Nimelt usub Heyerdahl, et viikingite jumalate kodu Asgard on Azovis, Vana-Kreeka koloonia Tanaise kohal. Ning seda on ta väljakaevamistel tõestamas. Julgete mõtete mees Thor Heyerdahl ei olnud teadlasena mingi arhiivides istuja. Ta oli valmis oma teooriad ka eluga riskides kinnitama, mida tõestas tema legendaarne Kon-Tiki reis.

Tanais on mitmekeelne rahvusvaheline kaubanduslinn Doni jõe suudmes. Põhielanikkonna moodustavad kohalikud – sküüdid, kuid rohkelt on ka soomeugrilasi ja kreeklasi. Kristuse sünnini jääb veel sada aastat. Pärslaste impeerium ründab sakasid (sküüte) lõunast ja roomlased ründavad neid läänest haarates oma kätte Musta ja Aasovi mere äärsed alad.

Thor Heyerdahl arvab, et tol hetkel juhtis suur väejuht Odin oma rahva üle Venemaa ja Saksamaa Balti mere äärde. Mitmed Norra eksperdid arvavad, et nende kuulus kaasmaalane, vana Thor Heyerdahl on peast segi läinud. Kuid vaadakem faktidele näkku.


Tundmatu ajalugu

Thor Heyerdahli huvitab hetk umbes 2100 aastat tagasi. Sakad (sküüdid) on kaotanud lahingu pärslastele. Käes on Kreeka-Baktria riigi lagunemisaeg. Pärsia väejuht lööb pea maha sakade kuningal.

Samal ajal laieneb Rooma impeerium Kaspia mereni. Lisaks suruvad idast peale hiina ja mongoli rahvad. Sküütidel ei ole parimad päevad. Ja rahvaste rändamise koridor – Musta ja Kaspia mere põhja kalda stepp ei ole kõige turvalisem elupaik.

Väljakaevamistel Kesk-Aasias leitud kuldne sõdalane oli väidetavalt punaste juuste ja siniste silmadega europiidne mees – ühesõnaga tüüpiline norralane. Tema mõõk on sirge nagu ordurüütlil ning kuldne vest meenutab ristirüütli särki. Kuldne sõdalane on välja pandud ka Kasahhi uue pealinna Astana muuseumis.

Paar sajandit hiljem hävitavad Ida-Euroopa rahvad Rooma impeeriumi. Rooma impeeriumi hukule järgnenud aastasajad on täis legende. Kirjalikke allikaid on vähe säilinud. Kõik on selge ainult kolmanda klassi ajalooõpikus.

Ühel hetkel teevad hunnid, langobardid, keldid, goodid ja saksid Rooma riigi maatasa. Millest selline äkiline sõjaline tugevus? Ja miks on muistne sakside rüütel Oderi jõe äärest nii sarnane saksi rüütliga Kasahhi stepist? Miks vene keeles moondub Saka hõim tõlkes hetkega saksideks?

Miks hakkab Ida-Gootide kuningas Ermanarich rändama Skandinaaviast tagasi Musta mere äärde? Ajalooline mälu – tagasi juurte juurde? Või oli eesmärk pragmaatilisem – kaubatee kindlustamine?


Kaubanduslikest suhetest

Ajaloomuuseum Pikal tänaval Tallinnas. Kättesaadav igaühele. Seinal on kaart "Euroopa viikingiajal – 9.-10. sajandil". Loomulikult on kaardil ka Thor Heyerdahli huvitav kaubalinn Tanais, tänane Azov. Üpris jõuliselt on märgitud kaubatee Merevaigurannik (Nemunase suudmeala) - Kaunas - Grodno - Kiiev - Tanais.

