Eksootilisel tuleriitusel Lilleoru keskuses pöörduti loodusjõudude poole
Pühapäeva varahommikul pisut enne kaheksat käib
Lilleoru keskuse köögis vilgas askeldamine. Idamaistes
pidupäevariietes naised keeravad kookospähklite ümber punast
paela, torgates sinna vahele lilleõisi ja viirukit. Suur paks
kõuts Näu vaatab toimetavaid inimesi laisalt pealt.
Keskuse
üks liige Küllike pakub mulle keskuse ravimtaimede peenardelt
korjatud teed – peaaegu pool seinatäit riiuleid on täidetud
erinevate teepurgikestega. Valin “Selge pea ja rõõmsa
südame” tee. Olemine on veel ju unine ja
südamerõõmu võib alati rohkem olla.
Jätan
joogi riiulile jahtuma ja enne riitusele minemist käin ära maja
ülakorrusel, kus rätsepaistes istuv teenistust korraldav Ivar paneb
mulle otsaette punase ja kollase kirju värviga täpi, sekka
mõni tera riisi. (Täpp peab aitama mõtteid kõrgemale
koondada, kollane värv sümboliseerib Jumala meesaspekti, punane
naisaspekti ja riis hinge.)
Asun kohe algaval tuleriitusel
ohverdamiseks kookospähklit lilledega ehtima.
Küllike
selgitab, et kookospähkel sümboliseerib inimest: “Selle peal on
tihedad egoismikiud, sees aga puhas õndsusemahl. Sümboolne ohvriand
puhastub läbi tule ja kannab ka palved kohale.”
Vaatan, et
laual on veel ka õunu ja banaane ja teisi puuvilju, ilmselt lähevad
ka need tulle.
Kollase (headuse, Krišna ja Višnu
sümbol) ja valge (puhas teadvus, Šiva) lillega kaunistatud puuvili
peos, kiirustame peaaegu viimastena metsamajakesse, mille keskel on suur
lõke sügavas samuti lilledega ehitud tuleasemes. Riitusel muide
pilti teha ei tohi.
Mul on paksud riided seljas, sest õues on
parajalt külm. Viimasel lõkkeaseme äärsel kohal
rätsepaiste sisse võtnud, surevad jalad kohe ära, sest paksud
püksid on jäigad. Vahetan asendit ja istun põlvili. Vaatan
uudishimulikult ringi: küünlad põlevad, pidulised
istuvad, värvilised täpid otsaees, vaikselt ja keskendunult tule
ümber ringis. Siin on nii noori kui vanu, naisi ja mehi. Tuleaseme taga on
kolm suurt pilti keskuse inimestele oluliste õpetajatega.
Riitust
toimetav Ivar räägib alustuseks, et Havan Holi on iidne
tuletseremoonia, millega tähistatakse inimese ja looduse ärkamist
talvisest pimedusest. Holil saab paluda tarkust, et hästi läheks, ja
tulle visatud ohvritega vabanetakse pahedest.
“Havanil ohverdatakse
tulele tänuks spetsiaalset teraviljade segu. See on nagu midagi, mida me
anname endast ära – tahame vabaneda. Esimest osa teen mina
üksinda, seda kutsutakse lingami pudžaks, teises osas ohverdatakse
üheskoos,” selgitab mees.
Tseremoonia algab.
Ivar loeb sanskriti- ja hindikeelseid palveid ja
hakkab suuri lilleõisi tuleaseme eri osadesse paigutama. Ta paneb
väiksesse savianumasse viirukit ja sinna peale söed, nii et
sealt hakkab tossu tulema. Seejärel valab ta mitmesuguseid aineid
lõkke kõrval olevale spetsiaalsele kivile ehk Šiva
sümbolile lingamile. Ja loeb samal ajal palveid – mantraid.
Algab ühine ohverdus.
Ivar loeb lühikese mantra. (Osa
mantraid kajastavad loovust, osa tarkust, osa kõrvaldavad takistusi.)
Teised ütlevad selle peale üheskoos kõva
häälega “Svaha” (see tähendab “see olgu nii,
ma ohverdan”) ja viskavad kõik oma ohvriannid tulle: kookosed,
teraviljad, õunad, lilled, ühel mehel puder.
