Hiiglaslikud tähed SEB-panga 23korruselise Tallinna peakontori küljes panid töömehed üles juba läinud aastal.

Eestiliku Ühispanga nime väljavahetamist rootsipärase SEB vastu vedas turundusjuht Karl Multer, kelle juhtimisel oli Ühispank äsja pälvinud alustavate ettevõtete stardipaketi kampaania eest aasta turundusteo tiitli.

Multer ütles Ekspressile, et brändi väljavahetamise protsess kestis kolm aastat. "Kui nime vahetama hakkasime, teadis SEB nime igast kümnest inimesest ainult üks," selgitas ta. "Praegu oleme aga punktis, kus seda nime teab juba 90 protsenti inimestest."

Rootslased pole otsustanud, millal nime vahetada
Reede õhtul "Aktuaalses kaameras" kiitis reklaamiärimees Marek Reinaas SEB tegevust ja lisas: "Ma arvan, et meil kindlasti seisab ees see, kus me näeme, mismoodi üks kahest, kas siis Hansapank muutub Swedbankiks või siis hoopistükkis Swedbank Hansapangaks."

AK märkis, et Hansapanga juhtkond on nimemuutuse väite ümber lükanud.

Tegelikult on Hansapanga nimevahetus juba ära otsustatud. Panga juhatuse esimees Erkki Raasuke rääkis veebruaris peetud pressilõunal, et poolteist aastat tagasi tegi emapanga juhtkond otsuse võtta kasutusele ühine kaubamärk Swedbank. "Brändi tuntus on äärmiselt tähtis, aga pikas perspektiivis on oluline, mida see institutsioon esindab, mitte see, kas ta algab A või B-ga."

Eestlastele tähendab see, et Hansapan­ga nimi kaob ära. Küsimus on, millal. Näiteks SEB-l kulus Ühispanga ülevõtmisest nime väljavahetamiseni üle seitsme aasta.

Raasuke selgitas sel nädalal Ekspressile, et Swedbanki nõukogu tegi juba 2005. aasta lõpul otsuse ühe brändi kasutamise kohta, "mis tähendab, et pikemas ajahorisondis hakkavad kõik grupi üksused tõesti töötama sama brändi all".

Otsuse kinnitas aktsionäride üldkoosolek aprillis 2006.

Kuid see polnud kõik. Raasuke lisas: "Sama otsuse raames tehti aga ka teine otsus, mis jättis brändi muutuse Baltikumis lahtiseks. Igal aastal hinnatakse seda uuesti ning otsus tehakse siis, kui aeg on küps."

Ka Swedbanki nõukogu esimees Carl Erik Stålberg teatas tol kevadel, et "meie plaan on hallata olemasolevaid brände vastutustundlikul viisil. Näiteks kui jutt käib Hansapangast, siis ma ei kujuta ette kiiret muutust."

Esimene üritus kukkus läbi
Reinaasa mõte laiendada Hansapanga nimi mere läänekaldale võib tunduda ootamatu, kuid on tegelikult läbitud etapp. See oli kõne all aastatel 2005-2006, kui rootslased otsisid endale uut brändi. Tolle ajani kandis emapank lohisevat nime FöreningsSparbanken (eesti keeles "Ühinenud Hoiukassad"), mis oli arusaadav rootslastele, kuid täiesti kõlbmatu välisturgudel, kuhu firma kangesti kipub.

Muu hulgas oli arutusel Hansapanga nime laiendamine kogu grupile, mis kõditas eestlaste eneseuhkust ja ärritas rootslaste oma. Kavale tõmbasid kriipsu peale juristid, kes teatasid, et Hansapanga nimi ei sobi Rootsis kasutamiseks, sest seda tarvitatakse juba finantssektoris (kindlustuses).

Uueks kaubamärgiks sai Swedbank, mida rootslased pruukisid välisturgudel juba 80. aastatest saadik. Baltimaade puhul kasutasid rootslased aga sama nippi nagu konkurendid, kes tegid esmalt Ühispangast SEB Ühispanga ja alles siis SEB Panga, ning lisasid ka Hansapanga nimele väikeste tähtedega kirja "Swedbank".

