Ivari Padar: 53,3 miljardi kroonine õnn on tulnud meie õuele
Valitsuse pressikonverentsil 11.10.2007.
Juhataja:
Aitäh! Ja nüüd siis suurtest euroraha summadest. Palun,
Tõnis Lukas.
Tõnis Lukas: Ma väikse sissejuhatuse tegin
juba, nii et palun,
rahandusminister.
Ivari Padar: Et õnn on tulnud
meie õuele!
Teisipäeva õhtul on allkirjastatud Euroopa Komisjonis ametlikult
need otsused,
mis lubavad meil perioodil 2007-2013 kasutada Eestis nn struktuurvahendeid ehk
siis raha väärtuses 53,3 miljardit krooni. Sellel rahal on Eesti
riigi poolne
kaasfinantseerimine suurusjärgus 10,5 miljardit krooni. Ja nagu me oleme
ka
varem rääkinud, on need vahendid kolme põhilise valdkonna
vahel jagatud.
Üks on inimressursi arendamise rakenduskava, kus vedavaks
ministeeriumiks on Haridus- ja teadusministeerium ja lugupeetud minister
räägib
hiljem sellest kindlasti rohkem. Siis on elukeskkonna arendamise rakenduskava,
kus vedavaks ministeeriumiks on Keskkonnaministeerium. Ja kolmandaks kavaks on
majanduskeskkonna arendamise rakenduskava, mille kokkupaneku eest vastutab
Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium. Rahandusministeeriumil oli siis
selline üleüldine koordineeriv roll. Ettevalmistustööd on
tehtud suurusjärgus
kaks aastat, üle kahe aasta isegi ja ma tänan kõiki kolleege,
kõiki asjaosalisi,
kes selle eeltööga meiega koostööd tegid.
Nüüd, mis saab edasi? Selleks,
et neid rakenduskavasid rakendada, on tarvilik vastu võtta enam kui sada
määrust. Nendest üks osa on juba ka vastu võetud, mis
puudutab eelkõige just
Rahandusministeeriumi poolt ehk siis neid määrusi, mis
horisontaaltasandilt ehk
siis kõike kolme ministeeriumit haaravad. Nende määruste
alusel kirjeldatakse
ära 80 meedet, mida hakatakse kasutama.
Omalt poolt
võin veel öelda, et
on planeeritud kõikidesse maakondadesse ka selline tutvustusreis
või info
vahetamise reis, kus erinevatest ministeeriumidest tippspetsialistid ka
maakondade tasandil seletavad neid võimalusi, mis on nende eurorahade
kasutamisega võimalik saavutada. Eraldi tuleb veel ütelda, et nn
maaelurahad,
rahad, mis on siis maaelu arengukava põhiselt Eestis rakendatavad, need
selle
tänaste otsuste alla ei kuulu. Enam kui 13 miljardit krooni, mille
rakendamise
eest vastutab Põllumajandusministeerium. Nüüd ma annaksin
heameelega
kolleegidele sõna. Ei ole olemas meil täna kolleeg
keskkonnaministrit, küll on
aga Keskkonnaministeeriumist vastav spetsialist härra Pirso siin olemas,
mis
puudutab keskkonna valdkonna. Nii et kolleegid, palun toetage mind.
Tõnis Lukas
Haridus ja teadus sai
sellest 53,3 miljardist 10,4
miljardit ja kõige suuremad rahad on tõesti regionaalfondist
investeeringuteks.
Tooksin võrdluseks just sellel taustal, et räägitakse, et ei
ole piisavalt välja
arendatud kompleks hariduses, teaduses, informatsiooni kutsehariduse ja
kõrghariduse arendamisest. Kutseharidusse, just infrastruktuuri ehk
hoonete
ehitamisse, nende sisustamisse läheb meetmena aastani 2013, kuid kasutada
neid
rahasid saab aastani 2015, 3,6 miljardit krooni. Sellest ERFi vahenditest tuleb
üle 2,6 miljardi krooni. Ja on olemas indikaatorid, mille järgi siis
me
kontrollime ja jälgime, et selle raha eest praegu olevad 31 munitsipaal-
ja
riigi õppeasutust saaks välja arendatud. Mil määral,
palju luuakse uusi
rahvusvahelisel tasemel heas korras õppekohti, palju ühiselamute
kohti, see kõik
on kaetud konkreetsete mõõdikutega.
Ja teine
väga suur pakett läheb
teaduse- ja arendustegevuse, kõrghariduse infrastruktuuri arendamiseks,
kokku
2,5 miljardit selle ajavahemiku jooksul. Nendest ERFi vahendeid 1,8 miljardit.