Ja niimoodi kümneid kordi.
Tseremoonia on muutunud
tõeliselt pingestatuks, selle kiirenenud ja intens
iivsem rütm aitab sellele tõhusalt kaasa. Hinges on põnevus,
ärevus.
Kõikidel on silmad kinni ja mul kohe ka, sest suits
ajab silmad hirmsasti vett jooksma.
Püüan midagi soovida, sest
ette loetavatest mantratest ma aru ei saa. Mõtlen, et soovin tarkust ja
heasüdamlikkust.
Siis lõpeb ühisohverdus.
Algab
valguse ohverdamine, osalejad tõusevad püsti. Ühele alusele
pannakse põlema pisikesed küünlad, millega saab
kordamööda ohverdamas käia. Paarid käivad seda tegemas
kahekesi, neid on muide mitu.
Mõned riituselised
võtavad kätte eksootilised pasunad ja hakkavad nendega
kõvasti tuututama, keegi helistab kella. Riitus on muutunud veelgi
jõulisemaks.
Kuni valgus saab ohverdatud.
Lõpuks
saavad osalejad endale veel peopessa kollast ghiist ja mannapudrust tehtud
magustoitu, mis ära süüakse. Sellel on head pähklid sees,
ehkki üldmaitse on natuke võõras. Söön palli
ära ja olen õnnelik, et sain sel päeval esimese suutäie
süüa.
Veel mõned toimingud ja tseremoonia
lõpeb. Enamik osalenuid jääb aga veel kirtanile – laulma
sanskritikeelseid palvusi.
Olen liikunud ukse kõrvale istuma.
Vaatan laulvaid inimesi ja tunnen, et olen väsinud ning samas väga
tänulik, et mul on võimalik sellisest erilisest intiimsest
kogemusest osa saada.
Lilleoru keskus sai alguse 1992. aastal
Ingvar Villido joogatreeningutest.
Kõige olulisem keskuse tegevuse juures on koolituse pool. Väga populaarsed on suvised seminarid ja laagrid, kus tegeldakse näiteks inimese sisemise arengu või muutuse, loovuse arendamise ja looduslähedase ravi õppimisega.
Tallinnast paarkümmend kilomeetrit Tartu poole jääva Aruvalla külas asuva keskuse maid on 1993. aasta suvest saati ühenduse liikmed talgutel korrastanud, ehitanud sinna maju, kõrvalhooneid, sakraalehitisi, rajanud ravimtaimede aia ja põllulapid.
Lilleoru keskuses elab püsivalt 13 inimest, kellest enamik käib Tallinnas tööl. Pidevalt hoolitseb sealsete templite ja majade eest perenaine Iivi. Suurem osa rahvast külastab keskust nädalavahetusel (umbes 50 inimest, suvel on külastajaid sadades), sest siis toimub kogu aeg üritusi.
MTÜ Lilleoru liikmetest 9 tegelevad aktiivselt kriya jooga õpetamisega üle Eesti. Ent keskuses käib ka mitmeid arhitekte, ettevõtjaid, raamatupidajaid, õpetajaid, kunstnikke, kokkasid ja ehitajaid.
Sel kevadel alustavad keskuse kauaaegsemad liikmed Lilleoru talu juurde ökoküla loomist, kuhu plaanib elama minna samuti umbes 50 inimest. Siis soovitakse ka kohapeale luua rohkem töökohti.
Lilleorus on kavas välja arendada suurem koolituskeskus, mis keskendub inimese sisemisele areng-muutusele, joogale, loovusele ja looduslähedasele eluviisile.
Põhjamaades on umbes 50–60 sedalaadi ökoküla või keskust, ainuüksi Taanis on neid 20–30.
Eri traditsioonide õpetused Lilleorus hõlmavad praktilist kriya joogat, hinduismi, budismi, kristlust, dzog-chen’i, Haidakhandi Babadži, indiaani, tolteekide jm õpetusi.
Keskuses saavad üritustest ja laagritest osa võtta kõik huvilised.