Hiina tsensorid keelasid Pärdi ja Tormise teosed
Pärdi “Kanon Pokajanen” on loodud vanaslaavikeelsele patukahetsuspalve tekstile 1997. aastal. See on Pärdi üks suuremaid a cappella kooriteoseid, mille loomisele pühendas autor üle kahe aasta, olles enne seda pikalt palveteksti süvenenud. Õigeusku astunud Pärt on tunnistanud, et Piibli patukahetsuspalve teksti avastamine avaldas talle tugevat muljet ning teos on talle väga oluline.
Tsensori meelest teeb heliteose Hiinale vastuvõetamatuks selle religioossus. Väited, et Mao-järgses Hiinas on religioonid ametlikult lubatud ning Hiinaski hulk kristlasi, ei veennud tolliametnikke. Väitlus Eesti esindajate ning Hiina võimude vahel kestis umbes kuus tundi. Eesti EXPO peakomissari Toomas Tiiveli pakutud selgituste peale vastati, et Eesti selgitusi ei vajata.
Kohtumisel Hiina tsensuuriga avanes Tiiveli silmadele pilt, kus umbes 150 tsensorit töötasid palehigis arvutite taga 190 riigi heliplaatide, kokaraamatute, loodusfotode ja riiklike reklaambuklettide kallal, et sealt ohtlikku kultuuriterrorismi avastada. Argumendid, et Pärt on kõikjal maailmas legaalne ning maailma esikümnesse kuuluv helilooja, ei kõigutanud Hiina ametivõime.
Tormise-Metsatölli plaadilt äratas Hiina tolliametnike valvsuse “Türgi sõja laul”. Tiiveli järelepärimise peale vastas tsensor, et ohtlikud on read “Traas, traas, tri kali! / Vatsat let lusilsja mina / olin soldat rädavoi, / lasksin püssist välja tina / türgi silmi, oi, oi, oi”. Tolliametniku sõnul solvab see salm türgi rahvast.
Tolliametis on mitu kuud kinni hoitud ka Erki-Sven Tüüri, Riho Sibula ja Ultima Thule loomingut. Nende kahjulik mõju hiinlaste vaimsele tervisele on alles selgitamisel. Nendega koos on tollis ka Väikeste Lõõtspillide Ühingu plaat.