Kaheksa senti kilomeeter!
Täpselt aasta tagasi, 9. augustil väljastas
autoregistrikeskus (ARK) ainulaadse auto tehnilise passi. Mootori
töömahu lahtris haigutab sellel dokumendil tühjus. Mootori
kütuseliigi lahtris, kus enamjaolt kirjas “bensiin” või
“diisel”, ilutseb kirje “elekter”. Auto mark M, mudel
20 ehk Pobeda, ehituse aasta 1958 ning ümberehituse lisatähis Q5466.
Omaniku lahtris nimi Meelis Merilo.
Mis ajendas
Keskkonnaministeeriumi infosüsteemide osakonna spetsialisti elektriautot
ehitama?
“ARK,” kõlab ootamatult lühike
vastus.
???
“Tossavat Pobedat ma ei tahtnud.
Korralikku mootorit ei lubanud ARK aga panna. (Mõtlesin kasutada
1,8-liitrist Fordi mootorit.) Tavaseadistuses Pobi võttis läbi
linna sõiduga selja märjaks. Pea ka... Kui teaks, kustkohast
mõtted tulevad, käiks seal kogu aeg... Ükspäev tuli
igatahes mõte kaks unistust – Pobi ja elektriauto
– ühendada. Kokku sai elektripobi, mis mahub ARKi piirangutesse
ära suure varuga.”
MEELIS SELGITAB, et
auto ümberehituse reeglid on Eestis nõnda karmid, et ametlikult ei
või isegi auto originaalistet mõne teise vastu vahetada.
Elektriauto ehitusele tulid ARKi mehed aga lahkelt vastu, määrasid
kohe eksperdi. Elektrisüsteemi kontrollis Trammipark. Aktis kirjutati, et
kõikidele asjadele oli ehitaja osanud tähelepanu pöörata.
Isegi plahvatusohtliku vesiniku eraldumine akude laadimisel oli kontrolli all.
“Sellise punkti leiutasid nad ka nagu kaitsmete plahvatuskindlus. Selle
peale ma ise ei tulnudki,” lisab Meelis.
Elektripobi
ehitamisele kulus entusiastil kolm aastat, millest paari esimese jooksul kogus
ta “Pobi” osi – “umbes kolmest Pobist,
õigemini sellest, mis neist järel oli, sain selle kokku”
– ning kolmandal aastal ehitas. Lõplik kokkukruvimine toimus
tuntud autode ümberehitaja Mati Leivategija garaažis. “Leivategija
tegi nalja, et käin tema pool pärast tööd
pikapäevarühmas. Esialgu keevitasin ju kodus, õhtuse
telekavaatamise asemel. Aga talv tuli kätte ja Leivategija garaaž on
küttega. Lisaks on tema nõu Vene auto kokkupanekul
hädavajalik, ükski Vene originaalautoosa ju teisega kokku ei
sobi.”
Ja mis oli elektripobi ehitamise eelarve?
“Elektriosad: mootor, akud, kontroller – kokku 120 000 krooni.
Aastate jooksul hangitud uunikumi kereosade hinda ma kokku ei liitnud. Et mitte
tuju rikkuda.”
Mullusel “Motorexil” oli Meelise
Pobi eksponaadina väljas, aga elektriosad olid veel ühendamata.
Sõitma sai mees masina jaanipäevaks.
“Garaažis sai
kohe esimene meeter sõitu proovitud, istmeidki polnud veel
sees.”
ELEKTRIPOBI ELEKTRIOSA PÄRINEB
1990. aastate keskel Saksamaal toodetud VW CityStormerilt. See oli VW Golf III
kerega elektriauto, mille “rahvaauto” edukast müügist
hoolimata tootmisest maha võttis ning elektriajami tehnoloogia
Hollandisse edasi müüs. Meelis räägib, et peaaegu
kõik maailma suuremad autotootjad on just 1990ndatel elektriautosid
tootnud, ent seletamatutel asjaoludel tootmise peagi lõpetanud, masinad
tarbijatelt tagasi nõudnud ja pulbriks jahvatanud.
“Egas naftatööstuse vastu saa... Eks tanklaketid olid ka
mures, et kuhu see nüüd kõlbab, et igaüks kodus tankima
hakkab.”
Meelis tõdeb, et eraisikul, kes pole nii suur
elektriauto fänn, et seda omal kulul ehitada, on raske kui mitte
võimatu keskkonnahoidlikku sõidukit soetada. Ometi pärast
elektripo
bi valmimist mullu suvel tegid vanaautosõbrad Meelisele kohe selgeks, et
ärgu mõelgugi ta selle oma kätega taastatud Pobiga talvel
tänavatele tulla. Sool sööb selle ju kohe ära! Nõnda
pidi mees hakkama uut elektriautot otsima.
ARKi ukse taga oli
Meelis jälle novembris. Sedakorda üliväikese Subaru
kaubabussiga, mis seni oli vuranud Vantaa lennujaama avarustel.
