Pärast sissemaksu (20% lõpphinnast) tegemist saadeti meile materjale, mis tutvustasid üksikasjalikult meie marsruuti, kanaleid, paate ja ohutustehnikat – kõik see on kasulik läbi lugeda, et hiljem reis ladusalt kulgeks. Sõidud lennujaamast sadamasse, sadamast Londoni hotelli (päevane ringreis) ja hotellist tagasi lennujaama tegime taksoga, kuue peale tuli see tunduvalt odavam kui rong. Arvestuslikult peaks takso juba kolmekesi ära tasuma, rääkimata mugavusest.

Niisiis, pärast kahe ja poole tunnist lendu Inglismaale saime veel sama kaua sõita Napton on the Hilli, mis on üks paljudest sadamatest kanalite ääres. Kui olime alla kirjutanud, anti näpunäiteid laeva juhtimise ning lüüside kasutamise kohta, sest mingit meeskonda paadiga kaasa ei tule – kõik tuleb ise teha (abi pakkusid lahkelt ka teised paadisõitjad, inimesed olid tõepoolest väga positiivsed ning valmis igati aitama). Meie koduks sai paat nimega Stefania, mil laiust 6 jalga 6 tolli (umbes 1.95 m, nagu kõigil narrowboat’idel), pikkust aga 69 jalga – umbes 21 meetrit! Kanalipaadiga reisimise teeb eriti mõnusaks nüanss, et sul on paadis olemas kõik elementaarsed elamiseks vajalikud asjad: dušš, kööginurk, kaks WCd, muusikakeskus, DVD-mängijaga TV, soojendus ja mugavad magamisvõimalused) – ainult iga päev tuli tankida joogi- ja pesuvett kanaliäärsetes tasuta veevõtukohtades.

Esimesel päeval sõitsime kuni pimedani ning saime käe valgeks esimeste lüüsidega. Lüüsi kujul on tegemist geniaalse ning lihtsa süsteemiga – on vaid vaja veetase ühtlustada, paat lüüsi juhtida ja veepind – sedakorda teisel pool lüüsi oleva kanaliosaga – taas kord klappima panna. Sellega said edukalt hakkama ka kümned Inglise vanapaarid (enamasti oli roolis paarikese mehisem pool).

Kanalipaadid, mis kuuluvad eraomandusse, on enamasti kaunistatud kõikvõimalike värviliste esemetega – alates piltidest, lillelistest ämbritest, lõpetades lillepottidega paadikatusel. Iga alus oli püütud teha unikaalseks ja omanäoliseks. Lisaks eluks vajalik – küttepuud, jalgrattad … Piiludes sisse mõne paadi aknast, nägime nahkdiivaneid, LCD-televiisoreid, vanne, kaminaid jms. Osa paate olid dokitud majade tagahoovides, teised seotud suvalisse randumiskohta või hoopis kanali kõrvale soetatud tillukeste maatükkide äärde, kuhu auto parajalt parkima mahtus. Kui rendipaatide hooaeg kestab aprilli algusest oktoobri lõpuni, siis eraomandipaadid on külmakindlad ja sobivad elamiseks aasta läbi.

Meie järgmisel päeval sai selgeks ka paar kirjutamata reeglit: seisvatest paatidest möödutakse alati vaikse käiguga, et mitte tekitada laineid, mis võiksid segada teistes paatides elavaid või aega veetvaid inimesi, lüüsidesse sisenetakse võimalusel alati kahe paadiga, kui potentsiaalne lüüsi paariline just liiga kaugel ei ole, kõik tervitavad üksteist jne. Vahemärkusena olgu öeldud, et üldjuhul oli paatide maksimumkiirus umbes 9–10 km/h, mis tähendab üsna turvalist sõitu. Kuigi paat eriti ei loksuta, tundsime kõik pärast kolmandat päeva meremehehaigust – kaldale minnes hakkas maa kõigutama.

Kanalid kulgevad läbi külade ja linnade, kuna need veeteed on rajatud kaubaveoks. Asja tegigi huvitavaks, et saime näha nii Inglismaa loodust kui suuremaid ning väiksemaid asulaid, kus tihti peatusime ning uudistasime arhitektuuri, tööstuspiirkonda, kauneid vaateid ning üldjuhul sõbralikke inimesi. Eredamalt on meeles Polesworth ning ülikoolilinn Coventry oma ilu, puruks pommitatud katedraali, väga vana kirikla ja suurepärase transpordimuuseumiga (viimane tasub kindlasti külastamist, sest välja on pandud eksponaadid esimestest jalgratastest kuni ülehelikiirusel liikunud rekord-autoni). Ka õllesõpradele peaks selline reis hästi sobima, sest kõigis neis pubides, millega kanaliäär tihedalt pikitud, oli valik bitterist ale’ini ja ale’ist õlleni üsna suur. Uskumatult hea oli ka kohalik siider.

Selline reis on palju lihtsam, kui algul tundub, ning palju huvitavam kui tavapärane päikese käes peesitamine.

Paadipuhkuse raamatupidamislik pool

? Narrowboat’i üürimine nädalaks koos maksudega: 1200 naela

? Nädalasõidu kütuse kulu: 110 liitrit = 120 naela

? Taksosõit Stanstedi lennujaamast Naptonisse: 200 naela

? Pint õlut: 2.20–2.80 naela

? Praad: 7–10 naela

? Eelroog: 4–5 naela