Kõigest klaverimängija
"Ei. Seimis käin kord nädalas."
"Kui Seimis
istudes igav hakkab, kas kargab ka mõni uus meloodia pähe?"
"Ah, seal
istudes hakkab lihtsalt halb olla. Muusikast on asi kaugel. Muudkui aga
lobiseme tühja juttu. Nagu iga parlament. Neljas aasta läheb mul seal juba. See
pole minu rida."
"Ja miks te Läti presidendiks ei tahtnud saada, kui
võimalus oli?"
"Sest ma olen tark." Nüüd naeran mina vahele. "Ega ma nii
edukas kandidaat polnudki nagu kõrvalt paistis. Ma ei sobi presidendiks
iseloomu tõttu. Ma ei saa mitte välja öelda, mis ma mõtlen. Ja kui ütlen, on
halb."
"Vene suhteid oleksite ludinal ajanud?"
"Tähtsam on oma närve
hoida. Ja president on tegelikult dekoratiivne figuur. Tal pole mingit
võimu."
"Aga kultuuriministrina oli Teil rohkem võim pihus?"
"Misasi see
võim on? Sellest saadakse erinevalt aru. Midagi ma ministrina teha tahtsin ja
midagi tegingi. Aga ma ei pääsenud kunagi konfliktidest, milleni mu reformid
viisid. Kujutate ette, mis toimub, kui teatrid lepingulisele süsteemile üle
viia?"
"Kujutan küll. Eestis on see pooled näitlejad närvi ajanud."
"Jah.
Ja näitlejad oskavad sind nii suurepäraselt lolliks teha. Kui tahavad.
Priimalt."
"Ja nad tegid teist lolli."
"Muidugi. Tänaseni ei unustata, et
mina hävitasin Shapiro teatri." Pauls muutub retooriliseks, pateetiliseks ja
läheb tahtmatult närvi.
"Jah. Eestlasele on Shapiro nii armas ja ta raamat
tuli meil hiljuti välja, kus see asi paika pannakse. Mis Teie nägemuse järgi
toimus?"
"Ma üritan alati seda teemat vältida. Mitte, et ma kardaksin. Aga
nüüd on juba liiga hilja midagi tõestada. Ta teeb seal minust vaenase number
üks. Asi aetakse rahvuslikule pinnale. Et mina olevat juutide ja venelaste
vastu ja nii edasi ja edasi. Kui aga asja lähemalt uurida - kuskil pole olemas
dokumenti, et see teater likvideeritakse! Keegi ei maini, et tegelikult oli
teatri kadumises süüdi kunstiline juht ise. Sajaprotsendiliselt!" Sajast
protsendist jääb siin Paulsile väheks ja ta lisab pärast pausi: "Kui mitte
sajaviiekümneprotsendiliselt. Näitlejad käsid minu juures muudkui, et - meie
Shapirot ei näe, ta on muudkui välismaal. Paar lavastust kukkus läbi, müüdi
vaid viis piletit etendusele. Näitlejad pigistasid mind - midagi pidi tegema.
Panime ette, et teater reorganiseeritaks. Hoone tuli tagastada baptistidele.
Asjaolud kuhjusid.
Selles asjas ei selgu tõde mitte kunagi.
Ja teate -
teatrimaailmas pole kunagi rahu olnud ega ei tule ka."
"Teie muusikalid on
välja müüdud?"
"Oh, kogu aeg."
Pilk libiseb üle balletisaali mõõtu toa.
Ah, kui tobe on siin Paulsiga nägeleda. Palju kenam oleks, kui ta istuks
klaveri taha ja mängiks. Kasvõi oma "Kurzemet" mida ma olen purjuspäi küll ja
küll jorutanud. Eks talle endalegi istuks see rohkem.
"Kas see on see
klaver, mis teile kingiti?"
"Ei. See Yamaha on Raadiomajas. Mul on kolm
klaverit. Üks on suvilas."
""Estonia" peal olete kindlasti
mänginud?"
"Tihti.Viimast korda eile. Istungitesaalis on meil üks. Saatsin
sellel koori."
"Kuidas "Estonia" pillina on?"
"Nõukogude ajal oli see
liidu parimaid. Aga Steinway ta pole. Ta on töövahend. Meil Lätis tehti
Rigasid. Irvitasime selle üle, et noh, mis see ka on, puutükk ja kõik. Aga
teate, tol ajal oli see puutükk igas viimses kui kolhoosis ja klubis ikkagi
olemas. Täna pole midagi. Fotokas võib ka olla super ma ei tea mis ja võib olla
"Smena". Ja selle "Smenaga" võib mõni teha häid pilte. Klaveritega on sama
lugu."
"Meil otsitakse Eesti märki ja imidzhit. Kui Teilt küsida, kes või
mis võiks lääne jaoks olla Läti?"
"Keeruline küsimus. Aktsendi võiks teha
rahvakunstile, koorimuusika, tantsud. Mõni ütleks, et Riia palsam, aga see on
minevik. Nagu VEF raadio, mille hiiglaslikku tehasesse tuleb nüüd Preatoni
kaubanduskeskus. Iga nädal avatakse mõni uus kauplus. Ma ei tea, kust inimesed
ostmiseks raha saavad.
Ega palja metsamüügiga ära ei ela. Majanduses on
kõige tähtsam transiit. Tööstus on surnud."
"On teil sekretär,
autojuht?"
"Pole mul kedagi."
