03.05.2012, 09:26
Kilk sai poliitikuid moosides Pärnu sadama
Vähemusaktsionärina suutsid Pärnu linna poliitikud vaid haliseda: “Oleme liialt nõrgad, Kilk kiusab!”
Jaanuaris 1995 otsustatas Pärnu linnavolikogu teha munitsipaalettevõttest Pärnu Sadam aktsiaseltsi. Seda tingimusel, et linna osalus sadamas ei tohi kukkuda alla 51 protsendi. Rein Kilgil õnnestus aga sadam täiega enda kätte saada. Esimese 39 protsendi suuruse jupi ostis ta 1995. aastal, kui sadam otsis erainvestoreid. Osalus linnaga seotud ettevõttes tähendas vajadust munitsipaalpoliitikutega hästi läbi saada, neid moosida ja poputada. Kilgi parem käsi Andres Männart tegi ettepaneku valida sadama nõukogu esimeheks suurema aktsiapoole (loe: linna) esindaja. Esimeheks sai linnapea, Reformierakonna kuuluv Väino Linde. Talle tasu maksmise asemel liisis sadam Lindele sõiduauto Volvo, kusjuures liisingumakse oli nõukogu esimehele ettenähtud tasust suurem. Sadama palgale sai ka tööta jäänud abilinnapea Taimi Vilgas. 1998. aastal hakkas linn rääkima sadama börsile viimisest. Börsile ettevõte ei jõudnud, küll aga andis nende manöövrite käigus ära kontrolli. Ja Kilk hakkas käituma nagu kuningas: Sadama pangaarvet hakati kasutama ka Kilgi teiste äride huvides (nn kontsernikonto), sadam käendas Matcomi, Skorpioni Julgestusteenistuse, Suure-Jaani Metsatööstuse ja Transcom Vara kohustusi. Isegi turvafirma Skorpion autod kuulusid sadama bilansivälise vara sekka. Linn väikeaktsionärina ei saanud rahale ligi, Kilk maksis dividende vaid korra ja ka siis pidi linn kogu saadud raha panema sadama ümbersõidutee ehitamisse. Kuid lõpuks sai Kilk kogu sadama endale.