26.05.2011, 00:06
Koolid alustavad sügisest uue hindamissüsteemiga
Septembrist ilmub numbriliste hinnete kõrvale ka ennenägematu kujundav hindamine.
Kujundav hinne võib välja näha selline: “Kaspar, sa mõtled loogiliselt, kuid ei kasuta annet matemaatika õppimiseks.” Mõni teine õpetaja otsib nõrga õpilase nurka, mida kiita: “Ott ei sega tundi ja hoiab laua puhta (aga ei saa mõhkugi aru).” Enamik õpetajaid hakkab tõenäoliselt hinnet jutuga laiendama: “Hinne 3, sest Liina ei ole omandanud koosinuse arvutamist.” Põhimõtteliselt on võimalikud kolm varianti: õpetajad hindavad kujundlikult õpilaste teadmisi või nende isikuomadusi või mõlemaid koos. Samuti võib hinnata viisi, kuidas laps kasutab oma võimeid – lahtise peaga ludru võib saada nõrgema hinde ja töökas põmmpea kõrgema, leiab haridusministeeriumi õppekavade talituse juhataja Ain Tõnisson. Kuidas hindamine käima hakkab, on õpetajatele veel segane – just praegu on käimas õpetajate koolitamise ralli. Hindamisega võib tekkida segadus – koolid hindavad asju isemoodi ja osa lapsevanematest võib alles talvel hiljem aru saada, et hindamine on täielikult muutunud. Lapsevanemate seas saab sellest kõneteema. Soov hindamist reformida tuli üllatuslikult mitte ametnikelt, vaid Õpilaste Liidult – noored käivad 12 aastat oma elust koolis, kus kogu tagasiside on numbrid. Õpilased rääkisid uue õppekava ettevalmistamisel, et nad tahaksid rohkem enda ja oma oskuste kohta teada. Mõnel aineõpetajal on õppeaasta jooksul üle saja õpilase, paljude noorte nimed saavad alles kevadeks selgeks.