Tohutu raha, see on jagunenud kaheks, suurem osa sellest läheb teadusega
seotud,
teadusinstituutidesse, ka põhiliselt teadusega seotud
ülikoolidesse. Ja siis üks
osa sellest, 800 miljonit krooni on eraldatud meetmena, mis võib minna
sellistesse kõrghariduse õppeasutustesse, kes teadusasutustena ka
raha pärast
konkureerida ei suudaks. Nende hulgas on näiteks
rakenduskõrgkoolid.
Ja
teine osa, lisaks betoonile on Haridusministeeriumi valitsemisalas ajud. ESFi
vahenditest on siis inimressursi väljaarendamiseks, oi kui ilus
sõna, järgmised
suunad. Doktoriõppe edendamine, kõrghariduse ja teaduse
rahvusvahelistumine,
kohandumine teadmistepõhise majandusega, palju-palju niisuguseid
tegevusi. Ja
teaduse- ja arendustegevuse kõrghariduse jaoks sellest meetmest
läheb kokku ligi
2 miljardit krooni veel. Nii et kokku siis teaduse- ja arendustegevuse
kõrghariduse peale võime võtta 4,5 miljardit ja ma arvan,
et me teeme selle eest
väga suuri asju.
Ma ei räägi pikemalt ESFi vahendite
kasutamisest, siin
on palju olulisi tegevusi tööjõuturul inimeste
ettevalmistamiseks, aga ka
näiteks riigikeele oskuse parandamiseks. Me saadame vastava informatsiooni
kõigile laiali ja heameelega vastan ka detailsematele küsimustele.
Nii et kui
"õnn tuli õue peale" seda kujundit edasi arendada, siis
ma ei tea, kuidas
rahandusminister arvab, aga Haridusministeeriumi positsioonilt õnne ei
peitu
rahas, õnn peitub targas rahas ja me katsume seda ajudele suunatud raha
siis
targalt ja taibukalt ka kasutada.
Juhataja
Aitäh! Ja nüüd
Majandusministeeriumi rakenduskavast.
Juhan Parts
Kogu summa,
millest me räägime, on ca 21 miljardit. Targad onud on mõelnud
ta 5-6 aasta
peale. Mina arvan, et üks selline küsimus, mis on kindlasti valitsuse
ees ja
kindlasti Majandusministeerium tahab siin olla ka mõneti eestvedaja, et
kuna
raha teadupärast ajas odavneb, et raha kulutamisega ei tekiks sellist
meeleolu
või selle raha paigutamisega, investeerimisega, ei tekiks sellega
meeleolu, et
aega on küll. See on kindlasti probleem.
Teine nagu mure
või ütleme,
tunne, mis mul nagu selgroos on, on see, et jätkuks meile mõistust,
ennekõike
härra Ivari Padarile, et me bürokraatiaga üle ei pingutaks. Meil
on teatud
kogemused ju aastatest 2000 ja seal alguse poole, et me ikkagi
bürokraatiaga
käituksime niimoodi, et me seda liialt üle ei tee. Muidu asja
mõte võib ära
kaduda. Nüüd kuhu ja milleks me suures plaanis seda asja näeme?
Ma
jagaksin Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi võimalused neljaks.
Esiteks
kindlasti infrastruktuur. Võime julgelt öelda, et teede ehitus
läheb lahti. Nüüd
on küsimus, et mida ja kuhu täpselt ehitada. Ma võin arutleda,
kui teid huvitab,
aga need samad otsused, mis nüüd tuleb langetada ja see on
lähema kuu-kahe
küsimus, et millised saavad olema siis suuremad teede objektid, mida me
planeerime teha ennekõike nende Euroopa struktuurvahendite arvel. See
objektide
loetelu enam-vähem hakkab koonduma, aga kindlasti oleks meie soov, et me
suudame
ehitada mõttelise silla infrastruktuuri ja meie majanduse
konkurentsivõime
vahel. Umbes see on see, et lihtsalt kuhugi teed, et millel ei ole nagu seost,
et kas see transport läheb sujuvamaks, me tugevdame oma transiidisektori
võimalusi, kaubad liiguvad kiiremini, kus tõesti kaubad liiguvad
ja nii edasi.
Selline mõtteline seos nende objektide valikutel peaks olema.
Infrastruktuuri
all on kindlasti lennujaamad. Nendest on räägitud, aga kindlasti
sellised
lennujaamad, mis peaks olema lennunduse initsiaatorid, lennunduse arengu
initsiaatorid, neid tuleb edasi arendada. Nii Tallinna, aga tegelikult ka
mõningaid regionaal-lennujaamu, mis maapiirkondade või nende
piirkondade jaoks
tunduvad olevat konnasilmad.
Raudtee osas on ka mõningaid
mõtteid.
