06.03.2009, 00:00
Eetiline mood Londoni moenädalal
Londoni moenädala 2009. aasta kevad-suve messiväljapanekut
külastades
jäi silma eetilise moe domineeriv tendents. Justkui tavapäraselt
pillav
ja ennastimetlev mood oleks korraga muutunud teadlikuks oma mõjust
keskkonnale ning ohvritele, mida ta tihtipeale nõuab.
Moes on
olla eetiline ja sotsiaalselt vastutav. Mitmed brändid olid
eetikaprobleemi erinevalt lahendanud, alustades retro, moe kui idee
taaskasutusest (sest mida muud mood ongi kui vanade trendide uuesti
avastamine), kangaste korduvkasutusest millegi uue loomiseks kuni
jääkainete ümbertöötluseni uute materjalide
tootmiseks. Märksõnadeks
olid keskkonnahoidlikkus, nn puhas südametunnistus, fair trade
(õiglane
kaubandus), sotsiaalne vastutus jne.
Korjasin kokku
meeldejäävamaid kilde:
Ebaeetiline
puuvill?
Messil
jagati raamatukesi, mis õpetasid eetilist ostlemist ning nagu vanal
kriisiajal, oma vanadest riietest uute meisterdamist. Keskkonnateadliku
moe jutlustajad keelitasid tarbijaid loobuma lühiajalisel kasutusel
baseeruvast imeodavast ebakvaliteetsest kiirmoest ning selle asemel
sukelduma second-hand’i kuhilatesse, meelitades eksklusiivsete
kasutatud disainerriiete butiikidega.
Üsna uskumatult
mõjus aga
puuvillavastane kampaania. Üldiselt on ju puuvilla puhul tegu
traditsioonilise mugava kangaga. EJF (keskkonnaõigluse fondi)
sõnul on
see siiski üsna ebaeetiline materjal: puuvilla väetatakse
mürgiste
pestitsiididega, mis põhjustavad tuhandetel puuvillakorjajatel
mürgitusi, sünnideformatsioone, krampe ja isegi surma. Lisaks sellele
on vähem arenenud puuvillakasvatusmaades korjajaiks peamiselt lapsed,
keda sunnitakse töötama ligi seitsekümmend tundi nädalas.
Fondi eesmärk
on tõsta annetuste kaudu avalikkuse teadlikkust puuvilla tegelikust
hinnast inim- ja keskkonnaressursside osas, pakkudes alternatiivina
fair trade’i orgaanilist puuvilla ning tõkestades ELis
lapstööjõu
toodetud kaupade müüki. Selle heaks on mõningad tuntud
moeloojad –
Christian Lacroix, Luella Bartley, Betty Jackson ja Katherine Hamnett –
disaininud orgaaniliste puuvillaste T-särkide kollektsiooni, mille
tulud lähevad organisatsiooni tegevuse toetuseks.
Mida
disainerid tegid?
Raging
Rose’i kotikollektsioon on valmistatud võimalikult paljudest
taaskasutatud materjalidest, tekstiili- ja naharibadest, meenutades
veidi karvast koera või hoopis taime.
Nahui Ollin
(hääldus:
nou-ui-o-liin) pakub Kesk-Ameerika iidsete asukate maajade paberi
voltimise tehnikat, kasutades kommipaberitest ja lamineeritud
ajakirjadest kotte, mis näevad üsnagi šikid välja. Eri
värvides ja
põnevate vormidega sobivad nad nii poeskäiguks kui ka punasel vaibal
promeneerimiseks.
Rani Jones propageerib kvaliteetset, kaua
kestvat ja aeglast moodi. Pannes tarbijale südamele sotsiaalset
vastutust, kasutab ta orgaanilisi ja nahale mõnusaid materjale:
puuvilla, meriino villa, bambuse ja nailoni segusid, lihatööstuse
kõrvalproduktina tekkinud lambanahka, mida on töödeldud vaid
looduslike
vahenditega. Ka ärilises tegevuses olevat tähtsal kohal eetilised
väärtused, nagu ausus, kvaliteet ja progress.
Põnevatest
materjalidest võis leida Gwendolyn Carrié naiselike vormidega
kalanahast kingi, mis olevat krokodillinaha mugandatud versioon ning
sellest väidetavalt vastupidavamgi.
Looduslähedane
võib olla
mitut moodi – Naturesque disainer Sabrina Dehoff Saksamaalt kasutab
selleks näiteks otse loodusest võetud fotoprinti oma lille- ja
rohuprintidega kleitidel.
Kampaania ühe osana lubab ta iga
ostetud „loo
dusep&
auml;ästja” ehteripatsi eest istutada ühe puu Nigeeriasse, et
taastada emakese maa produktiivsust.
Disainer
Nitin Bal Chauhani kevadsuvine kollektsioon on üles ehitatud musta ja
valge võimumängule. Tema kostüümide kanga valmistasid
Himaalaja Chamba
provintsi mägikülakestes elavad meistrid.
Loovat
taaskasutust
tutvustas Londoni Central St Martins College’i tudengite loodud
Chocolate Rain Design, inspireeritud lapsepõlvemälestustest ja
unenäolisusest. Nende sotsiaalse projekti idee on julgustada inimesi
oma mälestusi säilitama ning emotsionaalset väärtust
omavaid vanu asju
töödeldes neid ise mõneks uueks mälestuse objektiks
muutma.
Näiteks lapsepõlve lemmiköösärgist lõigatud
fragmenti
ruumikujunduslikul eesmärgil ära raamides või reisil korjatud
merekarpe
kaelaehteks köites.
Terra Plana eetilistel printsiipidel
põhinev
jalatsifirma võttis enda kanda sotsiaalse abistaja rolli. Nende üks
liin, Soul of Africa, pakub aafrika naiste käsitsi valmistatud
mokassiine. Selle projekti eesmärk on luua jätkusuutlik areng
KwaZulu-Natalis Durbani piirkonnas Lõuna-Aafrikas ja anda sellega
kohalikele naistele võimalus omandada uusi jalatsite valmistamise
oskusi, teenida raha ning taaselustada oma kogukonda.
Loomanaha
ebaeetilisusele tõi järgmises boksis lahenduse bränd Beyond
Skin,
eksklusiivne luksuslik jalatsibränd, mis pakub ajatuid kollektsioone.
Firma ei kasuta loomseid materjale ning hoolitseb oma töötajate
eetiliselt terve ja energiasäästliku töökeskkonna eest,
pooldades
kohalikku tootmist.
Kokkuvõttes õnnestus Londoni
moenädala messil tõestada, et keskkonnateadlik ei tähenda
automaatselt koledat või igavat disaini.
Keskkonnasäästlikkus
ja taaskasutus on in, nagu kinnitas Vivienne Westwoodki oma viimase
Gold Labeli kollektsiooniga, kritiseerides tekstiilijäänustest,
vanadest riietest ja plastist kokk pandud kollektsiooniga raiskamist ja
jääkide tootmist. Mida toob aga järgmine moenädal, selgub
juba õige pea.