurida Krško 650megavatise tuumajaama kogemust, see varustab elektriga
nii Sloveeniat kui Horvaatiat. Selle jaama ehitamine otsustati kommunistliku
režiimi poolt ilma demokraatia ja igasuguse debatita.
Hiljem
vaidlesid Sloveenia ja Horvaatia 1999–2003 selle üle, milline peaks
olema elektri hind ja mida teha tuumajaama jäätmetega ning kuidas
peaks jaama haldama.
Ma usun, et lähema 40 aasta jooksul ei
teki Eesti ja Leedu suhetes energiavallas probleeme, ent eestlastel oleks
kasulik minna Krško jaama kodulehele (www.nek.si/en) ja uurida, kuidas
näeb välja tuumajaama jagamine kahe või kolme väikese
riigi poolt.
Tuumajaama osas jääb kindlasti probleemiks
jäätmemajandus, mis peab vastama Euroopa Liidu standarditele ja
on seega kallis. See ei ole veel põhjus, et jaama mitte ehitada, ent
jäätmete teema vajab avalikku arutelu.
Kuna
jäätmed jäävad radioaktiivseks umbes 100 000 aastaks ehk
meie mõistes igaveseks, on neile sobiliku koha leidmine probleem. Mulle
tundub, et USAs, Kanadas või Austraalias on palju
tõenäolisem leida jäätmetele sobivaid talletu
skohti kui Leedu-suurusel maal. Mul ei ole siin selget vastust.
Nii või teisiti, põlevkivienergeetika osakaal tulevikus
ilmselt väheneb ning talle on vaja lisavõimsusi.
Kui
Nõukogude Liit lagunes ja järgnes majanduskriis, siis vähenes
elektrienergia tarbimine umbes 40% ja oli selge, et Eesti
põlevkivijaamade võimsusest umbes 300 megavatti pole tarvis.
1990. aastate algul tehti tollase tehnoloogia ja teadmiste alusel arvutusi ning
jõuti järeldusele, et Eesti põlevkivienergeetika saab
tollasel tasemel jätkuda umbes nelikümmend aastat.
Kui
võtame arvesse globaalse kliimamuutuse ning selle, kui palju
keskkonnakahju põlevkivikaevandamine ning selle põletamine
elektrijaamades võib tekitada, siis tundub, et Eesti
põlevkivitööstus läheb 40–50 aasta
möödudes pigem seda teed, et hakkab põlevkivi maa all
veeldama, nagu tehakse Kanadas või Wyomingis
(www.dailyreckoning.com/rpt/OilShale.html).
Ma ei ole selle
tehnoloogia ekspert, ent aja jooksul tuleb põlevkivi järele minna
üha sügavamale, mistõttu tasub uurida tehnoloogiaid, kuidas
temast õli juba maa all kätte saada.
Põlevkivi
põletamine elektri tootmiseks praeguses mahus ei ole aga ühel
hetkel enam tark tegu. Minu arusaama järgi oleks siin koostöös
Eesti teadlastega vaja korralikku uurimist.
Erineva majanduskasvu
puhul võivad käivituda erinevad stsenaariumid, ent kõige
tõenäolisem stsenaarium on selline, et 2000megavatine
põlevkivielektri tootmine väheneb pikas perspektiivis tasapisi
500megavatisele tasemele. Mis juhtub edasi, seda me ei tea. Võib-olla on
jätkusuutlik põlevkivienergeetika tootmisvõimsus 200
megavatti?
Kuidas on lugu päikese- ja
tuuleenergiaga?
Eestis ei suuda päikeseenergia
tuuleenergiaga muidugi võistelda. Võimalik, et tulevikus saab
seda kasutada suvekuudel vee soojendamiseks.
Tuuleenergia puhul ei
ole probleemiks kilovatt-tunni maksumus, probleemiks on võimalik
tuulevaikus.
Oletan ometi, et taastuvad energiaallikad muutuvad
lähema kümne aasta jooksul Euroopas gaasiga
konkurentsivõimeliseks ning seetõttu on tuuleenergeetika tulevik
Eestis väga lootustandev.
Juba praegu on Eesti Energia saanud
nii palju ettepanekuid uute tuuleparkide ehitamiseks, et nende kõigi
realiseerumist on raske uskuda. Ent kui neist ellu viiakse ka pooled, siis
suureneb Eesti elektritootmine oletatavasti umbes 350 megavati võrra.
Eeldan, et parkide asukoht on väga oluline ja te ei soovi tuulikut
keset Kuressaare kesklinna. Aga kui me ei ehita tuuleparke kõige
ilusamatele randadele, siis võib Eesti arvestada umbes 500megavatise
tuuleenergia potentsiaaliga.
Siis on meil veel
hakkepuit.
