18.04.2008, 00:00
Fiat – see ongi Itaalia
Just selline mulje jääb Fiati tehasemuuseumis, mida Eesti autoajakirjanikud Torino-visiidi käigus külastasid.
Suurte, moodsate ja kõrgtehnoloogiliste margimuuseumide taustal tundub
Centro Storico FIAT esimese hooga lausa kahvatu. Mitte millegagi silma paistev
maja Torino kesklinna lähistel Via Chiabrera 20, kümnete samasuguste
seas. Naaberhoones ehitati kunagi 19. sajandi lõpul Fabbrica Italiana
Automobili Torino esimesed autod. Eks omajagu mõjuta tagasihoidlikkust
ka see, et Torinos asub ka “päris” automuuseum (mis meie
sealoleku ajal küll remondi tõttu suletuna seisis). Centro Storico
külastamise eest raha ei küsita, ent sisse saab sinna ainult eelneval
kokkuleppel.
Kes Itaalia majandusega natukenegi kursis, see teab
– Fiat tegeleb kõigega. Seda on muuseumiski näha,
tehnikaajaloo huvilisele jätkub vaatamist mitmest vallast.
Kui
esimene korrus on pühendatud täielikult autodele, siis teisel
korrusel leidub eksponaate ka ronginduse, laevanduse ja lennunduse vallast.
Näiteks on seal väljas 24silindriline mootor, mis viis
Macchi-Castoldi vesilennuki kiiruseni 709 km/h. Mootori valmistaja oli
mõistagi Fiat.
Mootorist vaid mõne meetri kaugusel
seisab ovaalne laud. Selle taga kirjutati alla sajandi leping Fiati
ja NSV Liidu valitsuse vahel, mis nägi ette Volga autotehase
ehitamise ja VAZ-autode tootmise.
Põhiline on aga muidugi
autode väljapanek. Uuema aja Fiatidega tuttavale inimesele võivad
mitmed neist sõidukitest tunduda väga veidrad. Näiteks on Fiat
kunagi osalenud vormelautode võidusõitudel. Alles 30 aasta eest
toodeti GT-autosid ja luksuskupeesid. Vaatamisväärset jagub, sest
Fiat on üks väheseid autofirmasid, mille asutamisaasta algab
numbripaariga 18.