"Palju pudel piima ja pä ts leiba poes
maksavad?"
"Pole aimugi. Naine käib poes."
"Kas heliloojad on teie
geniaalseid meloodiaid palju varastanud?"
"Praegu kuulen sageli, et mõni
noor on võtnud mu vana meloodia ja arranzheerinud näiteks tantsulooks. Kui
hästi on tehtud, las käia."
"Üleminekuajal ja pangakrahhidega lendasid
teie miljonid rublad ja latid suures osas vastu taevast."
"Jah, jah, lubati
mingid fantastilisi protsente. Ma ei saanud aru, et need oli pätid ja
bandiidid. Oleks ma peaga töötanud, oleksin miljonär küll. Pärast oli liiga
hilja. Meilt korjati kõik ära. Nagu valuutahonorarid nõukogude ajal. See oli
röövimine."
"Kellena te kõige rohkem reisida olete saanud?"
"Nõukogude
ajal ja sotsmaades, kooride ja rahvatantsijate klaverisaatjana."
"Nõukogude
ajal hoidsite poliitikast ja parteistki õnnelikult kõrvale. Aga survet teile
kindlasti avaldati?"
"Jah, kontrollisid, aga samas lasti mul üsna omaette
olla. Ja kunagine komsomol oli tegelikult üsna progressiivne. Tollased
komsomolitegelased kuuluvad täna eliidi hulka."
"Praegu teilt müüvaid
shlaagreid ikka tellitakse?"
"Ma ei oska enam kirjutada seda, mis täna peale
läheb. Ma olen praegu rohkem instrumentalist. Olen lihtsalt klaverimängija.
Noored kirjutavad inglise keele peale, aga mina pole seda kunagi teinud ja ei
hakka tegema. Ma ei tunne inglise keeltki ja ma arvan, et tuleb töötada
emakeeles."
"Ja Venemaal armastatud laulud on algselt kirjutatud läti keele
peale?"
"Jah. Praegu kuulan palju oma vanu iidoleid. Oscar Petersoni, Earl
Gardnerit.. Eile kuulasin George Shearingit. Ka Rubinsteini ja Richterit.
Klaver - see on minu stiihia."
"Kas kuulsuste mängus on olulisem tehnika või
isiksus?"
"Kõik käib koos. Tähtis on, et kõik tuleks hingest. Tehniliselt
perfektseid mängijaid on täna küll ja küll. Aga väga häid mängijaid
vähe."
"Aga kas uus meloodia tuleb klaveri taga kätest või peast?"
"Ma
arvan, et kätest. Ma üritan vokalist olla, tahan, et klaver laulaks. Oma
parimatel mänguaastatel pidin palju leivatüki pärast ümber lülituma. Ansambleid
juhtima, dirigeerima."
"Mis tõsised läti heliloojad teist arvavad? Teie raha
ja kuulsusega vist nendega häid suhteid ei loo?"
"Nad vihkavad mind. Mul
pole kontakti mitte kellegagi. Mu muusika taovad maa alla. Mis teha.
Meil
oli näiteks helilooja Emil Darzhinsh, kes jõi ennast surnuks. Temast on jäänud
võibolla kümmekond laulu - see mees situti täiesti täis, et see muusika ei
kõlba kuhugi. Jah, ta laulud on tõesti kirjutatud ainult kolme noodi ja kahe
akordi peal, aga praegu laulavad neid kõik. Ongi kogu lugu.
Kui ma praegugi
toon saali täis, siis minus ikka midagi peab olema. Konservatooriumi lõpetasin
klaverimängijana viis pluss. Aga nagu kõik hakkasin kõrtsides mängima. Ja
lugusid kirjutan nii nagu mulle meeldib. Ja kellegi pole õigust mind õpetama
tulla."
"Mis suuremad kontserdid teil plaanis on?"
"Võibolla tuleb
veebruaris Moskva Kongresside Palees mu autorikotsert. Ei tea, kas mängib
välja. Seal kohtuks vanade tuttavate Pugatshova ja Leontjeviga."
"Aga
igapäevane elu?"
"Ma pean oma majapidamisega tegelema. Mul on mõned majad,
suvila järve ääres, sinna ehitatakse uut hoonet. Ma pole valgete-kinnaste mees.
Oskan niita, pisiremonti teha. Ostsin maakohas ühe vana
koolimaja."
"Mistarvis?"
"See on lihtsalt nii ilus koht. Ja mahajäetud
maja. Me oleme sel kontserte korraldanud. Ma ei tea isegi, miks ma ta ostsin."
Paulsi silm lööb meenutades särama: "Aga sellist joomingut, kui seal üks meie
koor teie Tartu meeskooriga kohtus, polnud ma elus näinud. Pidu pandi mitu
päeva."
Pauls jääb mulle otsa vaatama, silma sisse: "Mis on muusikule kõige
tähtsam?"
Kehitan õlgu: "Ma ei tea. Ma pole muusik."
"Kõige tähtsam on
sõltumatus."
"Ja sõltumatuse annab raha," poetan ma.
Pauls ootas seda. Ta
sihib mind näpuga: "Vohh! Just. Vaat nii."
Meid välja lastes kurdab
Raimonds Pauls, et pikk lobisemine talle ei isu. Lõualuu juba valutavat. Ja
palub tervitada Arnold Rüütlit, kellega koos sai kaheksakümnendatel Moskvas
Kongressidel käidud. Mõtlen, kuidas seda tervitust eda si anda. Siin siis
annangi.