Võiks isegi öelda, et Tšehhi-Saksa päritolu, sest sama Volkswageni kontserni unifitseeritud platvormile ehitatati kõigepealt Škoda Fabia ja mõni aeg hiljem ka Volkswagen Polo. Välimuselt on kõik kolm siiski väga erinevad. Ibiza disain toetub üsna kindlalt eelmisele põlvkonnale. Põhimotiivid: kõrge tõusev vööjoon, iseloomulik kolmeosaline radiaatorivõre, kitsad tagatuled. Seat peab kontsernisisese tööjaotuse kohaselt konkureerima Alfa Romeoga. Selle tarbeks meelitati mõne aasta eest üle endine Alfa peadisainer Walter da Silva, kuid autodisaini pikka tsüklit arvestades on tema mõju Ibiza väljanägemisele ilmselt üsna tühine. Kuigi jah, Alfa 156 (da Silva meistriteos) tagatulede sarnasus Ibiza omadega ei saa olla juhuslik.

Kabiini kujundus on Ibizal seevastu järsult erinev Fabia ja Polo asjalikkandilisest ehtsaksalikust stiilist. Kõik paistab mõnusalt ümar, voolav ja orgaaniline. Ent materjalide kvaliteedilt jääb Ibizal sõsaratele alla. Nähtavasti kulude kokkuhoiu eesmärgil. Kokku hoidma on aga ilmselt sundinud kerede kokkukeevitamiseks kasutusele võetud kallis lasertehnoloogia. Laseriga tehtud keevisõmblused on tugevad ja ka erakordselt ühtlased, Ibiza ukseraamil on see selgesti näha. Eeliseid on teisigi: tugevam kere tähendab vedrustuse täpsemat tööd, tõhusamat kaitset avarii korral ja vähem kriginaid-naginaid kabiinis.

Kuid koostekvaliteedi osas pole latti allapoole lastud. Pigem vastupidi, tähelepanu on jagunud ka neile detailidele, mis pidevalt sõitjate silma alla ei satu. Nii on näiteks pakiruum väga hoolikalt polsterdatud-kaetud. Tõsi, praktilisel kasutamisel tekitab probleeme hoopiski kõrge künnis ja raskeid või suuri asju on sinna äärmiselt ebamugav upitada.

Ibiza on väidetavalt esimene sõiduauto maailmas, mille mootorivaliku tipus (vähemalt esialgu) troonib diisel - 130hobujõuline 1.9TDI. Ent sõidumõnu pakub ohtralt ka 100hobujõuline TDI. Paigalstardis pole see just kõige erksam, kuid möödasõidud käivad äärmiselt lihtsalt. Kerge vajutus gaasipedaalile ja hetke pärast võtab seni peaaegu olematu mootorimürin kurjakuulutava kõla. Veel hetke pärast rakendub turbo ja auto otse hüppab edasi. Kui aga selgub, et vastutulev auto läheneb liiga kiiresti, võib paremat jalga veel pisut allapoole vajutada - auto on nõus veelgi kiirendama. Ja kõike seda võib teha viiendal käigul.

Libedaga näitab turbodiisel ka oma salakavalust. Rehvide pidamise piir jõuab lörtsisel teel üsna kiiresti kätte ja gaasijala "väristamine" võib turboviite tõttu ootamatuid elamusi pakkuda. Aeg-ajalt väristab mootor ka juhti - järsul kiirendamisel on diisli vibratsioon selgelt tunda nii gaasipedaali, käigukangi kui ka rooli kaudu.

Sain ära proovida ka praeguse Ibiza võimsaima bensiinimootori - 1.4 liitrise töömahu juures arendab see samuti 100 hobujõudu. Ent need hobused on hoopis teistsugused. Et neid tõsisele traavile ajada, tuleb hirmsat moodi piitsa anda. Ilmselt on see jõuallikas paremini sobiv Euroopa (eriti Saksamaa) kiirteedele, meie oludes peaks keskmise kasutaja vajadused ära ajama ka sama jõuallika 75hobujõuline variant. Hoopis vähenõudlikele on varuks ka 1,2liitrine kolmesilindriline. Kuid Polo kogemus näitab, et sedagi ei saa kuidagi "alamõõduliseks" pidada.

lmselt on vaid aja küsimus, millal jõuab Ibizale mõni Seatile traditsiooniline turboga bensiinimootor. Küsimus on pigem selles, kas see maiuspala tuleb 180-, 210- või isegi 225hobujõuline.

Valik laieneb ka teistpidi. Minu proovitud Ibizad olid mõlemad kolme uksega, aga juba on Eestis kohal ka esimesed viieukselised variandid. Tagumiste uste hind (5990 krooni) on üsna mõõdukas ja enamikus olukordades on selline auto mugavam kasutada. Ka Cordobat (ehk sedaankerega Ibizat) on juba näitustel presenteeritud.

Kolm õde

  Seat Ibiza 1.4 75 hj Volkswagen Polo 1.4 75 hj Škoda Fabia 1.4 68 hj**
 Mootor (cm3/hj/Nm) 1390/75/126 1390/75/126 1397/68/120
 Pikkus/teljevahe (mm) 3953/2460 3897/2460 3960/2426
 Uste arv 3 3 5
 Tühimass alates (kg) 1034 1018 1065
 Pakiruum (l) 267 250 260
 Kütusepaak (l) 45 45 45
 Keskmine kütusekulu (l/100 km) 6,4 6,4 6,9
 Tippkiirus (km/h) 174 172 162
 Aeg 0-100 km/h (s) 13,2 12,9 15,4
 Hind alates (kr) 165 990 159 900 148 300
 Keretüübid Luukpära 3/5 ust,
 sedaan*
 Luukpära 3/5 ust Luukpära 5 ust,
 sedaan,
 universaal
 Mootorivalik (variante/hj) 3B+3D/64-130 3B+3D/55-100 5B+1D/60-115

* pole veel müügil
** odavaim 1.4/75 hj mootoriga luukpära-Fabia maksab 180 900 krooni
Tabeli põhjal ei saa teha lõplikke järeldusi hindade kohta, sest varustus on markide kaupa erinev