Tanaisest Kaunasesse ei ole eriti rohkem maad kui Veneetsiast Londonisse. Musta mere äärest Balti mere äärde – see kõlab nagu Lõuna-Prantsusmaalt Põhja-Prantsusmaale. Seega ei ole tegemist geograafiliselt mingi ületamatu vahemaaga. Tühine vahe – kunagi ulatus Leedu riik merest mereni. Ja oleks ajaloolised asjaolud kujunenud teisiti, võiks see riik tänagi elus olla. Kuid taas ei pea stepp kedagi kinni. Ja mongolid-tatarlased hävitavad teele jäävad linnad ja riigid.

Äris toimib seadus, et kõrgemalt tsivilisatsiooni tasemelt tulnud ärimehed toimetavad madalama arengutasemega tsivilisatsioonis väga edukalt – vaadakem kas või Ernesto Preatoni juhtumit. Juhuslik itaallane vallutab hetkega paar Balti riiki ja paneb enamiku poliitikuid oma tagataskusse, muutudes paljude noorte ärimeeste silmis ebajumalaks. Miks ei võinud toimuda midagi taolist ka kaks tuhat aastat tagasi?

Kusagilt Kreeka-Baktria äärealadelt lahkunud sõjasalk integreerub kuskil Põhjala rannikul läbi väikse verevalamise ja paari abielu. Kas Thor Heyerdahli viimasest teesist võiks olla abi eestlaste etnogeneesi avamisel?


Kes on inglased ehk uut päritoluteoorias

Kes on inglased – anglosaksid on ju oma neljas suur pealeränne Briti saartele. Kes – kas Windmill Hilli või kellpeekrite kultuuri asukad, või 6. sajandil enne Kristust saabunud keldid, või hoopis belgid või 400 aastat saarel tegutsenud roomlased, või 5. sajandil mandrilt tulnud germaani hõimud – anglid, saksid, jüüdid, või paar sajandit hiljem saabunud normannid? Kes on inglased?

Kes on Eestlased? Professor Ago Künnapi uue päritoluteooria järgi ei tulnud me idast, vaid lõunast. Ega seal olulist vahet ei ole, tundub mulle täna, kas me sõitsime siia mööda Dneprit või mööda Volga lisajõgesid. Mõlemad viivad meid Ida-Euroopa steppidesse, Pärsiaga piirnenud sküütide maale.

Ma seisan Kasahhi uue pealinna Astana valitsushoones ja räägin asepeaministri nõunikuga. Ta on endine luuletaja, lugenud Anton Hansen Tammsaaret, Juhan Smuuli. Ta rõõmustab, kui kuuleb, et iga päev sünnib Eesti kirjandusse uusi nimesid.

Kuid ta ei ole esimene türgi rahvaste esindaja, kes kinnitab mulle, et soomeugri keelepuule joonistatud marid, mokšad jne on türgi rahvad. Ma olen juba varem kuulunud, et türgi maailmapilt erineb soomeugri maailmapildist.

Tartu Ülikooli keeleprofessor Ago Künnap kinnitab poliitiliselt korrektselt, et udmurdi, mari, mokša keeled on nii tugevalt olnud türgi keelte mõjusfääris, et on selgelt türgistunud. Peamine, mida Ago Künnap ütleb, on: ärge otsige algkeelt. Kõik me kujutame ette puuokste hargnemist, kuigi võibolla peaks keelepuu hoopis asendama DNA-ahelaga – vahest on keeled ahel?

Inimese maailmapilt sõltub tema päritolust. Lätlased nimetasid soomeugrilastest vadjalasi – venelasteks, krievinš (EE 5, lk 135). Ukrainlaste maailmapildis röövisid moskoviidid nendelt Venemaa idee.


Ungarlased – kiptšakid või kes?

Eesti kooliversioon ütleb, et ungarlased on Volga äärest pärit soomeugri rahvas – kala- ja jahimehed, kes rändasid steppi ja segunesid sealsete hõimudega ning siis liikusid Euroopasse, tõrjudes Doonau-äärsest stepist välja avaarid.

