22.03.2007, 00:00
Kaarel seitsmes pildis
NO99 tegevjuhiks sai märtsi keskel Kaarel Oja (21), kes on ühtlasi teatri noorim töötaja.
Perekondlikust taustast
Valgus süttib väikeses
tolmuses saalis, mis kujutab endast provintsilehe toimetust.
Lehevirnade ja kappide keskel oleva laua taha on kogunenud teemakoosolekut
pidama trobikond ajakirjanikke. Nad köhivad, nuuskavad,
lappavad lehti ja kummutavad suuri kohvikruuse, olles algul
väga staatilised, kuid muutudes oma žestides aina toimekamaks ja
toimekamaks. On näha, et toimub vestlus, koguni vaidlus, ent esialgu
pole kuulda ühtki häält. Siis, umbes minuti
pärast, muutub
ühtäkki kuuldavaks keskustelu, otsekui oleks kellegi
käsi eemaldanud nähtamatu helikindla eesriide.
Ajakirjanik
nr 1: “Mina olen Kaarel Oja poolt. Uus nägu! Võimsad vanemad
– Rein ja Reet Oja! Näitlejate dünastia teine
põlvkond!”
Ajakirjanik nr 2: “Ja vanaisa on Rein
Ristlaan! Huvitav perekond!”
Ajakirjanik nr 3: “See on
väga huvitav point – Ristlaane lapselaps juhib teatrit. Et kas
lunastab vanaisa süü?”
Ajakirjanik nr 4 (mokaotsast):
“Kaarel on Tõnu Oja poeg. Rein Oja on ta onu.”
Ajakirjanik nr 3: “Aga siis on Ristlaan endiselt vanaisa
või?”
Ajakirjanik nr 4: “No kuidas on, kui Reet on
Reinu tütar!”
Ajakirjanik nr 2 (resigneerunult): “Jah,
kahjuks või õnneks pole Kaarel Ristlaane veresugulane.”
Iseloomust ja juhivõimetest
Uus
kaader: NO99 peakunstnik Ene-Liis Semper seisab võimukas
poosis endise Vanalinnastuudio maja fuajees ja annab telefoni teel intervjuud
Ajakirjanik nr
5-le, kellele on tehtud ülesandeks Kaarel Ojast
kirjutada. Nr 5 esitab küsimusi, millistest üks on mõttetum
kui teine, kuid neid pole kuulda – õnneks.
Ene-Liis
Semper: “Kallis inimene, Kaarel on siin olnud ainult n ä d a
l aega! Ma ei saa öelda, milline on tema kui juhi k
ä e k i r i, sest selleks peaksin ma temaga ikka mitu aega koos
töötama, et ma oskaks midagi öelda tema k ä e k i r j
a kohta! Oota, ma annan Tiit Ojasoole!”
Samba tagant
ilmub otsekohe nähtavale teatridirektor Tiit Ojasoo ja
võtab telefoni. “Siiamaani on meil majandus- ja jooksvate
küsimustega tegelnud Indrek Saar, aga nüüd teatavasti
suundus ta poliitikaradadele ja mina kutsusin Kaarli Indreku asemele
tõepoolest. (Paus) Miks? Ta on ju juba paar aastat vedanud Eesti
Teatrifestivali koos Margus Kasterpaluga, algul selle meedia- ja hiljem ka
majanduspoolt, ja lõppkokkuvõttes saab ikkagi määravaks
silmavaade; tunne, kas tegu on inimesega, kellega on võimalik
koostööd teha. (Paus) Ei, Kaarli palk on väiksem kui eelmisel
tegevjuhil. Ametiautot ei kaasne, telefonikulud hüvitatakse ja kabinetiks
saab tal mingi kole väike nurgake, kus oli enne meie
müügiosakond. (Paus) No meil ongi selline suhteliselt noor teater,
mis vajab julgeid ja teotahtelisi ideid – see kõlab muidugi
täiesti kohutavalt ja banaalselt.”
Telefoni võtab uuesti
Ene-Liis Semper: “Mind on juba jõudnud üllatada, kui
erakordselt asjalik on Kaarel! Ma ei oleks eales arvanud, et ta on vaid
21aastane. Oleksin arvanud, et on ikka paar aastat vanem! (Paus) See oli
mõeldud komplimendina!”
Taas kord
perekondlikust taustast
Lava täidab tihe hall suits, mida
pumbatakse välja kusagilt kulisside tagant. Just sel hetkel, kui suits
alla saali voolama hakkab, kostab tossust Kaarel Oja isa Tõnu
Oja hääl.
