10.10.2008, 00:00
Köln: aiamööbel, oksakäärid ja piraatlus
Aiandustarvete ja vaba aja messil SPOGA+GAFA 31.08 - 02.09 Kölni messikeskuses käis Tõnu Kaalep.
Muidugi on selline väljapanek haaramatu. Terve linnaosa suurune
messikeskus ja 11 üsna suurt paviljoni täis kõike
mõeldavat ja mõeldamatut, mida vabaõhuelu ja aiapidamisega
saab seostada.
Labidad, kokkupandavad kuurid, spordivahendid,
grillid, lilleseemned, sada muruniidukit ühes hallis.
Ja
rahvamass tunglemas, nii müügiinimesed kui lihtuudishimulikud.
Meelde jäävad kurioosumid, nagu neljameetrine aiabassein,
mille keskel rakmed, et ujuja saaks pisiveekogus paigalujumist viljeleda.
Nutikas ja imelihtne, päikese jõul vett soojendav
välidušš mustast kilekotist, mille saab puu või posti
külge riputada. Kõikvõimalikel tehnoloogiatel
töötavad aiavalgustid. Kunstkosed ja tiigiehitamiskomplektid. Ja
meetrite kaupa aiapäkapikke.
Aiamööbel kolme
moodi
Vaatamata sadadele esinejatele võis
aiamööbli kui ehk olulisima teema näited jagada julmalt kolmeks
võrdväärseks kategooriaks.
Kõigepealt
klassika, ikka need peitsitud puust aastakümneid ja isegi -sadu muutumatu
kuju säilitanud toolid, lauad ja lamamistoolid, kõik nagu
ennemuiste, iseenesest reeglina (millest oli muidugi ka erandeid, sakslaste
kitšilembus leidis kinnitust) hea maitsega disainitud asjad. Kindla
peale minek, millele näib turgu jätkuvat veel kaua.
Teine
stiil on rohkem tavamööblit meenutav korrektne funktsionalism,
äärmuslikes versioonides lausa high-tech. Tavaliselt mustad, hallid
ja hõbedased toonid, konkreetsed ja lihtsad vormid, kalli lihtsuse
hõng. Midagi, mida automaatselt seostad Itaaliaga, kuigi selliste
esemete tootjaid jätkub kõikjale.
Kolmandaks
värvikirevus, tavaliselt plastist tihti veidi ogara kujuga
ilmastikukindlad, loodusega kontrasteeruvad esemed. Kõige futuristlikum
ja samas ilmselt laienev grupp. Võib-olla on selle põhjuseks
tarbijate põlvkondlikkus või kunagi vist Philippe Starcki poolt
loodud stiilinišš? Või ka näiteks aiakujunduse
muutumine üha tehislikumaks? (Selle kõrval on muidugi sel alal
olemas ka tugev trend loodusläheduse suunas, selge see.)
Tööriist kui sõber
Aiatööriistade turg mahutab kõike, nii odavaid rahvalikke
esemeid vähenõudlikele kui ka kalleid, vähemalt pealtnäha
igavesi relvi; nii asju, mille kuju aastaid sama ja mida ilmselt parandada ei
anna, kui ka tehnikaimesid ja uusleiutisi. Viimases mõttes paistis silma
Soome Fiskars, kelle üsna suur, rangelt firmavärvides (oranž ja must)
kujundatud ekspositsioon keskendus klassika kõrval uuenduslikkusele ja
võimaldas labidaid ja kääre ka kohaleveetud mullakastide ja
pinu peal proovida. Teleskoopvarrega lõikur, millega saab kätte ka
kuue meetri kõrgusel kasvava oksa?
Palun. Kaval
ülekandemehhanism, mis võimaldab tavakääridele
kättesaamatult jämeda oksa kolme liigutusega ikka läbi
lõigata, palun. Fiskarsi peadisaineri, vanema härrasmehe Olavi
Lindeni jutust pressikonverentsil võis aru saada, kuidas
tööriistadisain on inimesekeskne inseneritöö, mis peab
arvestama ennekõike ergonoomikaga; praegu näiteks elanikkonna
lakkamatu vananemisega, mis sunnib tööriistaloojaid painduma ka
liigesehaigete ja piiratud võimetega aiapidajate järgi.
Piraatlusehirm ja Hiina
Püüdsin
pildistamiskeelule vaatamata teha pilti ühe Saksa firma
aiapäkapikkude kollektsioonist, see oma kitšlikkuses oli
niivõrd üle võlli, et lihtsalt kutsus jäädvustama.
Loomulikult oli kohe kohal valvsalt n&au
ml;ppu viibutav päkapikufirma esindaja.
Hirm
tööstusspionaaži ees oli üldine, maniakaalne ja kohati ikkagi ka
põhjendatud. Samad ideed kordusid firmalt firmale; kohati, näiteks
klassikalisema aiamööbli puhul, on väga loogiline, et samasugust
eset toodavad kümned tootjad. Samas uuema ja originaalsema loomingu puhul
saab autorikaitsest oluline küsimus.
Ja eraldi asunud
päris suur Hiina paviljon osutus piraatluse triumfiks! Seal
võis näha kõike seda, mida mujal, meetrite viisi esemeid
Itaalia mööblist IKEA kastekannuni välja, kuid kõik
püüdsid teha nägu, nagu oleks tegemist hiinlaste kordumatu
omaloominguga. Ja hiinapärasust, kergetki eksootikat, mida oleksin
oodanud, peaaegu ei olnud. Ainult imitatsioonid ja igavlevad, plastkarbist
rahvustoite söövad hiinlased.
***
Osalesid ka kolm Eesti firmat, kes kuulusid kõik
traditsioonitruu puutöö valda. Palkmajad ja muu selline. Igatahes
võib neid julguse eest tunnustada, kuigi väljapandu sarnanes sadade
sarnaste tootjate asjadega.
Messid on mürarohked kohad, aga
alati leiab möllu ja masstoodangu seest ka midagi
vaatamisväärilist. See mess polnud erand.