Kasahhi versioon räägib, et ungarlased on kiptšakid – rahvas, kes valitses steppe Hiina piirist Euroopani. 11-13. sajandil rändasid nad välja Karpaatide taha, Ungarisse. Seejuures tegid kiptšaki khaanid sõjakäike nii Kaspiast põhja suunas kui ka lõunasse. Ja kui eestlastel annab ungarlastega sarnaseid sõnu otsida, siis kasahhidele see probleem ei ole. Ja ka ungarlaste läbirännet esitavad nad aastaarvude ja sõjakäikude kaupa.

Kuuenda klassi ajalooõpikus on mainitud, et Gotlandilt 12. sajandil Tallinnasse saadetud perekonnad oli eestlased. Huvitav mida rootslased sellest arvavad? Eks ta ole. Iga rahvas üritab oma ajalugu suuremaks ja vägevamaks kirjutada.


Kammkeraamika kui tõend

1936. aastal ilmub Tartus nelja akadeemiku kirjutatud Eesti ajalugu kahes köites. See raamat ei sunni peale üht versiooni. Autorid väidavad, et julgelt võib eestlasi pidada soomeugrilasteks ja lükkavad ümber teise tolleaegse väga levinud versiooni – et algeestlased olid germaanlased ning soomeugrilased saabusid siia alles meie aja alguses.

Autorite arvates on kindel tõend noorema kiviaja kammkeraamika leiud, mis näitavad, et soomeugri rahvad olid koondunud Läänemere idakaldale, Laadoga järve äärde, Daugava orgu ja Volga lisajõe Oka orgu ning hõredamalt ka Uraali jõe ülemjooksule (H. Moora, E. Laid, J. Mägiste, H. Kruus. "Eesti Ajalugu I. Esiajalugu ja muistne vabadusvõitlus", Tartu 1936, lk 21-28).

Kuid autorid on üsna veendunud, et Eestis võis olla Visla-äärsete germaanlaste, idagootide asulaid ja et Skandinaavia invasioon algas alles viis sajandit hiljem. Nad nimetavad Rooma aega eestlastele heaks ajaks, sest Visla-äärsetelt turgudelt jõudis Eestisse palju Rooma kaupa.

Kuid tagasi kammkeraamika kultuurikandjate juurde. Mida tähendab Oka jõe org? See on koht, kus Moskva jõgi liitub Okaga, mille veed kandsid muistsed kaupmehed Volgale. See on koht, kus sündis Moskva vürstiriik Moskovia ja võttis hiljem Kiievi-Venemaalt üle nime Rossia. Kõndides mööda kammkeraamika rada, on lihtne teha järgmine poliitiliselt ebakorrektne järeldus – moskoviidid ja läänemeresoomlased on ajalooliselt üks ja sama rahvas. Ja suhteliselt elujõuline rahvas, kes suutnud moodustada kolm võimast suurriiki – Soome, Eesti ja Vene.


Rändeteed

Vaatan "Viljandi Folgil" udmurtide ansamblilt. Hästi teevad, aga see, mida nad teevad, vastab minu kujutlustes Vene rahvakunstile. Kõik, alates rahvariietest ja lõpetades vilistamisega. Udmurtiat on peetud soomeugri algkeele sünnikoduks.

Kammkeraamika leiukohad sunnivad püstitama versiooni, mille järgi me oleme Kaspia mere äärest mööda jõgesid üles rännanud, sest Volga ja Kaspia seovad kõiki neid eelmainitud punkte Läänemere idarannikult Oka ja Uraali jõgede kallasteni.

Kaspia-äärse suurriigi Kasahstani pealinn. Astana etnograafiamuuseumis, uues sinise kupliga uhkes hoones, on väljas kaart, mis näitab rändesuundi. Põhja- Euroopat mõjutas enim ränne Kaspia ja Araali mere vaheliselt alalt, kus nooled näitavad nii Lääne-Euroopa kui ka Baltikumi poole. Üks voog läks aga otse piki Uraali mäestikku üles.

