Nagu tee külge liimitud
Spyderi jõuallikas on Rotaxi 990kuubine V2-mootor. Sama mootori leiab ka näiteks Aprilia superbike'ilt. Mootor on saanud spetsiaal­se tuuningu Spyderi tarvis, mis kokkuvõttes tähendab, et maksimaalvõimsuses on järele antud kasutajasõbralikkuse nimel. Samuti on kohandatud käigukast ning lisatud tagurpidikäik. Käigud käivad nagu mootorrattal ikka, esimene alla ja teised üles. Käike on viis pluss tagurpidikäik.

Et 106 hobujõudu ja 104 N·m veidi enam kui kolmesajakilost maanteeraketti kohe "kosmosesse" ei saadaks, on lisatud elektroonilised abimehed, veojõu- ja stabiilsuskontroll. Esimene neist aitab tagarattal maaga kontakti leida ja stabiilsuskontroll kaitseb ootamatu külglibisemise eest.

Tõsi ta on, et elektroonilised abimehed on Spyderil justkui robotpolitseinikud mõnest ulmefilmist. Lahti neist ei saa, s.t väljalülitamise võimalus puudub. Ja sekkuvad nad igal võimalikul ja võimatul hetkel. Kohalt äraminek rohke lahtise liivaga kaetud asfaltteel on vaevaline ettevõtmine, esimestel katsetel sureb mootor välja! Natuke targemana otsustan ise veojõukontrolli mängida ja võtan siduriga libistades hoo üles. Väljasuremise probleem ilmneb teravalt just juhtudel, kui on soov kehva pidamisega kohtades tsiviliseeritult paigalt võtta. Rohkem (loe tarbetult) gaasi andes jääb mootor käima ka pärast kontrollide omavolilist sekkumist.

Kui asfalt on puhas ja pidamine normaal­ne, paigalt saamisega enamasti probleemi ei ole.

Sarnaselt veojõukontrolliga hiilgab püüdlikkuse poolest stabiilsuskontroll. Ei mingit libisemist. Mis on mõnus. Lihtsalt sõidad, annad gaasi, kuidas tuju on, ja masin püsib teel kui liimitult.

Spyderi iste on kahe maailma, ATV ja mootorratta ühendus. Asend on sarnane sport-­touring-mootorrattaga, kaks ratast ees aga välistavad kallutamise ja palju muud tsiklisõidule iseloomulikku.

Praktiline riist 
Samas on Spyderiga sõitmine lihtne. Lihtsalt istud selga, paned käigu sisse ja sõidad. Esivedrustuse väljatöötamisele on kõvasti vaeva kulutatud, mis annab tunda sel moel, et tema tööd pole sama hästi kui üldse tunda. Mida kurvilisem tee, seda lõbusamaks läheb. Sarnaselt mootorrattaga sõitmisega, kui soov load tasku jätta, on soovitatav vahelduseks jälgida spidomeetrit. Asi pole küll nii hull kui mõne superbike'i sadulas, siiski tuleb mõõdukas kiiruseületamine lihtsalt.

Pidurid. Pidurdamine Spyderiga on motikamehele esialgu peavalu, sest esipidurilink juhtraual puudub. Nii esi- kui ka tagapidur jooksevad kokku jalgpiduri alla. Pidurdamisel tuleb abiks omakorda ABS. Pidurite võimsus on piisav, kuid mitte hiilgav. ABS toimib hästi puhtal asfaldil ja mitmel pidurduskatsel seiskub masin täiesti kontrollitavalt.

ABSil nagu muudelgi "abimeestel" väljalülitamisvõimalus puudub ja seega kulub kehva pidamisega teedel ettevaatus ära. ABS sekkub niivõrd otsustavalt, et pidurdusmaa muutub mootorrattaga harjunud kodanikule ootamatult pikaks.

Praktiline külg. Siin peitub Spyderi võlu. Korralik pakiruum, kaks kohta (juht ja kaasreisija), ökonoomne ja võimas jõuallikas viivad pärast väikest sõiduproovi mõtted kodust kaugemale. Jah, Spyder pole kiirustaja või postitöötaja masin, millega linnaliikluses ridade vahel seigelda.

Oma kolme rattaga nõuab ta sama palju ruumi kui väikeauto. Kuid samas - poe ette sõites pargid ära, vajutad käsipiduri peale ja lihtsalt jalutad oma toimetusi tegema. Tagasi tulles viskad ostud mugavalt mahukasse pakiruumi ning suundud edasi. Ei mingit uste avamist ja lukustamist.

Häirivaks muutus käiguvahetamine. Õnneks on tulevast aastast valikus poolautomaatne käiguvahetus, tänu millele langeb ära tüütu sidurdamine ja saab linnaliikluses rahulikult veereda.

Ei soovitaks Spyderit "hardcore" super­bike'i fännile, pigem on see tsiviliseeritud vahend, millega tunda rõõmu nädalavahetusest ja ilusast ilmast. Või mõne hea reisiidee elluviimiseks. Tallinn-Monaco, näiteks.

Can Am Spyder

  • Mootor: 998 cc, vedelikjahutus, 8 klappi, DOHC, V-twin
  • Elektrooniline mitme punkti sissepritse
  • Ülekanne: 28/79, rihmülekanne
  • Käigukast: manuaalne, mootorratta­stiilis jalaga käiguvahetus. 5 käiku pluss tagurpidikäik (saadaval ka poolautomaatne, juhtraualt juhitav käigukast SE5)
  • Pidurid/Ees: 260 mm ketas
  • Pidurid/Taga: 260 mm ketas
  • Amordid/Ees: Double A-Arm w/anti-roll bar; 144 mm
  • Amordid/Taga: kiige/monoamort; 145 mm
  • Rehvid/Ees: 165/65-R14
  • Rehvid/Taga: 225/50-R15

 

Mõõdud

  • Pikkus: 2,667 mm
  • Laius: 1,506 mm
  • Kõrgus: 1,146 mm
  • Istme kõrgus: 737 mm
  • Rataste vahe: 1,727 mm
  • Kõrgus maast: 114 mm
  • Tühimass: 316 kg
  • Hind: 279 000 krooni koos maksudega, garantii kaks aastat.