“See nägi nii naljakas välja, et ma lihtsalt pidin selle
ära ostma.” Ostu eelarve oli 70 000 krooni. Too elektrimikrobuss
sobib Eesti oludesse ideaalselt, on seda ju Soome kliimas testitud.
“Ta purustab peamise elektriautovastase müüdi, et pakasega
lähevad akud tühjaks.
Soomlased ehitasid neile soojenduse
ümber, mis suvel jällegi jahutab.” Millegipärast on seegi
mootorsõidukite elektrifitseerimise ettevõte tänaseks
areenilt kadunud.
9. AUGUSTIL 2007 sai
Meelisel täis esimene aasta ainult elektriautoga sõita.
Mida
järeldada?
“Elektriauto sobib linnasõidukiks,
linna lähistelt tööl käimiseks – pere teiseks autoks.
Sõltuvalt sõidukiirusest kõigub päevane
läbisõit seitsmekümnest kilomeetrist veidi enam kui sajani.
Ühel juulikuu ööl testisin muide Pobit linna vahel, et kui palju
siis akutäiega sõidab. 50ga sõitis 103 kilomeetrit.”
Meelise elektriautod on täis mitmesuguseid diagnostikariistu.
Mees tahab elektriautoga sõitmise tulemused igakülgselt ära
mõõta, et neid sisepõlemismootoriga autodega
võrrelda saaks. Kokku on bensiinivaba aastaga sõidetud 13 000
kilomeetrit. “Kuupmeeter bensiini jäi linnas
põletamata,” arvestab Meelis – “kokkuhoid ligikaudu 15
000 krooni.” Autoakude aastase laadimise koguarve tuli 2000 krooni.
“Ainult elektri hinda arvestades on kilomeetri hind kaheksa
senti. Et kallivõitu akude (Pobil aku hind 30 000, Subarul 18 000)
eluiga on kuni 50 000 kilomeetit, tuleb nende kulumine ka sisse arvestada.
Kokku teeb see kõige rohkem 45 senti kilomeeter.”
Sisepõlemismootoriga auto puhul arvestatakse kilomeetri hinnaks
minimaalselt kroon. Elektriauto on seega poole odavam.
MEELIS TOOB NÄITEKS KA KEERUKAMAID valemeid sisaldavaid
USA teadurite arvutusi, mille kohaselt sama naftakoguse põletamisel
elektrijaamas sõidaks elektriauto kolmandiku rohkem kui
samaväärse võimsusega sisepõlemismootoriga auto seda
oma mootoris põletades. “2005. aastal Eestis toodetud rohelisest
energiast piisaks aastaks 50 000 elektriautole. Oma elektriarvelt võime
lugeda, et 2006 tootis Eesti Energia taastuvatest ressurssidest vaid 0,03
protsenti elektrienergiat. Jälle üks müüt purustatud, et
elektriautod koormavad elektrisüsteemi üle. Vastupidi
– kuna laetakse neid öösel, tasakaalustab see
energiajaotust võrgus. Öine elekter on pealegi odavam.”
Äkki on viga elektriauto sõiduomadustes, et seda
massiliselt turule ei paisata?
Meelis naerab. “Ta kiirendab isegi
paremini kui bensiiniautod, sest võimsus rakendub juba
nullpööretel. See võib muidugi häirida, et ta üldse
häält ei tee ja ainult kummide sahin kostab. Samas, kui kõik
sellistega sõidaksid, saaks linnatänavatel jälle mobiiliga
rääkida.”
Ja kuidas ta maanteel on?
“Lagedile, kus elan, viib enamik teest 50 km/h alal, vaid ühel
jupil on piirkiirus 70 km/h. Subaru elektriautole on jälle mugav tempo 65.
Sellel lõigul on selgelt näha, et väikesest ja naljakast
autost
kohe peab igaüks mööda sõitma.”
Kewet – Norras toodetav kolmekohaline Smarti-taoline linnasõiduk
Venturi Fetish – Prantsusmaal toodetav ülikallis elektrisportauto
Tesla Roadster – USAs toodetav eelmisest veidi odavam elektrisportauto
Peugeot’ ja Citroëni kaubikutele paigutatakse eritellimusel elektrimootoreid
Pulbriks jahvatatud elektriautod:
GM EV1 – toodeti USAs 1996–1999, hoolimata meeleavaldustest kutsuti omanikelt tagasi ja hävitati
Toyota RAV 4 EV – USA turul 1997–2002, vastutulekuna klientidele kõiki eksemplare ei hävitatud
Honda EV Plus – 1997–1999, tehti pulbriks, kui Jaapani autotootja avastas, et tegu on tegelikult hooldusvaba sõidukiga, millele ei lähe varuosi vaja mitte iga 20 000 km, vaid ligi miljoni kilomeetri läbimise järel
Allikas: www.zev.ee