10.05.2007, 00:00
Jan Brett
Enamik kunstnikke on lapsest saadik usinasti joonistanud. Paljud on juba varakult unistanud ka kunstniku elukutsest, konkreetsus tuleb siiski tavaliselt alles 20ndates. Jan Brett, üks Ameerika armastatumaid lastekirjanikke ja illustraatoreid, teadis aga juba kuueaastaselt, et temast peab saama lasteraamatute illustraator. See on olnud tema elu mõte ja suurim rõõm ning iial pole ta tahtnud – ega osanudki – tegelda millegi muuga, kirjeldab Viive Noor.
Televiisorivaatamise asemel joonistas ta lapsena pilte. Telerit pole kunstniku
perekonnas ka praegu, sest sellele kuluv aeg on Jan Bretti meelest
mõttetult raisatud. Elu on lühike ja teha tahaks nii palju.
Kunstnik unistab teisest elust, et võiks luua üha uusi ja uusi
raamatuid. Optimism on aidanud üle saada rasketest aegadest. Kui saata
endast välja häid mõtteid ja häid tegusid, tulevad need
ringiga tagasi, on kunstnik kindel.
Jan Brett sündis 1.
detsembril 1949. aastal Hinghamis, Massachusettsis. Kõigepealt
õppis ta Colby Junior College’is 1968–69, seejärel
Bostoni Muuseumi Kaunite Kunstide koolis aastal 1970. Ta elab endiselt
Massachusettsi osariigis, nüüd küll mereäärse
Norwelli linna ajaloolises lõunakalda piirkonnas. Abikaasa
töötab Bostoni sümfooniaorkestri juures, peres on kasvanud
üles kolm last. Reisimine kuulub elu juurde ja seda naudivad kõik.
Samuti annab see võimaluse koguda materjali ja ideid uute raamatute
jaoks. Suved veedetakse enamasti mägedes.
Kunstniku
tööpäevad on pikad. Hommikul läheb ta oma ateljeesse ja ei
tõuse pea kunagi laua tagant enne keskööd. Nii on ta
töötanud terve elu. Jan Brett võrdleb illustreerimist tennise
või klaverimänguga: mida rohkem harjutad, seda parem on ka
tulemus.
Jan Brett on illustreerinud palju raamatuid, sealhulgas ka
ise mitmeid raamatuid kirjutanud, samuti adapteerinud ja illustreerinud
muinasjutte. Esimene päris oma raamat ilmus aastal 1981 (“Fritz and
the Beautiful Horses”). Kunstniku oma sõnade järgi ei otsi ta
ideid uutele raamatutele, vaid need tulevad ise ta juurde, kui aeg
küps.
Tema raamatud ei sünni kergelt. Kirjutamine
võtab oma aja, aga suurem osa ajast kulub siiski piltidele. Ühte
raamatut illustreerib Jan Brett terve aasta. Ja selge see, et siin ei
räägi me mitte kaheksatunnistest tööpäevadest kahe
puhkepäevaga nädalas...
Ainus aeg, mil kunstnik
füüsiliselt oma uute raamatutega ei tööta, on reisidele
kuluv aeg. Kuigi just niimoodi kogub ta materjali ja mõtteid oma uute
raamatute tarvis. Eks seda tea ju kõik loojad, et kunstnik on kunstnik
24 tundi ööpäevas, 7 päeva nädalas...
Jan
Bretti stiil on väga täpne ja detailirikas. Enne päriselt
raamatu kallale asumist kogub ta pikalt materjali ja töötab palju
raamatukogudes. Rahvuslike muinasjuttude illustreerimisele eelneb enamasti ka
vastava maa külastus ning põhjalik tutvumine kohaliku etnograafia
ja folklooriga. Seetõttu võib tema raamatuid ka väga edukalt
kasutada õppematerjalina eri kultuuride tutvustamisel. Nii on kunstnik
käinud Norras, Ukrainas, Hiinas... Pildistanud, visandanud,
küsitlenud.
Jan Brett töötab vesivärvidega,
kasutades ülipeent pintslit. Tema enda sõnul töötab ta
“seni, kuni hakkab kuulma hääli, haistma lõhnu, tundma
loomakarvade siidist puudutust”. Pea kõigis tema raamatutes on
kujutatud loodust ja loomi. Neid armastab ta lapsest saadik väga ning
terve elu on tema kõrval pereliikmetena olnud linnud ja loomad. Kunstnik
peab paarikümmet kana, mitut parti ja koduse loomaaia ehteks on kodustatud
siil Buffy. Kanad, siilid ja hobused ongi tema lemmikud. Neid armastab ta
kõige enam kujutada ka oma raamatutes.
Jan Bretti loomad on
realistlikud ja tõetruud, väga osava käega
joonistatud-maalitud. Samas on nad kõik ka isikupärased ja
mõnusalt stiliseeritud. Kõige kauem on aega võtnud Noa
laeva illustreerimine. Võib arvata! Oli ju seal vaja kujutada ligi 400
looma.
Paljudes raamatutes on kunstnik kujutanud
talve. See ongi tema lemmikaastaaeg. Ikka veel jaksab ta imestada ja imetleda,
kuidas langev lumi muudab tuttava ja igapäevase taga-aia
muinasjutumaaks.
Nii nagu meie kõigi sõrmejäljed
on erinevad, on erinev ka meie looming. Kõik see, mis tuleb meie
sisemusest, on ainult meile ainuomane. Lõpetada tahaksin vaba
tõlkega kunstniku soovitusest. Ärge vaadake nii palju telerit!
Parem looge midagi, sest see annab erilise ja õnneliku tunde. Ärge
olge kadedad saatma maailma oma nägemust, kingitust oma loomingu kujul!