Ennekõike puudutaks seda Rail Balticat. Raudtee osas on jätkuvalt
minu
seisukoht, et raudtee tagasi ostmine ei tähenda seda, et raudtee ei peaks
suutma
iseendaga hakkama saada. Kui, siis pigem teeme me mõningaid
investeeringuid
selleks, et raudtee kui ühistranspordivahend oleks rohkem inimeste poolt
vastu
võetud ja armastatud. See on see transpordi investeeringute blokk, ca 10
miljardit.
Järgmine blokk on see, mis puudutab
ettevõtlust ja
ettevõtluse seost innovatsiooni arendustegevusega. Jah, kindlasti on
meil olemas
teatud kogemused eelmiste programmidega. Meie kindel soov oleks see, et kui
nende vahenditega, mille hulk on päris tore, kuskil ka 10 miljardit
ettevõtlus-teadusarendus, et meie hariduse ja teaduse potentsiaal ja
ärivaim
käiksid koos, nagu noored armunud. Mitte niimoodi, et ühest
auditooriumist teise
või ühest ruumist teise, et kuidagiviisi nad ei leia teineteist.
Kui me
vaatame täna neid probleeme, mida ettevõtjad kurdavad, et palgad
kasvavad ja
tootlikkus mitte, et mida siis siin selle rahadega teha annab? Mida annab teha
sellist, millega pangad ja ettevõtjad ise hakkama ei saa? Ja see on
üks
küsimusmärk. Ideid on olemas. Ennekõike puudutab see seda, et
kui palju ja
millisel moel me peaksime nö toetama ettevõtete investeeringuid
uutesse
tehnoloogiatesse. Me räägime siin põhiliselt ikkagi
traditsioonilistest
majandusharudest. Siin tuleb kindlasti piike murda igasuguste inimestega ja
huvigruppidega, aga meie soov oleks, et kui me selle uute tehnoloogiate
investeeringute programmi avame, siis me saame rääkida
tõepoolest ainult maailma
eesliini tehnoloogia investeeringuid, mitte et me vahetame ühte pinki
natukene
moodsama või uuema vastu. Investeeringute fookus peaks olema
tõepoolest uue
tugevama kvaliteediga.
Me loodame, et see trend, kus
ettevõtted hakkavad
oma tehnoloogiaid välja vahetama, on juba alanud. Kindlasti
väikeettevõtted.
Nende väikeettevõtete jaoks on mõned huvitavad ideed, et
kuidas ikkagi
väikeettevõtted saaksid tuua endale ajusid juurde. Tootlikkuse
eksperdid, neid
on läänes, kes vaatab kogu toodangut ja vaatab, kas saab
tootearendusega midagi
teha. Väikeettevõtjal on kindlasti raske sellist kulutust teha, et
võtta head ja
targemad inimesed, kas siis Eestist või meie käes on ju tegelikult
võimalus neid
igalt poolt endale siia sisse osta. Selline meede me loodame, et aitab meie
ettevõtluse konkurentsivõimet tõsta. Niipalju
võibolla sellisest ettevõtluse ja
innovatsiooni poolest. Eks kindlasti saab sellest siis, kui asi konkreetsete
otsusteni jõuab, rohkem rääkida.
Kolmas blokk on
e-riik. Võimalus on nii
avalikul sektoril kui ka erasektoril investeerida selleks, et meie e-riik edasi
areneks, ca miljard on mõeldud selleks. Me tahame investeerida suurtesse
ja uue
kvaliteediga projektidesse. Näiteks e-tervishoid ja e- õiguskaitse.
Eestis ei
tohi olla ühtegi kohta, kus ei ole võimalik heal tasemel internetis
olla jne,
jne. Me liigume siin samm-sammult. Me tahaks tilgutada sellist väetist
sellele
asjale, kuna maailmas asjad muutuvad niivõrd kiiresti, siis me kindlasti
liigume
siin aasta-kahe kaupa, et mitte kogu raha kohe ära investeerida. Aga
loodetavasti on abi.
Ja neljas ja kõige viimane, mis
tihtipeale nagu
Majandusministeeriumi puhul ära unustatakse, aga mina pean seda asja
väga
oluliseks, on see, mis puudutab ikkagi seda, kus meie inimesed elavad ja kuidas
on olukord sellega, et palju nad energiat säästavad. Kui me,
siiamaani on
riigieelarve ise natukene panustanud, et kortermajade elanikud, ühistud
saavad
oma majad teha energiasäästlikumaks, siis nüüd on meil
võimalik ka Euroopa
rahasid selleks investeerida. Ma loodan, et kortermajad, ükskõik,
kaua nad siis
meile jäävad, aga kindlasti energia säästu osas tuleb
korteriomanikke ja
ühistuid motiveerida. Kindlasti ei finantseeri me sajaprotsendiliselt
ühtegi
projekti. Vaid just nii palju, et ühistu suudaks kokku leppida, suudaks
raha
juurde võtta. Eesmärk oleks selles, et me lihtsalt ei kütaks
õhku ja majad oleks
soojapidavad ja muidu energiasäästlikud. Nii et sinna läheb ka
päris kenake
summa. Niipalju Majandusministeeriumist.