Oletagem, et soomeugrilaste eellased olid Kaspia ja Sõrdarja kalurid, kes siis jää taandumisel piki Volgat üles rändasid. Seega ärme otsime juuri ainult Udmurtiast, vaid ainult 1000 kilomeetrit Udmurtiast kagus, tänase Kasahstani territooriumilt.

Seal elavad juba uued rahvad, aga Sõrdarja kaik (hääldatakse kajikk) meenutab väga viikingite paati ja jurta filosoofia on sarnane püstkoja mütoloogiaga. Miks kasahhi keeles karu tähendab 'relv', 'kaitse'? Kas hõige "karu" ei tähendanud eesti keeles algselt hoiatust –  haara relv, karu tuleb? Või sõna "lill", türgi ja kasahhi keeles kyl. Euraasia kaja. Miks jurta kaunistamiseks kasutatud vööde kiri meenutab nii väga Eesti meistrite kätetööd?


Vastus – indoiraani hõimude mõju

Läheme hetkeks tagasi keeleteadusesse. Indoiraani (indoeuroopa keelkond) laene loetakse kõige vanemateks laensõnadeks soomeugri keeltes. 4000-5000 aastat tagasi tulid soomeugri algkeelde sellised sõnad nagu 'arvama', 'keder', 'marras', 'mesi', 'ostma', 'osa', 'puhas', 'põrsas', 'sada', 'sarv', 'sool', 'tarn', 'tegema', 'udar', 'varss', 'vasikas', 'vasar', 'viha' (ENE 3, lk 610).

Miks me pidime sealt Pärsia piirialadelt lahkuma? Niisutuspõllundusega tegelevate rahvaste hulgas tuntakse nähtusi nagu demograafiline plahvatus – rahvastiku järsk suurenemine tähendab aga ka põldude sooldumist. Ja sellega kaasnevat näljahäda. Demograafilisele plahvatusele järgnenud näljahäda pani rahva liikuma.

Pärast seda suurt pauku, mis pani need rahvad Euroopa suunas liikuma, olid Kaspia-äärsed alad Aleksander Suure impeeriumi, seejärel Pärsia, Araabia kalifaadi, Kuldhordi ja Türgi riigi koosseisus. Aga meie olime sealt siis juba ammu läinud.


Tõe kriteerium on praktika

Ungarlased tulid otse ja hobustega. Eestlased imbusid Lennart Meri järgi vaikselt läbi metsade ja piki jõgesid Lääne suunas.

Saab konstrueerida mitmeid rännuteid – pärivoolu mööda Obi või Irtõšši hantide-manside maale, siis sealt üle Uurali mäestiku ja siis mööda Kaamat jälle lõunasse, Volgale. Või siiski mööda Obi lõpuni Põhja-Jäämerele ning sealt põhjapõtradega edasi Valgele merele. Või proovida siiski kohe vastuvoolu rännakut mööda Volgat üles? Või siis kõigepealt hobustega või jalgsi Musta mere suunas ning mööda Dneprit otse põhja?.

Oleks veel Thor Heyerdahl elus, küll ta siis vastust teaks. Küll ta ehitaks Sõrdarja kallastelt leitud paadi eeskujul oma kajaki ja hakkaks mööda Kaspiat sõitma. Volgogradi juurest pööraks ta Doni jõele, mis viiks ta otse Aasovi merele, kust ta otsis Odini jälge.

sidebar

Taust

Rühmale euraasia ja aafrika keelkondadele, sealhulgas indoeuroopa ja uurali (soomeugri) keeltele on koostatud ühine algkeel (EE 6, lk 667). Selle järgi on soomeugri ja indoeuroopa keelte vanimad ühised sõnad 'kes', 'mis', 'mina', 'nimi', 'pelgama', 'sina', 'soon', 'tooma', 'vedama', 'vesi' (ENE 3, lk 610). Seda teooriat toetab ka päritoluteooria, mille järgi inimesed on pärit Ida-Aafrikast ja sealt välja rännanud ning levinud üle maailma.