Tõnu Oja: “...Jah, ta käis
lapsena vahel minuga teatris ka
asas, kui mul oli etendus. Mäletan, et ta sai pandud istuma lava
kõrvale ukseauku ja seal toolil ta oli siis väga kuulekalt kogu
vaatuse aja; ei teinud ei O-d ega Ä-d. Ma mäletan, kuidas ta
ükskord ütles umbes nii, et “täna ma lähen
“Kangpoomijaid” vaatama 14. korda”. Selline asi, et
tule-laps-vaata-teatrit see samas küll ei olnud. Mina ei
püüdnud teda kuidagi
h a r i d a – lihtsalt kuna ma
sellises rämpsrepertuaaris nagu “Skangpoomijad” mängisin,
siis tuli temal seda ka vaadata.
Lasteteateri etenduses “Kuninga
uued riided” on mul kaasa teinud mõlemad
poisid. Kaarel pidi seal ütlema ühe lause: “Aga
kuningas on ju alasti!” Ma mäletan siiani, et
kui seda tükki hiljem telekast näidati,
siis Kaarel
t a r d u s tooli umbes 15 minutiks ja
ütles siis vaikselt: “Ma ei oska seda tööd ikka
üldse.” See oli nii pagana vanainimeselik – selles
väljendus küll tema.
See, et ta nüüd on sidunud ennast
teatriga, on mulle veidike üllatuseks. Küllap on see
lihtsalt läinud nii tänu sellele, et ta Tartus neid festivale
hakkas tegema ja veidi juba teadis seda teatrivärki. Ma
miskipärast arvan, et see ei lähe nii, et ta jääks teatriga
liiga kauaks seotuks oma elus. Vaadake, teater – Eesti teater
– on mõneti suletud maailm. Ma arvan, et Kaarel on
natuke avaram inimene kui mina.”
Külaskäik Orkutisse
Põrandapilust kerkib
vabisedes üles suur valge ekraan, millele kuvatakse dataprojektoriga
populaarse suhtlusportaali orkut.com avalehekülg (taustaks on
kuulda kellegi valju, nohisevat hingamist). Pilt on ebaterav ja kipub
vajuma vasakule, kuid lõpuks on üsnagi loetavalt näha Kaarel
Oja profiil. Hiir libiseb üle Oja eluloo tähtsamaist faktidest
– poliitilised vaated libertaanlikud, huvi moe vastu minimaalne;
sõprade arv 256 tk, lemmiktoidud pizza, pasta, lasagne – et
klikkida seejärel lahti kommuunid, millistesse Oja kuulub:
“Tallinna Reaalkool”, “Shit happens”, “Avalikud
suhted”, “Vääna-Jõesuu”, “Men Who pee
Sitting Down” jt. Kõlab vali raksatus ja ekraan kaob lavalt,
otsekui poleks seda kunagi olnud.
E-kirjad
tuttavatelt
Lava on pime – kostab vaid näitlejate
sosistavaid hääli.
SL Õhtulehe ajakirjanik Martti Kass:
“Kaarel on väga asjalik, uskumatult hea keskendumisvõimega ja
võimeline töötama väga intensiivselt.”
SA
Eesti Teatrifestival toetajaliikmete hulka kuuluv lehekujundaja, kes ei
soovi oma nime mainimist: “Absoluutselt usaldusväärne ja
hullult võimekas tüüp.”
Kass:
“Võimeline tegema ka bürokraaditööd, aga samas
ei ole kuiv mees. Ikkagi elava kujutlusvõimega,
kunstiinimene.”
Toetajaliikmest kujundaja: “Inimene, kes
suudab sekundiga langetada tähtsaid otsuseid; põhjalik, täpne
ja paindlik! Tohutult kiire taibuga. Täiesti ebatavaliselt
normaalne!”
Kajar Kase, sõber Eesti Väitlusseltsist:
“See meeskond, kus Kaarel keskkooli päevil kolmandaks
väitlejaks oli, ei kaotanud mitu aastat järjest praktiliselt
kordagi.”
KUUS KÜSIMUST JA
VASTUST
Veidi räsitud ekraan ilmub taas nähtavale ning
sellele kuvatakse halva kvaliteediga koduvideo. Teema: intervjuu.
Koht: Kaarel Oja kabinet vana poliitharidusmaja parem
as tiivas. Aeg: hiline õhtu. Muud detailid: Ruum on eredalt valgustatud
ning seina ääres võib näha üksikut musta
seljakotti. Oja istub ratastega kontoritoolil ja räägib
mõtlikul väsinud häälel, rüübates
pooltühjast plasttopsist aeg-ajalt vett.
Ajakirjanik
nr 5: Miks sa ajakirjandust ja suhtekorraldust õpid?