Eesti valitsusel tasuks koostada Eesti metsade
pikaajaline arengukava. Eraettevõtted armastavad metsi maha
lõigata ega soovi neid hooldada jätkusuutlikul moel. Meenutame
näiteks, mis on juhtunud Indoneesia või Brasiilia metsadega.
Õnneks pole Baltimaades sellised metsatüübid, mis
kasvaksid väga aeglaselt, nagu vihmametsad või tammemetsad.
Tuleb arvutada, milline on arengut tagav hakkepuidu tootmismaht.
Arengut tagava kava all pean silmas metsanduse kava nii umbes tuhande aasta
perspektiivis.
Mu oletus on, et Eesti metsade energeetiline
potentsiaal ei ületa 500megavatilist taset. Muidugi sõltub see
sellest, kuidas metsa raiuda. Kui koguda hoolikalt kokku kogu puidumass koos
oksade ja muuga, võite saadaoleva puidu hulka suurendada.
Oletan, et sooja ja elektri koostootmise jaamad jäävad tulevikus
heaks lah
enduseks Eesti väikelinnadele. Tallinna ja Tartu suurusega asulad vajavad
teistsuguseid lahendusi, sest mängu astuvad logistika ja puidumassi
transpordikulud.
Üks võimalus on veel elektrit
importida.
Jah, näiteks Soomest merekaabli kaudu. Ent
sellisel juhul impordite elektrit riigist, mis sõltub energeetiliselt
Venemaast ja oma naabritest, Norrast, Taanist ja Rootsist, et hoida
elektritootmise balanssi.
Kui näiteks Põhjamaid tabab
külm talv ja Norra veehoidlates on vähe vett, siis peate ostma
elektrit turuhinnaga. Kusjuures teie konkurendiks on Stockholm.
Kuidas
Põhjamaade turul elektrihind kõigub, võib iga huviline
vaadata Nord Pool Spoti kodulehelt (www.nordpool.com).
Kogu
teie juttu kokku võttes jääb mulje, et Eestit võivad
oodata energeetiliselt kitsad ajad ning meil oleks vaja laiahaardelist
arengukava, mille koostamises osaleks avalikkus.
Näen, et
valitsused kulutavad palju rohkem poliitilist energiat näiteks pensioni-
kui elektriküsimusele: kust tuleb elekter neljakümne aasta
pärast? See on väga haruldane, kui valitsus evib selles osas
pikaajalist plaani.
Mulle tundub, et poliitilistel erakondadel on
raske mõelda teistest teemadest pikaajalises perspektiivis. Kui aga
mõtleme näiteks autode arvu suurenemisele Riias viimase kümne
aasta jooksul ning joonistame graafikut sama tõusukõvera juures
edasi, saame aru, et see kasv on võimatu. 40 aasta pärast peame
tänasega võrreldes sõitma rohkem ratastega, trammiga
või kuidagi teisiti – aga me ei tee seda samal viisil nagu
täna.
Meil peab olema reaalne arusaam, mis hakkab juhtuma. Meil
on vaja rohkem tõsiseid uuringuid energeetika teemal. Kui
Põhjamaad ja Austria, võib-olla ka Šveits on kujunemas
liidriteks energia kokkuhoiu ja taastuvate energiaallikate vallas, siis Eesti
võib neilt õppida. Ent Eesti põlevkivivarud ja
põlevkivitööstus on unikaalsed ning siin ei saa te kopeerida
kellegi teise lahendusi.
Charles Zimmermann on tegutsenud aastaid majandusanalüütikuna energeetikavallas, olles keskendunud elektrihindadele, rahvusvahelisele elektrienergia kaubandusele ning elektrienergia ja gaasituru liberaliseerimisele Euraasias.
Ta on omandanud doktorikraadi majanduses Cornelli ülikoolis ning bakalaureusekraadi arhitektuuri ja linnaplaneerimise alal Browni ülikoolis.
Zimmermann on energeetikavaldkonnas osalenud eri projektides 27 riigis, sealhulgas Albaanias, Uus-Meremaal, Nepalis ja Saudi Araabias; peaaegu kõigis endistes NSVLi vabariikides, sealhulgas Kasahstanis, Kõrgõzstanis, Tadžikistanis ja Usbekistanis.
Baltimaades on ta kaasa löönud kolmes projektis.
1992–94 osales ta töörühmas, mis töötas välja Eesti, Läti ja Leedu vahelise elektrikaubanduse alused.
1998. aasta märtsist 1999. aasta veebruarini nõustas ta Läti valitsust ja nende energiaturu inspektsiooni hinnapoliitika ja seaduste teemal. Samuti nõustas ta Läti Erastamisagentuuri energiaturu erastamise küsimustes.
1999–2000 tegutses Zimmermann Leedus, nõustades sealset energiaturu kontrollorganit; teemaks jällegi elektri- ja gaasihinnad ning energiaturu restruktureerimine.