Hansapank uurib oma brändi väga suure hoolega (näiteks kui suur on pühendumus ehk kuidas paistab Hansapank välja võrreldes konkurentidega, milline on igapäevane läbisaamine klientidega, pankade tuntus, pankade regulaarne kasutamine ja põhipank, meeldivus, teenuste ja teeninduse kvaliteet, hinnakuvand jne).

Mullune uuring, mida juhtis praegu Lätis jaepanganduse eest vastutav ­Oksana Sivokobilska ning Eesti poolelt turundusjuht Tiiu Tälli, kinnitas taas, et Hansapanga brändi tuntus on kasvanud ja see on nii väärtuslik, et seda ei tasu välja vahetada.

Hansapank müüb lähiajal äri Venemaal
Hansapanga tütarfirma Venemaal ei tööta enam Hansapanga nime all. Sveedid vahetasid tema nime Swedbanki vastu välja mullu, kui tekkisid raskused sealse maksuametiga. Venemaa haru on veel Hansapanga oma, kuid ainult vormiliselt. Erkki Raasukese sõnul toimub Vene tütarpanga müük Swedbanki teisele allüksusele ajavahemikus aprillist juunini.

Sisuliselt tähendab see, et rootslased panid Hansapanga geograafilisele laienemisele käe ette - samamoodi nagu SEB piiras omal ajal Ühispanga tegutsemisruumi ainult Eestiga. See vaid süvendab arusaama, et eestlastel pole juba mitu aastat põhjust uhkust tunda rahvusliku panganduse üle. Kui just pole tahtmist rõõmustada BIGi üle - see on viimane Eesti meestele kuuluv pank. Rahvuslikud esipankurid on praegu Parvel Pruunsild ja Vahur Voll.

Hansapanga kaubamärk läbi aegade:

ESIMENE KAUBAMÄRK: Selle lõi disainer Argo Vaikla aastal 1991, kui panka vedasid legendaarsed asutajaliikmed eesotsas Hannes Tamjärvega. Tegemist oli stiliseeritud hansakogega, kuid rahvas kutsus märki torukübaraks.

TEINE KAUBAMÄRK: Logo ja värvid lõi aastal 1999 Norra firma Scandinavian Design Group. Uus märk pidi muutma halli ja rikaste panga imago rahvalikumaks. Laev sõidab läänetuule toel, mis sobis hästi rootslastele, kes olid äsja saanud Hansapanga suuromanikeks. Värvidena kaaluti ka rohelist ja kollast, kuid need langesid ära, sest kollast peeti tollal Ühispanga värviks.

KOLMAS, PRAEGUNE KAUBAMÄRK: Kasutusel sügisest 2006, kui rootslased ise võtsid kodumaal tarvitusele nime Swedbank. "Soovime senisest tugevamalt näidata seost Hansapanga ja Swedbanki vahel," teatas emapanga tegevjuht Jan Liden.

TULEVANE KAUBAMÄRK: Sügisel 2006 vahetas emafirma FöreningsSparbanken oma nime välja Swedbanki vastu, mida pank kasutas välisturgudel juba aastast 1983. Alternatiivse variandina kaaluti neljatähelist kombinatsiooni nimedest FöreningsSparbanken ja Hansapank.

Nagu kaks tilka vett:

Ühispanga nimevahetus

2001
Rootslased võtavad Ühispanga täielikult üle. "Brändide, niisamuti kui juhtkonna muutmine oleks vist küll rumal," ütleb SEB Balti-äri juht Mats Kjaer.

2005
Ühispank hakkab kasutama uut brändi SEB Ühispank. Pangajuht Mart Altvee teatab, et uus nimekuju peab rõhutama panga kuulumist Põhjamaade finantskontserni SEB Grupp.

2008
SEB Ühispank muutub SEB Pangaks.

Hansapanga nimevahetus

2005
Rootslased võtavad Hansapanga täielikult üle. Swedbanki tegevjuht Jan ­Liden kinnitab, et Swedbank ei kavatse muuta Hansapanga nime.

2006
Pank lisab logos Hansapanga nimele Swedbanki oma. "Viide Swedbankile näitab Hansapanga kuulumist suuremasse pangandusgruppi," selgitab Erkki Raasuke.

?
Hansapank muutub Swedbankiks.