Kaarel Oja: “Kui ma ülikooli läksin, siis see tundus
universaalne, pilku avardav.”
Kas tööd ja õpinguid
keeruline siduda ei ole?
“Muidugi on keeruline. Ma praegu tulin
otse Tartust, käisin kahes loengus, aga selle ma olen juba kindlalt
ära otsustanud, et kooli ma pooleli ei jäta. See kestab veel vaid
paar kuud.”
Milline ülemus sa olla plaanid?
“Ma
tahaksin olla inimene, kellel ei ole tööalaselt ühtki tabuteemat
– partner. Ma tahaksin, et inimesed räägiksid mulle
kõigest, ükskõik milline probleem neil siis ka on.”
Mis on need asjad, mida sa ei salli?
“Ma hindan väga ausust
ja siirust ja seetõttu hakkab mulle väga vastu see, kui midagi
korraldatakse mu selja taga. Ma arvan, et see lööks mind
tõesti.”
Me küsime selles rubriigis alati ka seda, et
kus intervjueeritav elab.
“Kuna ma alles kolisin Tartust tagasi
Tallinna, elan ma oma vanemate juures, 25 kilomeetrit Tallinnast.”
Me küsime alati ka seda, et mis autoga sa sõidad?
“Peugeot 206.”
VISNAPI
ILMUMINE
Kõlavad väga valjud trompetihelid
ning ülevalt laest lastakse kettide otsas jõnkshaaval alla
valge diivan, millel lebab kardetud teatrikriitik Margot Visnap.
Tema käes võib näha suurt valget vanamoodsat
telefoni. “Ei, ma ei tunne Kaarlit!” räägib
Visnap sellesse pahural toonil. “Ma olen küll aru saanud, et
sihtasutuses Eesti Teatrifestival on ta koostöös Margus
Kasterpaluga olnud väga toimekas ja naksakas, aga ma täpselt
küll ei tea, mis funktsioon Kaarel Ojal seal NO99s on. Ta
on ilmselt nagu majandusnõunik, jah? See on sümpaatne, et
usaldatakse nii noort inimest. Ju siis Ojasoo näb temas perspektiivi.
Võib-olla ta sobib selle suhteliselt noore teatriga.”
Kõne lõpeb, Visnap raputab pead, saali uksed on juba
avatud. Vaatajaid julgustatakse lahkuma. Eesriiet ei tule.
NO 99 - tõsine teater
Teater NO99 loodi vaid kahe aasta eest, sellal kui peaaegu kõik teised Eesti sõltumatud väiketeatrid on juba 15–20 aasta vanused. Küll jõudis kollektiiv kohe etteotsa viimaste aastate ehk olulisima Eesti teatrielu kalduvuse viljelemisel – kasutada palju külalisnäitlejaid ja anda paljudele oma inimestele võimalus osaleda muudes projektides. Teatri nimes sisalduv number pidi esialgu muutuma iga lavastuse järel ühe võrra väiksemaks ja lõpuks nulli jõudma. Ilmselt on trupp olnud üle ootuste tubli, sest üha rohkem on mindud komakohtade kasutamiseni numeratsioonis ja ühes sellega lõpu edasilükkamise poole.
Saanud koduks endise Vanalinnastuudio mängupaiga, on teater püüdnud selle aurat väga otsustavalt muuta. Koos Baskini teatrit iseloomustanud kohatise labasusega on välja roogitud enam-vähem kogu koomika. NO99 on üks tõsisemaid Eesti teatreid, vaid Theatrum pakub talle konkurentsi.
Veiko Märka
Teater NO99 loodi vaid kahe aasta eest, sellal kui peaaegu kõik teised Eesti sõltumatud väiketeatrid on juba 15–20 aasta vanused. Küll jõudis kollektiiv kohe etteotsa viimaste aastate ehk olulisima Eesti teatrielu kalduvuse viljelemisel – kasutada palju külalisnäitlejaid ja anda paljudele oma inimestele võimalus osaleda muudes projektides. Teatri nimes sisalduv number pidi esialgu muutuma iga lavastuse järel ühe võrra väiksemaks ja lõpuks nulli jõudma. Ilmselt on trupp olnud üle ootuste tubli, sest üha rohkem on mindud komakohtade kasutamiseni numeratsioonis ja ühes sellega lõpu edasilükkamise poole.
Saanud koduks endise Vanalinnastuudio mängupaiga, on teater püüdnud selle aurat väga otsustavalt muuta. Koos Baskini teatrit iseloomustanud kohatise labasusega on välja roogitud enam-vähem kogu koomika. NO99 on üks tõsisemaid Eesti teatreid, vaid Theatrum pakub talle konkurentsi.
Veiko Märka