Kui kõik läheb nii, nagu hipodroomi omanikud soovivad, on Tallinnas varsti juures uus üle 100 000 ruutmeetri kortereid ja üle 50 000 ruutmeetri kaubandus- ja äripinda sisaldav elu- ja ärirajoon ning 157 000 m² atraktiivset ühiskondlikku maad kaob ajalukku.

Põhjendused, mis arendaja maa muutmiseks äri- ja elamumaaks toob, on tähelepanuväärsed. “Valglinnastumise vähendamiseks on oluline kriitilise pilguga üle vaadata elamualade tihendamise võimalused linnakeskusele võimalikult lähemalolevates piirkondade,” leiab arendaja selle aasta 13. augustist pärinevas kirjas linnavalitsusele. Järgneb rida punkte, mis kirjeldavad, miks just see koht on hea elamuala loomiseks: linna lähedus, hea kättesaadavus, kõrval paiknevad mets ja rand, hästitoimiv ühistransport, olemasolev infrastruktuur, mida linnal pole vaja looma hakata, jne. Kuna ümberringi juba arendatakse elamuid (Kolde pst ääres, Seevaldi psühhoneuroloogiakliiniku alal), siis sobivat ka hipodroomile paremini elamisfunktsioon. Uus elamuala vajab loomulikult ka uusi kaubandus- ja äripindu, mis loovat ka uusi töökohti. Väidetavalt polevat siinsetel inimestel läheduses ka ühtki ostukeskust (kuigi Merimetsa Selver on umbes 400 meetri kaugusel, Kristiine keskus kilomeetri kaugusel).

Nagu põhjendustest järeldub, võiks valglinnastumise peatamiseks linnast välja viia kesklinna piiril olevad vaba aja, spordi- ja muud sotsiaalehitised ning neile kuulunud maa täita elamutega! Äkki peaks kolima ka Tallinna loomaaia, Kalevi staadioni ning Vabaõhumuuseumi linna taha? Kas tõesti vastab see Tallinna ametlikule linnaehitusvisioonile?

Tundub, et jah, sest tänaseks on Tallinna linnavalitsus oma nõusoleku detailplaneeringu algatamiseks andnud. Linnaarhitekt Endrik Mänd möönab, et teema on äärmiselt keeruline – ühest küljest oleks li nnal ju võimalik nõuda, et maa-ala üldplaneeringukohast kasutusotstarvet ei muudetaks, teisalt ei taga see maa-ala jätkuvat kasutust tänastes funktsioonides. Mänd lisab, et tema teada linnal hipo­droomi käigus hoidmiseks raha puudub. Paslik oleks meenutada, et kui hipodroomi selles kohas pidada ei õnnestu (üheks põhjenduseks kehvad sanitaartingimused ehk teisisõnu omanike endi tegemata töö), siis on veel tuhat muud ­võimalust, mida maa-alaga teha tohib. Vajaka on ­linnas nii haridus-, teadus-, tervishoiu-, kultuuri- kui ka spordihooneid.

Siiski ei saa eitada, et ühiskondlike hoonete ülalpidamine ja arendamine on raske. Isegi koolide võimlad on rohkem välja renditud kui kooliõpilaste kasutuses. Mitmed suuremad spordikompleksid on pööranud silmad kinnisvaraarenduse poole, et leida kompromisse, kuidas põhitegevuse rahastamiseks kasutuses olev maatükk paremini teenima panna. Nii on kinnisvaraarendus käima pandud Veskimetsa ratsabaasi territooriumil, mitmesuguste lahendusvariantide peale on mõeldud Kalevi keskstaadioni tulevikuvisioone luues.

Kindlasti oleks ka hipodroomil
võimalik leida kompromiss, mille puhul kinnisvarahundid söönud ja hobused terved oleks. Ümber traaviraja jääv maa on tänases situatsioonis kasutatud erakordselt ebaökonoomselt – madalad hõredalt paiknevad tallihooned ja nende vahele jäävad koplid võiks asendada kolme- kuni viiekorruselise hoonestusega, mis sisaldaks umbes 100 000 m² suletud brutopinda ning millest esimene korrus kuuluks hobustele ja sportlastele, ülemised aga büroodele, hotellidele, äridele ja elanikkonnale.

Kindlasti leidub inimesi, kellele vaade võidusõidurajale on atraktiivne lisaväärtus. Hoonesse oleks võimalik in­tegreerida mugavad tribüünid ja hipodroomi teenindamiseks vajalikud ruumid (kohvikud, restoranid jne). Raja keskele jääv roheala on võimalik kasutusele võtta koplitena. Kui vaadata, millistes tingimustes peetakse hobuseid näiteks Amsterdami kesklinnas, kus loomade kasutuses on vaid kinnine maneež, siis võib tõdeda, et Tallinnas on ruumi rohkem kui küll. Eriti kui ­arvestada, et treeninguid saab teha ka metsaradadel ja rannas.

Juba aastast 2002 planeeritakse hipo­droomi kõrvale ka suuremat ratsakeskuse maad. Koos looksid need asutused ­Stroomi metsale tugeva identiteedi. Siin võiks olla tänapäevane hobuspordi keskus tallide, treeningruumide ja huvispordi­võimalustega, läbi mere võiks kulgeda vankriekskursioonid ja ratsamatkarajad vabaõhumuuseumisse ja sealt edasigi, samuti võiks hoburakendid liikuda ­tulevasel rannapromenaadil kuni ­Piritani välja, talvel võiks linnalastele toimuda saanisõidud.

Hobusport, mis aina kogub populaarsust, võiks olla Tallinna magnetiks, mis tooks siia hobuturiste ning maailma­tasemel võistluspaare. Hobuseid peetakse linnades ikka inimeste pärast, ikka selleks, et keskkond oleks mitmekesisem ja atraktiivsem, et linnainimesel ei kaoks kontakt looduse ja loomadega.

Eestlastest ratsahobuste ning traavlite ­omanike hulk on viimaste aastatega kasvanud, aga nagu ütleb Ülo Kiis, Tallinna Hipodroomi kadumisega lõpeb ka Eesti traavisõit. Kui Tallinnas selle elushoidmisega hakkama ei saadud, siis kuskil põllu peal ei suudeta seda ammugi.

Linna tihendamiseks ja elamu­alade ja äripindade rajamiseks on kesklinna ümbruses sobivat ruumi küll ja küll, selle pärast ei pea kindlasti võidusõidumaad ohverdama! Seda enam, et uut hipodroomi täna Tallinna luua on praktiliselt võimatu.
  ;