Juhataja
Aitäh! Ja kuna
täna keskkonnaministrit istungil ei olnud, siis põgusa
ülevaate
Keskkonnaministeeriumi teemadest annab rahandusminister.
Ivari Padar
Elukeskkonna arendamise rakenduskava, mis on
Keskkonnaministeerium vedamisel
olnud, selle maht on päris suur, see on 25,1 miljardit krooni. Ja sellest
otseselt keskkonna ja looduskaitse heaks läheb 11,2 miljardit krooni.
Kõige
mahukam osa siit on kindlasti veemajandus ja jäätmekäitlus ehk
siis
veemajandusse on konkreetselt 7 miljardit, koos jäätmekäitlusega
9,8 miljardit
krooni. Senist printsiipi, et "solk sees, vesi väljas“, muuta
kardinaalselt
printsiibiks "vesi sees, solk väljas". Nii et selle nimel
tehakse pingutusi.
Energiamajandust toetatakse 1,4 miljardi krooniga. Ja selle
elukeskkonna
arendamise rakenduskava all on ka toetused regionaalseks ja kohalikuks
arenguks,
6,1 miljardit krooni, mille abil rakendatakse kohalikke teenuseid,
infrastruktuuri, turismiobjekte jne. See on selline lühikene ülevaade
sellest
mahukast rakenduskavast.
Majandusministeerium: Eesti ;saab seitsme aasta jooksul 53 miljardit ;eurotoetusi |
Euroopa Komisjoni 9. oktoobri otsustega kinnitati ;lõplikult struktuuritoetuste jagamise põhimõtted ja toetusvaldkonnad, mis ;tähendab Eestile ligi 53,3 miljardi krooni suuruste toetuste avanemist. ; ”Komisjoni otsus märgib seda, et pikk ja hoolikas ;toetuste planeerimistöö on lõppenud ning algab vaat et raskemgi osa – toetuste ;õige ja tulemuslik kasutamine,” ütles rahandusminister Ivari Padar. ; Struktuuritoetused suunatakse aastatel 2007-2013 ;projektidesse läbi kolme valdkondliku kava – majanduskeskkonna, elukeskkonna ja ;inimressursi arendamise. Tänaseks on Euroopa Komisjon kinnitanud need kõik kolm ;rakenduskava. Kokku on aastatel 2007-2013 Eestil võimalik kasutada ;53,3 miljardi krooni ulatuses Euroopa Regionaalarengu Fondi, Euroopa ;Sotsiaalfondi ja Ühtekuuluvusfondi toetusi. Seda on aastas üle kahe korra rohkem ;kui senisel rahastamisperioodil aastatel 2004-2006. Lisaks panustab Eesti ;kaasfinantseerimisena üle 10 miljardi krooni, mis tuleb kokku riigieelarvest, ;kohalikelt omavalitsustelt ja erasektorist. ”Kuigi meil on võimalik ;kasutada varasemast oluliselt rohkem raha, ei ole seda kunagi piisavalt kõige ja ;kõigi jaoks. Seetõttu oleme planeerimise käigus kõikide asjaosalistega koos ;hoolega kaalunud, millistesse valdkondadesse toetus suunata. Nüüd tuleb osata ;teha ka õigeid rahastamisotsuseid, millised on need parimad ja Eesti arengut ;edasiviivamad projektid,” lisas minister. Võrreldes 2004-2006 perioodiga, kasvavad järgmise ;seitsme aasta jooksul enam toetused infoühiskonna arendamiseks, ettevõtluse ja ;innovatsiooni ning teadus- ja arendustegevuste jaoks. Kokku on järgmise seitsme ;aasta jooksul plaanis avada 83 kitsamat toetusvaldkonda ehk meedet, millest ligi ;20 on plaanis avamiseks ette valmistada juba sellel aastal. ; Struktuuritoetuste kasutamisel Eestis on kolm peamist ;strateegilist eesmärki: kasvatada majanduse konkurentsivõimet, sotsiaalset ;sidusust ja säästvat keskkonnakasutust. Lisainfo struktuuritoetuste elluviimise kohta: www.struktuurifondid.ee ning ;rakenduskavade ning planeerimisprotsessi kohta: www.fin.ee/sf2007. Lisaks taustainfo ;struktuuritoetuste planeerimisest ja rakenduskavadest: http://www.struktuurifondid.ee/public/ taustamaterjal_struktuuritoetused.doc |